فرش دستباف ایران دنیا را در انحصار خود دارد

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف تنها کالایی از ایران است که دنیا را در انحصار خود درآورده است و برای تداوم این انحصار، ایجاد تحول در این صنعت همراه با حفظ کیفیت لازم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، محمدباقر آقاعلیخانی در آئین اختتامیه هفتمین المپیاد فرش دستباف ایران، گفت: در هنر- صنعت فرش دستباف حوزه‌های گوناگونی فعالیت دارند که مهمترین آنها، بافندگان هستند. به همین دلیل مرکز ملی فرش به عنوان متولی این صنعت در نظر دارد تا سهم قالیبافان را از درآمد این حوزه افزایش دهد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: اگر درآمد این حوزه درست مدیریت شود، هر یک از دست‌اندرکاران سهم مناسبی از آن به دست می‌آورند. این در حالی است که ایجاد تحول در ‌صنعت فرش کشور لازم است و باید در مسیر تحول در حوزه صنعت فرش دستباف با توجه به سنت‌های گذشته، نسبت به کیفیت فرش نیز توجه لازم وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید فرآیند تولید و تامین مواد اولیه، بازار و نمود در بازار فرش اصلاح شود و زمانی که صحبت استفاده از تکنولوژی در صنعت فرش مطرح می‌شود، اصلاح فرآیندها با تأکید بر حفظ اصالت فرش ایرانی مورد توجه قرار دارد.

آقاعلیخانی با اشاره به اهمیت به کاربردن همت برای ایجاد تحول گفت: ممکن است در مسیر تحول صنعت فرش دستباف عده ای مقاومت کنند و بر خلاف نوآوری حرکت نمایند اما برای ایجاد تحول موثر همیشه باید با همت بلند به راه ادامه داد.

وی اظهار داشت: صادرات فرش در 10 ماهه امسال 400 میلیون دلار بوده و نسبت به سال گذشته که 560 میلیون دلار صادرات داشته ایم، باید در دو ماه پایانی به این عدد برسیم. این در حالی است که حدود 70 کشور دنیا اهداف صادرات فرش ما هستند که 45 درصد از محصول در آسیا و 43 درصد به اروپا و سه درصد متفرقه صادر می‌شود.

آقاعلیخانی اظهار داشت: در سال جاری حجم صادرات به چین را به عنوان بازار جدید افزایش دادیم، همچنین صادرات به برزیل و افریقای جنوبی داشتیم و با توجه به اینکه دنیا از فرش ما به عنوان کالای هنری قوی شناخت دارد، اثر تحریم‌ها در این حوزه ضعیف بوده و ما نیز به دنبال بازارهای جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه تجاری فرش در معرض تهدید است،‌ خاطر نشان کرد: باید با تولیدات مختلف فرش علاوه بر معرفی و شناساندن این هنر اصیل ایرانی، جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهیم. این در حالی است که هنر فرش باید در جامعه هر چه بیشتر تبلیغ شود.

این مقام مسئول در حوزه فرش دستباف ایران از ثبت برند فرش ایران در مرکز مالکیت معنوی جهان خبر داد و افزود: مدیریت ثبت مالکیت معنوی در مجموعه مرکز ملی فرش ایران ایجاد شده و اقدامات لازم در این زمینه در دست انجام است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  56  =  57