فروش ۴۶ میلیاردی صنایع دستی در نمایشگاه ها

برنامه ریزی در جهت افزایش سرمایه گذاری در رشته های گوناگون صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه های فروش داخلی و بین المللی ضمن ایجاد فرصت های شغلی در سال 90 بیش از 46 میلیارد ریال را به این حوزه اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یحیی رحمتی معاون صنایع دستی این سازمان در پانل تخصصی راهبرد سیاست و برنامه های کلان توسعه سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی هدف از برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی را ایجاد بستر مناسب به منظور عرضه و بازاریابی اقلام گروه های خاص صنایع دستی اعلام کرد.
 
این پانل تحصصی در جریان سومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد. وی اظهار داشت: ایجاد فضایی مناسب برای نمایش ابداعات، تبادل آخرین دستاوردها و تجربیات علمی و عملی در زمینه گروه های صنایع دستی و گسترش و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی – اسلامی جهت جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه از مهمترین راهبردها است.
 
این مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: ایجاد واحدهای کارگاهی، شهرک صنایع دستی، بازارچه صنایع دستی منطقه نمونه گردشگری، احداث و بهره برداری از کارگاه تولید صنایع دستی به خصوص فرش دستبافت، احداث مجتمع تولید و فروش صنایع دستی، ساخت شهرک صنایع دستی ، ایجاد مرکز آموزش و بازارچه صنایع دستی، بازارچه مرزی صنایع دستی و احداث دهکده صنایع دستی از مهمترین اولویت ها برای زمینه سازی سرمایه گذاری در این صنعت است.
 
رحمتی ایجاد بازارچه های موقت نوروزی و تابستانی را از اهداف معاونت صنایع دستی برشمرد و اعلام کرد: همه ساله در سطح استان ها با همکاری ستاد تسهیلات دائمی سفرهای کشور توسط ادارات کل استان ها این نمایشگاه ها برگزار می شود که در این زمینه جمع کل فروش بازارچه های موقت نوروزی سال91 بالغ بر 92 میلیارد ریال با 19/950/651نفر بازدیدکننده و جمع کل فروش در بازارچه های تابستانی معادل 17 میلیارد ریال در 20 استان گزارش شده است.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص فروشگاه های منتخب عرضه و فروش محصولات صنایع دستی اعلام کرد: با توجه به معیارهایی نظیر کیفیت محصولات عرضه شده، عدم فروش کالاهای صنایع دستی خارجی، فروش محصولات بومی استان، عدم فروش محصولات غیر صنایع دستی، در سطح استان های کشور تعداد 318 فروشگاه صنایع دستی به عنوان فروشگاه های منتخب برگزیده شده اند که علاوه بر مشخص شدن فروشگاه با عنوان «فروشگاه منتخب صنایع دستی»، به عنوان مراکز تهیه جوایز نایع دستی به بانک های سراسر کشور معرفی شده اند.
 
وی میزان صادرات محصولات صنایع دستی طی ده ماهه سال 1391به قاره آسیا را به لحاظ ارزشی بالغ بر698میلیون دلار و به لحاظ وزنی بالغ بر 30440تن اعلام کرد و افزود: عمده محصولات صادره شده را زیورآلات سنتی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، شیشه های سنتی، گلیم و زیلو، چوب و مشتقات آن، مبلمان چوبی، مس و مشتقات آن، سفال و سرامیک، پارچه قلمکار، سایر محصولات صنایع دستی و پاپیه ماشه تشکیل می دهد.
 
رحمتی جمع کل صادرات صنایع دستی به قاره اروپا را به لحاظ ارزشی بالغ بر 11میلیون دلار و به لحاظ وزنی 1169تن اعلام کرد و یادآور شد: کشورهای محل صادرات را آلمان، هلند، دانمارک، ایرلند، بلاروس (روسیه سفید)، انگلستان، سوئد، قبرس، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، رومانی، اسپانیا، اوکراین، نروژ، اتریش، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بلژیک، کرواسی، یونان، پرتغال است که محصولات صادراتی به ترتیب موضوع شامل گلیم و زیلو، شیشه های سنتی، سفال و سرامیک، چوب و مشتقات آن، مس و مستقات آن، زیورآلات سنتی و مبلمان چوبی می شود.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورهای کشورهای هدف صادرات صنایع دستی ایرانی قاره آمریکا را شامل کلمبیا، کانادا، مکزیک، برزیل، شیلی و ایالات متحده آمریکا برشمرد و افزود: محصولات صادراتی به ترتیب موضوع شامل گلیم و زیلو، شیشه های سنتی، چوب و مشتقات آن، مبلمان چوبی، مس و مشتقات آن و سفال و سرامیک می شود که جمع کل صادرات صنایع دستی به قاره مذکور به لحاظ ارزشی بالغ بر726هزار دلار و به لحاظ وزنی 42تن اعلام شده است.
 
رحمتی جمع کل صادرات صنایع دستی به قاره اقیانوسیه را به لحاظ ارزشی بالغ بر463 هزار دلار و به لحاظ وزنی 50تن اعلام کرد که این اقلام به کشورهای استرالیا و نیوزیلند صادر می شوند.
وی در معرفی کشورهای عمده طرف معامله صادرات صنایع دستی ایران گفت: چهار کشور عمده طرف معامله در صادرات صنایع دستی ایران به ترتیب امارات متحده عربی با ارزش بالغ بر 628میلیون دلار و سهم ارزشی 51درصد، عراق با ارزش بالغ بر 46میلیون دلار و سهم ارزشی 38درصد، افغانستان با ارزش بالغ بر 7میلیون دلار و سهم ارزشی 6درصد و ترکیه با ارزش بالغ بر 6میلیون دلار و سهم ارزشی 5درصد است.
 
رحمتی اولویت های سرمایه گذاری در حوزه بازرگانی برای راه اندازی نمایشگاه موقت در کشورهای هدف الجزایر، ایتالیا، مصر، پرتغال، ژاپن، روسیه، ترکیه، اسپانیا و آلمان را ضروری دانست و تصریح کرد: میزان هزینه برآورد شده برای هریک از نمایشگاه ها شامل اجاره فضا، غرفه بندی به ازای 200 متر مربع در کشورهای اروپایی 70 هزار یورو، در کشورهای آسیایی 60 هزار یورو و در کشورهای آفریقایی 60 هزار یورو برآورد شده است که بازار مناسبی را برای این صنعت بوجود می آورد.
 
وی راه اندازی فروشگاه در کشورهای هدف فرانسه، دانمارک، ترکیه، آلمان، قطر، برزیل، کانادا، چین، کره جنوبی، هلند و ژاپن را از دیگر برنامه های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود: میزان هزینه برآورد شده برای هر فروشگاه شامل اجاره فضا، هزینه های تجهیزات و راه اندازی در کشورهای اروپایی برای متراژ700 متر مربع به طور متوسط 520 هزار دلار در هر سال، در کشورهای آسیایی برای متراژ500 متر مربع به طور متوسط 500 هزار دلار در هر سال و در کشورهای آمریکای لاتین برای متراژ 500 متر مربع به طور متوسط 750 هزار دلار در هر سال پیش بینی شده است.
 
رحمتی حضور در نمایشگاه های خارجی را از دیگر برنامه های سازمان میراث برشمرد و عنوان کرد: میزان هزینه برآورد شده هر نفر شامل ترانسفر، اسکان، غذا، حمل و ترخیص کالا، اخذ ویزا و… برای حضور در نمایشگاه های خارجی کشورهای هدف الجزایر، ایتالیا، مصر، پرتغال، ژاپن، روسیه، ترکیه، اسپانیاو آلمان در کشورهای اروپایی به طور متوسط برای هر نفر در یک دوره 7 روزه 170 میلیون ریال، در کشورهای آسیایی 140 میلیون ریال و در کشورهای آفریقایی 140 میلیون ریال محاسبه شده است.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: خوشه های صنایع دستی میتوانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقه ای باشند. توسعه خوشه ای دارای بازدهی بیشتری نسبت به سایر راه های توسعه بنگاههای بخش خصوصی است که به دلیل افزایش همکاری و فعالیت های مشارکتی در این امر است و هزینه کمتری دربر دارد. ضمن اینکه توسعه خوشه ها، زمینه رسیدن به مقیاس بالا، از جمله در تولید محصولات و ارایه خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  2