روایت وزیر اقتصاد از آمارهای نه‌چندان دلنشین و مخالفان بورس انرژی

وزیر اقتصاد از برخی مخافان راه‌اندازی بورس انرژی گفت و با اشاره به اینکه آمارهای نه چندان دلنشین را از اقتصاد بازگو می کنیم، به بیان آمارهای مثبت اقتصادی در حوزه بورس پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم سید شمس الدین حسینی صبح امروز در مراسم افتتاح بورس انرژی اظهار داشت: طی سال های اخیر از سال 84 که قانون جامع بازار سرمایه  تصویب شد شاهد حرکت فعالان بازار سرمایه برای بهره گیری از این ظرفیت قوی در کشور هستیم که مهمترین اقدام در سال های اخیر قانون جدید بازار سرمایه بود که تحول نهادی ایجاد کرد به نحوی که مرز حاکمیت و فعالیت ها که در گذشته با هم تداخل داشت ، تفکیک شد.

وی با اشاره به تحول ساختار ها در بورس ، تصریح کرد: بورس های کالایی تجمیع شده و بورس کالا ایجاد شد. فرا بورس نیز به عنوان نهادی جدید در سال های گذشته راه اندازی شد و این بورس در صحنه اقتصادی کشور بورس جدیدی بود که گشایشی را در اجرای اصل 44 ایجاد کرد تا شرکت هایی که امکان حضور در بورس را نداشتند در فرا بورس پذیرش شوند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: هر چند که آمارهای نه چندان دلنشین را از اقتصاد بازگو می کنیم، اما باید اقدامات مناسب و خوبی که در بازار و اقتصاد ایران انجام می شود نیز ذکر شود در غیر این صورت به اقتصاد ایران ظلم کرده ایم. بر این اساس ارزش بازار سرمایه از سال 84 تا کنون از 32 هزار میلیارد تومان به 212 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که 6 برابر شده است.

وی گفت: همچنین، شاخص کل بورس از 9 هزار واحد به 37 هزار واحد رسید که چهار برابر شده و انواع ابزار ها و نهادها نیز در این بازار راه اندازی شده است. چه در حوزه نفت و چه در حوزه برق برای راه اندازی بورس انرژی عده زیادی در تکاپو و عده ای هم مخالف بودند و مادامی که موافقت مدیران صنایع برای انجام کاری نباشد نمی توان در آن کار موفق شد و برای راه اندازی بورس انرژی نیز هماهنگی و موافقت مدیران آن بخش  ها بود که این بورس را راه اندازی کرد.

رییس شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: در بخش نفت هم راه اندازی رینگ صادراتی در کیش گامی برای راه اندازی بورس انرژی بود و یک دهه برای راه اندازی بورس انرژی تلاش شده است. اواخر خرداد سال 90 در شورای بورس مجوز بورس انرژی را صادر کردیم و  در حال حاضر توانستیم بورس انرژی را راه اندازی کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه  ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز است و باید بورس انرژی بزرگی را داشته باشد، گفت: ایران عضو موثر اوپک نفتی و گازی است و چگونه می شود که کشوری که بیشترین ذخایر دنیا را دارد از رده قیمت گذاری به قیمت پذیری برسد، اگر قبول داریم که می توانیم قیمت گذار باشیم باید ساز و کار آن را فراهم کنیم و باید به تناسب پیشرفت فنی در صنعت نفت و گاز  باید در زمینه قیمت گذاری نیز نقش آفرینی کنیم.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: بر اساس ظرفیت نصب شده نیروگاه ها مقام 16 را در جهان داریم که البته این میزان تمامی ظرفیت ایران نیست. از دی ماه 89 تا 15 اسفند 91 که هدفمند کردن یارانه ها آغاز شده میزان پول واریزی بابت برق 16 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که از این میزان 9 هزار و 600 میلیارد تومان هم نقدی به حساب توانیز واریز شده و 500 میلیارد تومان بابت برق به بخش خصوصی پرداخت شده و 62 درصد آن به توانیر در اصل برگشت داده شده است.

به گفته حسینی، یک میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات برق است که در سال جاری انجام شده و این رقم در اختیار توانیر است. در مجموع عدد فروش برق در کشور 20 هزار میلیارد تومان است و صنعت برق کشور که یکی از پایه های بورس انرژی است ابعاد گسترده ای دارد.

وی در مورد خصوصی سازی در صنعت برق گفت: بخش خصوصی 13 نیروگاه احداث کرده، 7 نیروگاه در دست احداث دارد و 18 نیروگاه واگذار شده و 26 نیروگاه نیز در حال واگذاری است. در حوزه پالایش و پخش تعدادی از پالایشگاه ها را واگذار و در حوزه پتروشمی حرکت سریع تر بوده و در روز های آینده با توجه ثبت نماد هلدینگ خلیج فارس بزرگ ترین هلدینگ کشور نیر کشف قیمت می شود.

حسینی خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم در هفته جاری این هلدینگ نیز عرضه شود و سرمایه گذاری در این هلدینگ برای سرمایه گذاران مغتنم است. برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها هر چه ظرفیت ها و شفاف سازی ها بیشتر شود اجرا مناسب تر خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  4