ایجاد هماهنگی بین بانکها درمواقع بحرانی/مدیریت امنیت فضای سایبری بانکی توسط بانک مرکزی

دبیرکل بانک مرکزی خبر داد:

با ایجاد مرکز کنترل امنیت شبکه و فوریت‌های بانکی علاوه بر ایجاد هماهنگی بین بانکها در مواقع بروز بحران، تاثیر رخداد یک بانک بر بانکهای دیگر کنترل و مدیریت شده و امنیت فضای سایبری بانکی توسط بانک مرکزی قابل مدیریت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان مطلب بالا افزود: تاکنون مدیریت و رسیدگی به رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی به صورت موردی و غیرساختار یافته انجام می شد و تعامل بانکها با نهادهای قانونی و امنیتی نیز در چارچوب مشخصی نبود.

وی افزود: این امر باعث عدم اثربخشی سیاست های کلان امنیتی بانکی در شبکه بانکی و تحمیل خسارات مادی و معنوی به شبکه بانکی کشور می شد که با ایجاد مرکز کنترل امنیت شبکه و فوریت‌های بانکی علاوه بر ایجاد هماهنگی بین بانکها در مواقع بروز بحران، تاثیر رخداد یک بانک بر بانکهای دیگر کنترل و مدیریت شده و امنیت فضای سایبری بانکی توسط بانک مرکزی قابل مدیریت خواهد بود.

او اظهار کرد: با اینکه پیش از این بانک ها الزام قانونی برای تعامل با این مرکز نداشته اند،‌ اما عملکرد این مرکز در مواقع بروز حملات سایبری خوب و اثربخش بوده است ولی با همکاری موثر بانک های کشور سعی شده است از تاثیر این بدافزارها و حملات سایبری در شبکه بانکی جلوگیری شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی برای پیشبرد هرچه بیشتر اهداف و خدمات مرکز کاشف، اظهار داشت: مرکز کاشف به عنوان یک نهاد حاکمیتی موظف به مدیریت رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی کشور است و وظیفه جمع آوری و اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگی بین بانک ها در واقع بروز بحران های سایبری به عهده این مرکز بوده و کلیه دستورالعمل های امنیتی ابلاغ شده از طرف این مرکز برای بانک ها الزام آور است. همچنین تعامل و همکاری شبکه بانکی کشور با سایر مراکز امنیتی و نظارتی تنها از طریق مرکز کاشف انجام خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه بانک ها موظفند کلیه رخدادهای امنیتی در حوزه خدمات بانکداری الکترونیکی در بانک و کلیه شرکت های تابع و پیمانکار را با مشخص کردن دقیق حوزه تحت تاثیر رخداد و به محض تشخیص وقوع رخداد و یا اطلاع از وقوع رخداد از طرف منابع دیگر به مرکز کاشف گزارش کنند افزود: کلیه مستندات و اطلاعات محرمانه مورد درخواست مرکز کاشف در رابطه با رخدادهای امنیتی و آثار و شواهد باقیمانده بلافاصله و بطور کامل توسط بانک‌ها در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد.

دبیرکل بانک مرکزی گفت:‌ مرکز کاشف به عنوان بخشی از وظایف حاکمیتی خود مجاز به حضور در بانک، بررسی و ارزیابی امنیت خدمات بانکداری الکترونیکی بانک های مختلف و شرکت های پیمانکار و گزارش نقص های مشاهده شده به مدیرکل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =