حرکت بازار جهانی طلا به سمت فاز رکود/انس روی ۱۵۵۰ دلار

قیمت طلا در روزهای اخیر بیش از 50 دلار کاهش یافته و امروز قیمت‌ها زیر 1550 دلار نوسان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از جهان‌سهم،  به باور تحلیلگران، سرمایه‌گذاران با توجه به عملکرد منفی طلا در پی کسب سود بالا بر فعالیت خود در دیگر بازارها افزوده‌اند. قیمت طلا طی دوازده سال اخیر رشد کرده است اما مجموعه‌ای از عوامل سبب شده نهادهای تحلیلگر …

به این نتیجه برسند که این روند امسال متوقف خواهد شد. قیمت فلز زرد نسبت به اوج خود یعنی 1920 دلار که در سپتامبر سال 2011 مشاهده شد بیش از 18 درصد کاهش یافته است و اگر به زیر 1520 دلار برسد، بیست درصد پایین‌تر از این رقم خواهد بود یعنی بازار طلا وارد فاز رکود خواهد شد.

بانک‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر پیش‌بینی خود از قیمت طلا در سال جاری را کاهش داده‌اند. در تازه ترین گزارش از همین نوع، بانک سوسیته جنرال با اشاره به بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا پیش‌بینی کرده ارزش دلار افزایش خواهد یافت و تقاضا برای دارایی‌های امن افول خواهد کرد. احتمال توقف زودهنگام سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا نیز وجود دارد. اگر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا سبب تغییر جهت سیاست‌های انبساطی شود فشارها بر بازار طلا افزایش خواهد یافت.

اما رشد قابل ملاحظه شاخص‌های مالی در اکثر بازارهای بزرگ جهان طی ماه‌های اخیر به رغم وضعیت نگرانکننده قبرس و ایتالیا سبب شده سرمایه‌گذاران بیش از پیش به سمت بازارهای مالی حرکت کنند. عامل دیگر کاهش جذابیت طلا ضعیف شدن انتظارات تورمی در اقتصادهای بزرگ است. در گزارش‌های اخیر اعلام شده است که نرخ تورم در چین، منطقه یورو و آمریکا پایین تر از نرخ هدف تعیین شده از سوی بانک‌های مرکزی است.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاخص استاندارد اند پورز 10 درصد رشد کرد اما قیمت طلا بیش از 5 درصد کاهش یافت و طبیعی است که سرمایه‌گذاران دلیلی برای خرید و سرمایه‌گذاری در طلا نخواهند داشت. از ابتدای سال جاری میلادی تا دیروز قیمت فلز زرد 7.3 درصد افول کرده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

19  −    =  16