موفقیت بانک ملت در بورس

بانک ملت که به عنوان نخستین بانک دولتی در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی وارد بازار سرمایه شده ؛ بعد از 11 ماه همچنان مورد توجه خریداران سهام است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
5 درصد سهام پارسال در حالی فروخته شد که بورس های دنیا و منطقه همچنان روند سقوط را طی می کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روابط عمومی بانک ملت با عرضه سهام بانک ملت در بورس معادل چندین میلیارد دلار به ارزش بورس اضافه و شاخص بورس نیز مثبت شد و عمده ان را سهامداران حقیقی خریداری کردند و رقابت بخش های خصوصی برای خرید سهام این بانک همچنان ادامه دارد.

به گفته مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران رقابت چهار کارگزار برای خرید بلوکی چهار درصد سهام بانک ملت معادل 524 میلیون سهم که از چهارشنبه گذشته اغازشده است همچنان ادامه دارد.

رقابت برای خرید سهام بانک ملت از قیمت پایه 1400 ریال برای هر سهم اغاز شده است و تا کنون به 1700 رسیده است و تا زمانی که رقابت خریداران ادامه داشته باشد معامله صورت نخواهد گرفت.

صحرایی می گوید : با واگذاری چهاردرصد سهام بانک ملت میزان سهام واگذار شده این بانک به هشتاد درصد می رسد و تنها بیست درصد در دست دولت می ماند.

بخشی از سهام بانک ملت به عنوان سهام عدالت به مشمولان دریافت این سهام واگذار شده است.

سهام بانک ملت به عنوان نخستین بانک دولتی مشمول واگذاری براساس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی ، از بهمن ماه سال گذشته در بورس عرضه شد.

زمانی که بانک ملت در جریان برنامه خصوصی شدن اولین بانک دولتی ، قرار گرفت ، حدود سیصد و چهل میلیون یا پنجاه و دو درصد از 655 میلیون سهام این بانک فروخته شد بقیه را هم در نخستین روزکاری بعدی خریداری کردند.

استقبال از سهام بانک ملت همچنان ادامه دارد که نشان دهنده توفیق دولت در واگذاری شرکت های مشمول سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است و زنده و پویا بودن بورس کشور را هم ثابت می کند.

مهمترین ویژگی این کار کسب تجربه و روش های موفق در واگذاری هاست چون واگذاری بانک ها پیچیده ترین و حساس ترین کارهاست.

بانک ملت علاوه بر سود آوری و شفافیت توانسته در عرصه های بانکداری الکترونیک پیشرفت داشته باشد.

بانک ملت پس از بانک ملی بزرگترین بانک دولتی محسوب می شد و 23 درصد از بازار بانکهای تجاری و 14 درصد کل صنعت بانکداری را در اختیار دارد.

با الحاق بانک ملت به جرگه بانکهای خصوصی کشور، سهم بخش خصوصی از صنعت بانکداری ایران به 40 درصد و در عرصه بانک های تجاری این سهم به 50 درصد رسید.

واگذاری بانک ملت نقطه درخشان در اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است.

نگرانی وجود ندارد
خوشبختانه بانک های ایرانی ، ورشکسته یا غیرقابل واگذاری نیستند؛ چرا که ارزش ذاتی اموالی که بانک ها دارند، بسیار بیشتر از ارزش اسمی آن است ، به همین خاطر ریسکی غیر اقتصادی ان را تهدید نخواهد کرد.

این در حالی است که سهام فروخته شده در کشورهای اروپایی و آمریکا دو برابر رقم واقعی بوده و منجر به بحران مالی و رکود اقتصادی شده است.

نسل جدید واگذاری ها در کشور اغاز شده است و خوشبختانه هیچ حباب و ریسکی در صنعت بانکداری کشور وجود ندارد.

با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 حضور موثر بخش خصوصی در عرصه بانکداری محقق شده است .

بانک ملت که بانکی سودآور و شفاف بوده است و با واگذاری به بخش خصوصی ، سود آوری و استحکام آن تقویت شده است چون هیچ نکته پنهان و کتمانی در بانک ملت نیست.

دیگر بانک های دولتی هم مانند تجارت و صادرات هم وارد این مسیر شده اند.

قیمت گذاری شفاف
شرکت تعیین قیمت پایه شرکت های اماده واگذاری در بورس ، قیمت گذاری های سهام بانک ملت را بر اساس اخرین استانداردهای روز دنیا انجام داده است که اطمینان خاطر به سرمایه گذار می دهد.

قیمت گذاری سهام بانک ملت بر اساس سه سناریوی بدبینانه ، عادی و خوش بینانه صورت می گیرد و ترکیب این سه گزینه به نحوی است که بتواند حداقل قیمت مورداطمینانی را برای سرمایه گذار به ویژه برای بلند مدت ایجاد کند.

تعیین قیمت بر اساس روشهای سوداوری و انتظارات از اینده انجام می شود.

با توجه به شرایط احتمالی که اتفاق خواهد افتاد یک امید ریاضی و یا یک احتمال در قیمت گذاری سهام تاثیر می دهند تا یک قیمت ذاتی و نرمال تعیین شود که قیمت منصفانه ای است و انتظار رشد هم ایجاد می کند.

اوج موفقیت بورس این است که از ترس رکود و بحران اقتصاد جهانی، گرفتار فروپاشی نشد و برغم سقوط شدید ارزش سهام در بورس کشورهای منطقه ، به فعالیت خود ادامه داد که در ادامه با بسته حمایتی دولت همراه گشت.

بنا برگزارش فدراسیون جهانی بورس ، بورس ایران از نظر استحکام و ثبات ارزش رتبه برتر دنیا را دارد و با وجود اینکه ارزش بورسهای معتبر جهان به ویژه در غرب و شرق اسیا پارسال بیش از 50 تا 70 درصد ارزش خود را از دست داد و حتی تزریق پول های کلان هم نتوانست این افت را کنترل و اعتمادسازی کند بورس ایران تاکنون روندی رو به صعود را طی کرده است.

فروش سهام بانک ملت با توجه به شرایط اقتصادی منطقه و جهانی، برای بورس ایران بزرگ ترین موفقیت محسوب می شود و نشان می دهدکه ساختار اقتصادی کشور مستحکم تر از همتاهای منطقه ای است.

همه امیدوارند این بانک با توسعه کارافرینی و کمک به توسعه و رشد اقتصادی کشور و نوسازی خدمات خود ، هم کیفیت کار را بالا ببرد و هم اینکه سوداوری اقتصادی و منطقی را افزایش دهد که در 11 ماه اخیر هم موفق بوده است.

مدیر عامل بانک ملت از رشد قابل توجه منابع ارزی و ریالی این بانک در یکسال اخیر خبر می دهد و می گوید: بازدهی سهام بانک ملت در بازار بورس تهران هم به 37 درصد رسیده است.

علی دیواندری می افزاید : 4 درصد سهام بانک ملت از روز چهارشنبه گذشته در بورس تهران با قیمت پایه هر سهم 1400ریال عرضه شده است و رقابت برای خرید همچنان ادامه داد ، چهار گروه خریدار از بخش خصوصی برای خرید سهام رقابت می کنند و قیمت ان تا پایان دیروز به 1700 ریال رسیده است و امیدواریم امروز معامله انجام شود.

دیواندری می گوید : خوشبختانه در 11 ماه اخیر که بانک ملت به عنوان نخستین بانک دولتی مشمول سیاست های کلی اصل 44 وارد بورس شده ، منابع ریالی ان 25 درصد و منابع ارزی ان 80 درصد رشد کرده است.

بانک ملت 8 میلیارد دلار برای بخش نفت و گاز تامین مالی کرده است که سود مورد انتظار را هم افزایش می دهد.

در دوره خصوصی سازی مقررات این بانک اصلاح شده و سرعت تصمیم گیری ها افزایش یافته و کیفیت خدمات نیز بهتر شده است .

بازدهی سهام بانک ملت در بورس تهران در 11 ماه اخیر 37 درصد بوده و 80 درصد سود مورد انتظار (eps) بانک ملت در سال جاری تا کنون تحقق یافته است و انتظار می رود تا پایان سال به طور کامل به دست اید.

ارتقای بهره وری ؛ راه رشد و توسعه بنگاهداری در بانک ملت است و موفقیت در پرداخت بروز وجوه خرید محصولات کشاورزی یکی از موارد کارایی این نهاد مالی به شمار می رود.

آینده بانک ملت با نواوری سازمانی خرد و کلان گره خورده که در این زمینه هم دستاوردهایی داشته است.

تأکید بر دو معیار اصلی نوآوری، یعنی تغییرات قابل توجه و جدید بودن در سطح بنگاه (شرکت های تولیدی، صنعتی، خدماتی) ملی و بین المللی، بسیار مورد توجه است.

عرضه خدمات و کالاهای جدید ، عرضه روش های جدید تولید ،دستیابی به بازارهای جدید ، دستیابی به منابع جدید و به وجود آوردن ساختارهای جدیدی برای بازار یک بانک هم از معیارهای نواوری محسوب می شود.

امروز انتظار می رود معامله خرید بخشی از سهام بانک ملت در بورس تهران نهایی شود که موفقیت دیگری در عرصه خصوصی سازی و واگذاری های اصل 44 محسوب می شود چون به افزایش کارایی و کارامدی و هم شفافیت در واگذاری ها کمک می کند.

ظاهرا برخی افراد در خارج از کشور خواب نما شده اند و درباره نظام بانکی ایران حرف هایی می زنند که کاملا مغرضانه است اما مطمئن باشند وضع نظام بانکی کشور بسیار خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =