سه عامل کاهش شدید قیمت طلا در دو روز اخیر

روز گذشته قیمت طلا با بیش از 27 دلار کاهش به هر اونس 1560 دلار رسید. امروز نیز قیمت‌ها تغییر قابل‌ملاحظه ای نکرده‌اند زیرا عواملی که سبب افول قیمت‌ها شده‌اند همچنان بر بازار فلز زرد فشار وارد می‌کنند. در دو روز اخیر سه عامل اصلی به کاهش شدید قیمت طلا منجر شده‌اند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از جهان‌سهم نخستین عامل، انتشار دو خبر مثبت از اقتصاد چین یعنی کاهش تورم و رشد واردات در ماه مارس در این کشور بود که سبب افزایش امید به رونق اقتصاد جهان و رشد شاخص‌های مالی در اکثر بازار شد. با افزایش ریسک پذیری سرمایه‌گذاران تقاضا برای طلا به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری کاهش یافته و سرمایه‌ها به سمت بازارهای مالی روانه شده‌اند.

عامل دوم ابهام‌هایی است که در باره مدت اجرا و میزان برنامه‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا بوجود آمده است. در گزارش نشست ماه مارس کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا که دیروز منتشر شد مشخص شد تعدادی از اعضاء کمیته مایل هستند طی ماه‌های آینده از میزان خرید اوراق قرضه دولت توسط بانک مرکزی کاسته شود و در صورت بهبود اوضاع بازار کار، در پایان سال جاری خرید این اوراق متوقف شود. این امر به معنای رشد ارزش دلار و کاهش تقاضا برای طلاست. همچنین اگر نرخ‌های بهره افزایش یابد سرمایه‌گذاران دلیلی برای حفظ دارایی‌هایی همچون طلا نخواهند داشت.

اما سومین عامل انتشار یک سند کمیسیون اروپا بود. در این سند آمده است قبرس برای تامین سهم خود از کمک مالی 10 میلیارد یورویی وام دهندگان بین‌المللی به دولت این کشور، باید 400 میلیون یورو معادل 523 میلیون دلار طلا از ذخایر خود را بفروشد. این بزرگ ترین فروش طلا از سوی یک عضو منطقه یورو طی چهار سال اخیر است. در نیمه نخست سال 2009 فرانسه 17.4 تن طلا فروخت. 400 میلیون یورو با قیمت‌های کنونی معادل 10.36 تن طلاست که رقم بزرگی نیست اما اگر دیگر اعضاء بدهکار عضو منطقه یورو نیز به فروش ذخایر طلای خود اقدام کنند عرضه افزایش خواهد یافت.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود برای دومین بار در شش هفته اخیر پیش‌بینی قیمت طلا در سال جاری میلادی را کاهش داده است. در گزارش جدید این نهاد آمده است امسال متوسط قیمت طلا 1545 دلار خواهد بود. در گزارش قبلی این رقم 1610 دلار ذکر شده بود.

چند روز پیش دویچه بانک پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال جاری را 12 درصد کاهش داد و اعلام کرد امسال متوسط قیمت طلا 1637 دلار خواهد بود. بانک یوبی‌اس نیز با اشاره به حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای مالی، نرخ‌های پایین تورم و بهبود شرایط اقتصاد جهان اعلام کرده است امسال متوسط قیمت طلا 1740 باشد. در گزارش قبلی این رقم 1900 دلار پیش‌بینی شده بود.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  12