اوباما: امنیت اسرائیل اولویت اول است

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون اسرائیل دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را خط قرمز دولت آمریکا دانست، اما گفت ترجیح می‌دهد موضوع برنامه هسته‌ای ایران از راه دیپلماتیک حل شود.

به گزارش فارس
 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون اسرائیل گفت راه‌حل دیپلماتیک برای حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران راهکار با دوام‌تری است.

اوباما که قرار است هفته آینده به فلسطین اشغالی سفر کند، در مصاحبه خود گفت که همکاری تنگاتنگی با اسرائیل دارد. وی اضافه کرد که آمریکا در قبال جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای موضعی «کاملا روشن» داشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این صحبت‌ها بار دیگر تکرار کرد که «پنجره دیپلماسی برای همیشه باز نیست» و افزود: فکر می‌کنیم که یکسال یا در همین حدود طول می‌کشد تا ایران بتواند واقعا یک سلاح هسته‌ای بسازد، اما واضح است که نمی‌خواهیم کار به آنجا برسد.

اوباما مدعی شد که تحریم‌ها «تأثیر قابل‌توجهی» بر اقتصاد ایران داشته، اما هنوز به تغییر اساسی موضع ایران منجر نشده است. وی راه حل دیپلماتیک‌ را پایدارتر دانست اما گفت که هنوز «همه گزینه‌ها روی میز است».

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه امشب خود بر خلاف گزارش‌های اخیر مراکز اطلاعاتی کاخ سفید از جمله «موسسه امنیت جدید آمریکا» بار دیگر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را موجب آغاز رقابت خطرناک تسلیحاتی در منطقه دانست. وی گفت که رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای خط قرمز دولت آمریکا است.

وی در مورد مقایسه‌هایی که میان ایران و کره شمالی انجام می‌شود هم گفت که این مقایسه‌ها درست نیست. اوباما گفت ایران پتانسیل بالایی برای بازگشت به جامعه بین‌الملل دارد.

اوباما در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات میان او و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم گفت که اختلافاتی میان نظرات و سیاست‌ها هست، اما این اختلافات نهایتا به تفاهم ختم می‌شود. وی افزود: نکته اصلی این است که امنیت اسرائیل در اولویت اول قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا در حال حاضر میانه‌روتر و کابینه اسرائیل محافظه‌کارتر است، رابطه خود با نتانیاهو را «جدی و رسمی» و گاها «رک و صریح» توصیف کرد.

نتانیاهو و اوباما در چند سال گذشته به هیچ وجه رابطه نزدیکی نداشته و گاها اختلافات آن‌ها به رسانه‌ها نیز کشیده شده است. در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا هم نتانیاهو علنا به حمایت از «میت رامنی» رقیب جمهوری‌خواه اوباما پرداخته بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه به موضوع سفر آتی خود به منطقه و مذاکرات سازش نیز اشاره کرد و گفت هم نتانیاهو و هم «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان باید مشروعیت طرف مقابل را به رسمیت بشمارند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اسرائیل باید شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند یا خیر، گفت که «الان زمان پیش‌شرط گذاشتن» گذشته است. بحث توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی یکی از اصلی‌ترین پیش‌شرط‌های عباس برای آغاز مذاکرات سازش است.

پیش از این گزارش شده بود که اوباما با طرح جدیدی برای از سر گیری مذاکرات صلح به منطقه می‌آید، اما وی امشب گفت که تنها برای گوش دادن به صحبت‌های طرفین به اسرائیل می‌رود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −    =  54