درهای باغ پرندگان به روی مردم گشوده شد

بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه امروز یکشنبه با حضور شهروندان تهرانی در شمال شرق پایتخت (لویزان) با نشانی همت شرق، لویزان – 4 راه استقلال – به سمت شرق(35 متری استقلال)- تقاطع اول سمت چپ-(تابلو های راهنما هم شما را راهنمایی می کنند) افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، سال 1392 را بی شک می توان سال توسعه، پیشرفت و آبادانی منطقه 4 تهران در حوزه های مختلف عمرانی، خدمات شهری ترافیکی و فرهنگی و اجتماعی لقب داد. در این سال به نحوی برنامه ریزی شده است تا ضمن تکمیل زیرساختها و تقویت محلات، سرانه های مورد نیاز شهروندان شمال شرق تهران در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و تفریحی و گردشگری تامین شود.

دکتر حسن کریمیان شهردار منطقه 4 با اعلام این خبر گفت: در سالهای اخیر مدیریت شهری منطقه تلاش کرده تا بر اساس رویکرد شهردار تهران فاصله امکانات و شکافهای اقتصادی و اجتماعی که در گذشته در شمال و جنوب تهران ایجاد شده بود را در سطح منطقه اجرایی کند و فاصله محلات برخوردار و کم برخوردار را به حداقل ممکن برساند، تلاشی که البته در شرق تهران نیز سرعت گرفته تا در چشم انداز توسعه پایتخت میان غرب و شرق هم فاصله و شکافی باقی نماند.

وی افزود: در این راستا علاوه بر تکمیل شبکه های وسیع بزرگراهی و معابر اصلی، تحولات مثبت دیگری هم در بخش تفریحی و گردشگری مانند پروژه 22 هکتاری باغ پرندگان در این منطقه رخ داد و با گذشت 670 روز وعده ها تحقق یافت و فاز یک این پروژه به پایان راه رسید.

کریمیان گفت: چهار تیر ماه سال 1390 کلنگ احداث بزرگترین باغ پرندگان کشور توسط دکتر قالیباف در جنگلهای لویزان بر زمین زده شد تا بدین طریق آشتی مردم با طبیعت دوچندان شود .

شهردار منطقه 4 گفت: این پروژه تفریحی و گردشگری که در دنیا نیز بی نظیر است، 22 هکتار از فضای 84 هکتاری پارک جنگلی لویزان را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد: این پروژه در 2 فاز در دستور کار قرار گرفت که فاز نخست آن به عنوان محدوده دشتچر امروز به بهره برداری می رسد و فاز دوم نیز در گام بعدی اجرایی خواهد شد .

فاز اول مجموعه 86 هکتاری بزرگترین باغ پرندگان کشور، شنبه – 7 اردیبهشت- به بهره برداری می‌‌رسد.
شرق لویزان از هفته آینده میزبان یک هزار و 500 پرنده می‌شود اما به گفته سید محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران قرار است این تعداد به 7 هزار و 500 پرنده افزایش پیدا کندبهره برداری از باغ پرندگان تجربه‌ای بی‌نظیر ، منحصر به فرد و به‌یادماندنی در کشور است، صدای آواز پرندگانی که گفته می‌شود چند سالی است به دلیل آلودگی هوا تهران را ترک کرده اند تا چندی دیگر در تهران طنین انداز می‌شود و روحی تازه به کلانشهر تهران و ساکنانش می‌دهد. باغ پرندگان می‌تواند اقلیم فراموش شده تهران را برای ساکنان آن دوباره زنده کند و به سرمایه ای ارزشمند برای شهر تبدیل شود. ایجاد فضاهای طبیعی در شهرها از امکاناتی است که مورد نیاز شهروندان است و ایجاد جاذبه‌هایی چون باغ پرندگان می‌تواند تاثیر زیادی در تلطیف فضای تهران داشته باشد. سخنگوی شهرداری تهران در این باره می‌گوید:‌ «تردیدی ندارم باغ پرندگان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تهران تبدیل خواهد شد .»

 فرصتی برای آشتی با طبیعت

به اعتقاد کارشناسان، باغ پرندگان بهترین فرصت برای شهروندان است تا با استفاده از این فضا بیش از گذشته با طبیعت و به خصوص با پرندگان آشنا شوند . این باغ‌ها می‌توانند هم جنبه ذخیره ای برای گونه‌های مختلف پرندگان را داشته باشند و هم باعث آشنایی شهروندان با نحوه تغذیه پرندگان و شیوه زندگی آنها باشد .

در حال حاضر 16 هکتار از مجموعه 86 هکتاری به پرندگان «آبچری» اختصاص دارد که نمی‌توانند پرواز کنند و در قسمت جنوبی نیز شتر‌مرغ‌ها قرار دارند. عقاب‌های مجموعه به قسمت شمالی منتقل شده و کبک و بلدرچین‌ها نیز در مجموعه رها هستند ضمن اینکه برای نگهداری از پرندگان نیز یک لانه کبوتر پیش‌بینی شده که ظرفیت زندگی 2هزار کبوتر را داراست. آنگونه که سید محمد هادی ایازی می‌گوید: «برای پرندگان «دشتچری» توری‌هایی ایجاد شده که ستون‌های آن برافراشته شده است. این تورها 100 هزار متر مربع وسعت و 50 متر ارتفاع دارند و پرندگان می‌توانند در این محوطه پرواز کنند که این توری‌ها در ماه‌های آینده آماده بهره برداری می شود.»

تا کنون در کشورمان 512 گونه پرنده شناسایی شده که قرار است تا تمامی‌این گونه‌ها در باغ پرندگان نگهداری شوند. همچنین برای نگهداری از گونه‌های پرنده دیگر کشورها نیز در باغ پرندگان تمهیداتی اندیشیده شده است. سخنگوی شهرداری تهران در این باره می‌گوید:‌«پیش بینی شده در مراسم افتتاحیه سفرای مهمان ، هر کدام یک نوع از پرنده خاص کشورشان را به این مجموعه اهدا کنند تا به نام آن کشور از پرندگان نگهداری شود.»

پرندگان شکاری نیز از زندگی در باغ پرندگان محروم نیستند. آنطور که سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید برای نگهداری از پرندگان شکاری تورهایی در نظر گرفته شده تا این پرندگان بتوانند در فضایی باز و راحت زندگی کنند. به گفته ایازی در کشورمان بعضی از گونه‌های نادر پرندگان نیز شناسایی شده اند که در صورتی که شورای راهبردی دیدگاهایشان را دراین باره ارائه دهند این پرندگان نیز می‌توانند در این مجموعه نگهداری شوند.

پرنده‌های آزاد

باغ پرندگان قرار نیست قفس وسیعی برای نگهداری از پرندگان باشد طراحی این باغ به گونه ای است که پرندگان می‌توانند آزادانه د رآن پرواز کنند و به زندگی طبیعی خود ادامه دهند. در این باغ شهروندان می‌توانند تخم گذاری و نگهداری از جوجه‌های پرنده‌ها را به صورت طبیعی مشاهده کنند. به گفته پنداریان، در باغ پرندگان هیچ محدودیتی برای پرندگان وجود ندارد و پرندگان می‌توانند تا ارتفاع 30 متری که قرار است توری نصب شود آزادانه پرواز کنند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3