کاهش بازدهی بورس به ۴۲ درصد

بورس اوراق بهادار تهران در هفته معاملاتی گذشته با انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی مواجه شد و به حالت انتظار و سکون فرو رفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از ایسنا بورس اوراق بهادار تهران که در فصل گذشته با بازدهی رویایی 35 درصدی مواجه شده بود، در فصل زمستان به خواب زمستانی فرو رفت و به بازدهی 3 درصدی رضایت داد.

به این ترتیب و در شرایطی که مذاکرات سیاسی هسته ای مثبت ارزیابی شده است ولی محتوای بودجه سال آینده باعث شد تا بازار سرمایه بر خلاف روال گذشته به فضای سیاسی مثبت مذاکرات بی توجه شده و بیشتر توجه خود را به موضوعات داخلی و اقتصادی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است، معطوف کند.

بر این اساس با انتشار جزئیات بودجه سال 92 علاوه بر موضوع نرخ ارز، مشخص شد که حق مالکانه معادن با افزایش 5 برابری نسبت به امسال مواجه شده است که این موضوع باعث منفی شدن شرکتهای معدنی و سنگ آهنی در بورس تهران شد.

از سوی دیگر کاهش نرخ ارز و انتشار خبر لغو تحریم های سوئیفت در هفته گذشته موجب اقبال سهامداران به سهام شرکتهای بانکی،خودرویی و مخابرات پس از مدتها شد به طوری که سهام بانک‌ها پس از مدت‌ها رکود در هفته گذشته 3 درصد رشد کرد و سهام شرکتهای خودرویی به همراه سهام مخابرات مثبت شد.

از سوی دیگر بورس تهران در هفته گذشته تحت تاثیر خبر عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس فاز منفی به خود گرفت زیرا با توجه به جذب نقدینگی قابل توجه برای خرید این هشرکت، اکثر فعالان بورس نسبت به فروش سهام خود اقدام کردند تا موفق به خریداری 5 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس شوند.

بر این اساس در هفته معاملات گذشته هزار و 338 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 377 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و ارزش و حجم معاملات به ترتیب با کاهش 41 و 43 درصدی مواجه شد.

این در حالی است که تعداد دفعات معامله 2،3 درصدی رشد کرد و تعداد خریداران نیز با رشد 9،9 درصدی مواجه شد و به بیش از 43 هزار نفر رسید.

اما مهم ترین متغیر بازار در هفته گذشته افت قابل توجهی کرد و برای اولین بار دراسفند ماه به کانال 36 هزار واحد برگشت به این ترتیب شاخص کل بورس در معاملات کم رمق هفته گذشته 887 واحد معادل 2،3 درصد افت کرد و به عدد 36 هزار و 925 واحد رسید.

با کاهش شاخص بورس که در جریان کاهش قیمت ها اتفاق افتاد؛ بازدهی بورس کاهش یافت و به 42،5 درصد رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1