بانک مرکزی: ایران چک حذف نمی‌شود

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره درصد اسکناس هایی که چاپ می‌شود، گفت: به لحاظ برگی حدود 94 تا 95 درصد چاپ به صورت اسکناس و حدود 5 درصد به صورت ایران چک است اما به لحاظ مبلغی، ایران چک حدود 55 درصد را به خود اختصاص می‌دهد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهزاد قیاسوند در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این که میزان خدمات دهی خودپردازها زیاد است بنابراین از ایران چک‌های 50 هزار تومانی استفاده انبوه می‌شود گفت: اگر خودپردازها اسکناس ریزتری ارائه دهند تعداد شارژ این دستگاهها بیشتر شده و باعث می‌شود درمواقعی از روز خالی شوند بنابراین تاکید بیشتر بر روی ارائه اسکناس های درشت تر 5 و یا 10 هزار تومانی از طریق خودپردازها است.

 

چه میزان اسکناس در سال 92 منتشر می‌شود ؟

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان اسکناس در سال 92 منتشر می‌شود گفت: این رقم تصویب شده ولی بعد از ابلاغ به ما از سازمان تولید اسکناس ومسکوک درخواست چاپ می‌کنیم که هنوز به این مرحله نرسیده و اگر به ما ابلاغ شود کارهای آن انجام می‌شود.

 

حدود 70 درصد مبادلات از طریق ایران چک است

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان این‌که حدود 41 درصد اسکناس‌ها از لحاظ قطعه و برگ اسکناس‌های دو هزار تومانی، پنج هزار تومانی و 10 هزار تومانی است، گفت: ایران چک‌ها از لحاظ مبلغ حدود 54 تا 55 درصد را در زمینه پرداخت‌ها به خود اختصاص داده‌اند و در واقع می‌توان گفت که تکیه اصلی مردم بر روی ایران چک است و 60 تا 70 درصد در این زمینه مردم در مبادلات خود از ایران چک استفاده می‌کنند.

قیاسوند با بیان این‌که ایران چک‌ها در قانون بودجه سال 91 اجازه چاپ داشتند اظهار کرد: بانک مرکزی تاکید دارد ایران چک‌ها در چرخه باشند.

وی درباره چاپ اسکناس‌های جعلی گفت: چاپ اسکناس‌های جعلی در تمام دنیا وجود دارد و هرگونه مشکل و یا موضوعی در این زمینه مطرح شود، به بانک مرکزی ارجاع داده می‌شود تا آن اسکناس‌ها را نگهداری کرده و مورد بررسی قرار دهیم که چگونه در مورد چاپ آنها و جعلی‌بودن آنها اقدام می‌شود همچنین در این زمینه مراجع قضایی موارد را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهند.

 

جعل اسکناس در کشورمان به صورت حرفه‌ای نیست

وی در ادامه با تاکید بر این‌که خوشبختانه جعل اسکناس در کشورمان به صورت حرفه‌ای نیست، تاکید کرد: همیشه پدیده جعل وجود داشته و همیشه بوده و هست، ولی فاکتورهای امنیتی اسکناس‌های 10 هزار تومانی بالا است و امکان جعل آن وجود ندارد و اگر جعلی شود شبیه‌سازی بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

22  −    =  12