تنها راه تک نرخی شدن ارز تشکیل بورس ارز

معاون سابق بانک مرکزی با بیان این‌که تک نرخی‌شدن ارز بسیار خوب بوده و تاثیرات بسیار مثبتی را به همراه دارد تاکید کرد: تعدد نرخ ارز در کشور مفاسد زیادی را به همراه دارد و چند نرخی‌شدن برای اقتصاد کشور و جامعه ضرر دارد و یکی از شرایطی که می‌تواند نرخ را تک نرخی کند تشکیل بورس ارز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به سال 81 گفت: در آن سال عطف ملی برای تحقق تک نرخی‌شدن ارز توسط بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، دولت و قوای دیگر برای تحقق این پروژه ملی صورت گرفت و در سال 81 تک نرخی‌شدن ارز محقق شد.

وی گفت: متاسفانه با توجه به کوتاهی‌هایی که توسط مقامات مسوول صورت گرفت، ارز نه تنها دو نرخی شد بلکه شاهد چند نرخی‌شدن ارز هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور و ارزمبادله‌ای اظهار کرد: این نرخ‌ها دستوری است در صورتی که باید به این موضوع توجه کرد که نرخ‌های دستوری در اوضاع و شرایط اقتصادی کنونی جواب نمی‌دهد و شرایط را بدتر می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی کشور نه براساس عرضه و تقاضا بلکه براساس نرخ دستوری آغاز به کار کرد گفت: در شرایط فعلی نرخ مرجع نیز کارساز نخواهد بود.

معاون سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: میزان ارز دریافتی شرایط قبل را ندارد و گروهی که دراین شرایط از ارز مرجع استفاده می‌کردند کالای خود را به نرخ ارز مرجع عرضه نکردند.

این کارشناس گفت: کسانی که دست‌اندرکار حوزه نرخ مرجع بودند تمایل داشتند کالاهای خود را مطابق با بازار عرضه کنند در نتیجه قیمت‌ها افزایش یافت بنابراین بهتر است نرخ مرجع در شرایط فعلی حذف شود چون حفظ آن مفاسد به همراه داشته و هزینه‌های نظارت و کنترل توسط مقامات ناظر را نیز افزایش می‌دهد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: به اعتقاد من نرخ مبادله‌ای باید مورد حمایت قرار گیرد و از سویی باید نرخ آزادی که در بازار وجود دارد، به نرخ مرکز مبادلات نزدیک شود.

وی با تاکید بر اینکه ارز باید تک نرخی شود ولی مرکز مبادلات ارزی نمی‌تواند این کار را انجام دهد گفت: موضوع مهم دیگر آن است که اقتصاد ما در شرایط فعلی نمی‌تواند تک نرخی شود و یکی از شرایطی که می‌تواند نرخ را تک نرخی کند تشکیل بورس ارز است که همه بازیگران ارز در بورس ارز حضور یابند.

معاون سابق بانک مرکزی ادامه داد: ولی با شرایط و مکانیزم فعلی تک نرخی شدن ارز محقق نمی‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

59  −    =  58