قطعی اینترنت نداریم اما …

این روزها مسوولان مختلف وزارت ارتباطات بارها از این موضوع یاد می‌کنند که از این پس قطعی اینترنت نخواهیم داشت اما این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از کاربران از کندی و اختلالات اینترنت به تنگ آمده‌اند و حتی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم بر این باور است که سرعت فعلی حتی برای باز کردن یک صفحه عادی هم کم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا تا همین چند سال پیش تمام پهنای باند اینترنت بین الملل کشور از کابل مسیر جاسک-فجیره تامین می‌شد و از آنجا که این درگاه در آبهای خلیج فارس قرار داشت لنگر کشتی‌های در حال حرکت در خلیج فارس یکی از بلاهای همیشگی اینترنت ایران بود و هر از چندگاهی استراحت و لنگر انداختن کشتی‌ها باعث پاره شدن چند باره فیبرهای نوری خلیج فارس می‌شد و همین موضوع گاه حتی تا چند هفته سرعت اینترنت را با کاهش روبه‌رو می‌کرد و یا برای مدتی موجب قطعی اینترنت می‌شد اما درنهایت مسوولان زیرساخت به فکر مسیرهای جایگزین برای تامین پهنای باند کشور افتاده و پروژه‌های جدیدی در این بخش تعریف کردند و با استفاده از این مسیرها این گونه عنوان شد که دیگر دوره قطعی‌های اینترنت به پایان رسیده است.

اکنون اگرچه مدتی است حتی برای کوتاه مدت شاهد قطعی سراسری اینترنت نبوده‌ایم اما طی ماه‌های اخیر بحث‌های متعددی درباره سرعت اینترنت مطرح شده و کاربران بسته به این‌که از اینترنت خانگی استفاده کنند و یا در شرکت‌ها و ادارات کاربر اینترنت باشند، در موارد متعدد به گلایه از وضعیت دسترسی به اینترنت پرداخته‌اند. حتی علاوه بر تحمل کندی، برخی کاربران برای دسترسی به ایمیل‌های مورد استفاده خود نیز مشکلات متعدد دارند و باز شدن صفحه جی‌میل و یا صفحه چت آن بیش از سایر اختلالات کاربران را آزار می‌دهد.

در این میان نهادهای متولی اینترنت کشور بر این نکته تاکید دارند که وضعیت اینترنت کشور مشکل خاصی ندارد و احتمالا اختلالات حالت موردی دارد اما حتی با در نظر گرفتن این پیش فرض به نظر می‌رسد این روزها اختلالات بیشتر شده است و برخی کاربران با اشاره به شرایط اینترنت کشور آن را به برخی مسایل سیاسی ربط میدهند.

البته پیش از این دبیر شورای عالی فضای مجازی به نوعی به تائید ضمنی برخی مشکلات اینترنتی پرداخته و حملات متعدد سایبری به درگاه‌های ایران را دلیل اصلی این اختلالات دانسته بود.

مهدی اخوان بهابادی حملات سایبری به فضای مجازی کشور را مشکلی دانسته بود که برای مقابله با آن نیاز است پهنای باند درگاه بین‌المللی اینترنت کاهش یابد که این موضوع در نهایت موجب پایین آمدن سرعت اینترنت و کند باز شدن صفحات می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که سرعت کنونی برای باز کردن یک صفحه عادی هم کند است، از افزایش سرعت تا پایان بهار 92 خبر داده بود که در این زمینه اگرچه حداقل در اولین ماه بهار اتفاق خاصی رخ نداده اما حداقل شاید بتوان امید داشت که در دو ماه باقی مانده حداقل بخشی از مشکلات اینترنتی کاربران کمتر شود.

حال مسوولان مختلف وزارت ارتباطات بر این نکته تاکید دارند که از این پس دوره قطعی‌های اینترنتی به پایان رسیده و قطعی کلی اینترنت برای کاربران در حد یک خاطره خواهد بود.

این اظهارات در شرایطی صورت می گیرد که اگرچه با افزایش درگاه‌های بین‌الملل راه‌های تامین پهنای باند کشور از یک درگاه به چند درگاه افزایش پیدا کرده و برای پهنای باند مسیرهای مختلفی وجود دارد اما همچنان در موارد متعدد شاهدیم که کاربران حتی با این‌که به ظاهر اینترنت پرسرعت را برای خود ثبت نام کرده‌اند عملا در دسترسی به ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین سایت‌ها با مشکلات متعدد مواجه هستند.

طی ماه‌های اخیر در برخی اظهارنظرهای رسمی صورت گرفته مسوولان به اشتراک گذاشتن پهنای باند برای تعداد بالای کاربران و یا بی اطلاعی افراد از دانش رایانه‌ای را برخی از موضوعاتی دانسته‌اند که موجب بروز مشکل می‌شود و حتی در دوره‌ای اینگونه عنوان کرده‌اند که اینترنت مشکل خاصی ندارد و رسانه‌ها این جریان را بزرگ کرده‌اند. با این حال هیچ گاه در این دوران آماری از رتبه اینترنت ایران در جهان و منطقه به طور رسمی منتشر نشده و همواره به کلی گویی در این زمینه بسنده شده است.

از سوی دیگر در ارتباط با دریافت خسارت توسط کاربران نیز تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و در هیچ یک از اختلالات چند روزه که در ماه‌های قبل اتفاق افتاده گزارش کاملی از اینکه مخابرات یا شرکت‌های ارائه کننده اینترنت خسارت پرداخت کرده باشند، منتشر نشد.

با این همه وزیر جدید ارتباطات در مدتی که از دوره وزارتش باقی مانده این گونه وعده داده است که قصد داریم با استفاده از بستر فیبر نوری و عبور یک خط بین المللی اینترنت از کشور پهنای باند را افزایش دهیم تا ظرفیت داخل و سرعت اینترنت افزایش یابد.

محمدحسن نامی درعین حال پایین آمدن سرعت و ظرفیت اینترنت به دلیل مسائل امنیتی را ادعای کذب برخی رسانه‌ها خوانده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  6  =