ماجرای لپ‌تاپ سرقتی از لندن تا تهران

دنیای اقتصاد- انتشار خبر سر در آوردن لپ‌تاپ سرقتی یک کاربر در لندن از ایران و ردیابی این دستگاه از طریق نرم‌افزار ضددزدی نصب شده روی آن و اتفاقات و حواشی پس از آن، بحث داغ یکی دو روز اخیر در فضای اینترنت شده است.

قضیه از این قرار است که آی‌پد و مک‌بوک یک انیماتور ساکن لندن در روز 4 فوریه سال جاری میلادی (16 بهمن 1391) به سرقت رفت و پس از گذشت یک ماه بی‌خبری به کمک وجود اپلیکیشن Hidden در تهران یافت شد.

اپلیکیشن ضد دزدی Hidden که 15 دلار قیمت دارد نه تنها قادر به ره‌گیری دقیق موقعیت جغرافیایی دستگاه است، بلکه می‌تواند فعالیت‌های کاربر لپ‌تاپ را نیز نمایش دهد و از طریق دوربین داخلی از وی به هنگام استفاده از لپ‌تاپ عکس بگیرد. همین ویژگی نرم‌افزاری سرقت HIDDEN باعث شد صاحب اصلی مک‌بوک،به آدرس دقیق صاحب فعلی لپ‌تاپ خود که مشخص نیست چطور لپ‌تاپ به او رسیده دست یابد. او همچنین می‌تواند عکس‌هایی از او و فعالیت‌هایش هم دریافت کند و در فضای وب در وب سایتی با نام «لپ‌تاپ در تهران» منتشر کند و مشغول گزارش دهی از اطلاعات دریافتی از لپ‌تاپ خود شود.

عکس‌هایی که دلتورته در اینترنت از صاحب فعلی لپ‌تاپ خود منتشر کرده است، زن جوانی را در خانه‌ای در تهران نشان می‌دهد که روبه‌روی لپ‌تاپ یادشده نشسته و با آن مشغول کار روزمره است یا موسیقی گوش‌ می‌دهد.

آیا انتشار عکس‌های خصوصی مجاز است؟
اگر چه مشخص نیست لپ‌تاپ چگونه از تهران سر در آورده است یا اینکه اصلا کاربر فعلی لپ‌تاپ از سرقتی بودن آن مطلع است یا خیر، اما آنچه مسلم است انتشار عکس‌های خصوصی از زندگی کسی است که حتی به نظر نمی‌رسد دزد لپ‌تاپ بوده باشد و از نحوه دسترسی وی به لپ‌تاپ خبری در دست نیست کار اخلاقی به حساب نمی آید!
این موضوع که گویای نقض حریم شخصی این کاربر است در فضای وب منتقدان بسیاری داشته است.

برخی از کاربران در سایت‌های تکنولوژی چون گیزمودو، ‌سی نت و دیلی تلگراف که این خبر را منتشر کرده‌اند به صاحب لپ‌تاپ انتقاد کرده‌اند که شاید صاحب فعلی لپ‌تاپ به حجاب معتقد باشد و این کار ورود و سرک کشیدن به حریم شخصی اوست و شاید همین انتقادها باعث شد که صاحب اصلی لپ‌تاپ وبلاگ خود را از دسترس عموم خارج کند.

مالک واقعی لپ‌تاپ کیست؟
بحث‌های دیگر درگرفته بر سر ماجرای پیدا شدن لپ‌تاپ دزدی بحث بر سر مالکیت است.
از یک سو تعدادی از کاربران اینترنت که شاهد انتشار عکس‌های صاحب فعلی لپ‌تاپ در سایت‌ها بوده‌اند، اعلام کرده‌اند، مطمئن هستند این زن و دیگرانی که در تصاویر دیده می‌شوند صرفا «آدم‌های بی‌گناه» هستند آنها احتمالا خریدار دستگاهی بودند که مشخص نیست در کدام کشور به فروش رفته است.

در همین حال قطعا بعید به نظر می‌رسد شخصی با علم به دزدی بودن لپ‌تاپ آن را خریداری کرده باشد.

سوالات دیگری نظیر اینکه این لپ‌تاپ چگونه از ایران سر در آورده است یا اینکه اصلا چگونه می‌توان از سرقتی بودن یا نبودن لپ‌تاپ کارکرده‌ای که خریداری می‌کنیم اطمینان حاصل کرد نیز مطرح شده است. در این باره مهدی بکایی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان (اپل ایران) در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است: ممکن است این لپ‌تاپ به هر طریقی وارد ایران شده باشد. اما احتمال قوی این است که لپ‌تاپ در فروشگاهی در لندن به کاربر ایرانی فروخته شده باشد یا اینکه با واسطه به ایران منتقل شده باشد.در هر حال خرید و فروش اولیه لپ‌تاپ سرقتی در لندن و خارج از ایران صورت گرفته است.وی در مورد شیوه ردیابی لپ‌تاپ سرقتی هم گفت: در حال حاضر نرم‌افزارهای ردیابی گوناگونی با قیمت‌های گوناگون در بازار موجودند که از این طریق تا حدودی می‌توان لپ‌تاپ سرقتی را ردیابی کرد. اما این نرم‌افزارها قطعا موفق نبوده‌اند.

وی گفت: به همین دلیل در ایران اکثرا ردیابی لپ‌تاپ‌ها از طریق ثبت و اعلام شماره سریال و… صورت می‌گیرد که در برخی از موارد روشی کارآمد است.

این کارشناس همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از سرقتی بودن یا نبودن کالایی که قصد خرید آن را داریم مطلع شویم گفت: این کار سختی است و نمی‌توان به طور قطع گفت کالایی سرقتی است یا خیر!

آخرین خبر از لپ تاپ دزدیده شده حاکی از آن است که دختر صاحب فعلی با صاحب قبلی آن تماس گرفته و خواستار پس دادن آن شده است. در همین حال صاحب انگلیسی لپ‌تاپ نیز ضمن عذرخواهی بابت انتشار عکس‌های وی، لپ تاپ را به خود وی هدیه داده و عکس های او را نیز از روی سایتش برداشته است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  4  =