هوگو چاوز درگذشت

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دولت ونزوئلا مرگ چاوز را به طور رسمی اعلام کرد.

نیکلاس مادورا، معاون چاوز، در تلویزیون ملی ونزوئلا، رسماً خبر درگذشت هوگو چاوز را اعلام کرد.

معاون رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در حالی که اشک می ریخت، درگذشت هوگو چاوز را به اطلاع مردم این کشور رساند.

پس از اعلام رسمی درگذشت چاوز، فرماندهان ارشد ارتش و نیروهای مسلح ونزوئلا به وفاداری خود را به معاون رئیس جمهور این کشور اعلام کردند.

معاون رئیس جمهور ونزوئلا چند ساعت قبل از این اعلام کرده بود که حال چاوز به شدت وخیم است.

او همچنین بیماری چاوز را یک توطئه سیاسی توصیف کرده بود. همزمان دولت ونزوئلا وابسته سیاسی سفارت آمریکا در کارآکاس را از این کشور اخراج کرد.

در واکنش به این موضوع، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد متهم کردن این کشور در بیماری چاوز به هر شکلی ، نادرست است.

پس از اعلام بحرانی بودن وضعیت تنفسی هوگو چاوز از اواسط دیروز (سه شنبه)، شایعه مرگ وی در رسانه های جهان مطرح شده بود و سرانجام نیکلاس مادورو با اعلام رسمی این خبر در تلویزیون این کشور، به گمانه زنی ها در این خصوص پایان داد. بیمای سرطان علت مرگ هوگو چاوز بود.  

وی در دو سال گذشته، چندین بار برای معالجه بیماری سرطان خود به کوبا سفر کرده بود. هوگو چاوز دوست و متحد استراتژیک فیدل کاسترو رئیس جمهور پیشین کوبا بود.

سرگذشت چاوز

چاوز پنجاه و سومین رییس جمهوری ونزوئلا بود . وی متولد 1954 است . چاوز موسس جنبش چپ " حزب جمهوری پنجم" است که هم اکنون قدرت را در ونروئلا در اختیار دارد.

وی در 1998 به عنوان رییس جمهور ونزوئلا انتخاب شد . چاوز سرهنگ ارتش ونزوئلا بود و یک بار در سال 1992 طرح کودتای او علیه دولت " کارلوس اندرس پرس" رییس جمهوری وقت ونزوئلا  به شکست انجامید و پس از کودتا دستگیر شد.

او پس از سپری کردن دو سال در زندان از سوی "رافائل کالدرا" رییس جمهوری وقت ونزوئلا مورد عفو قرار گرفت. پس از آزادی از زندان ، چاوز دیگر وارد فعالیت های نظامی نشد و وارد عرصه سیاسی شد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری 1998 ونزوئلا شرکت کرد و با شعارهای چپگرایانه خود توانست رای اکثریت مردم را به سمت خود جلب کند . شعار اصلی چاوز برقراری " انقلاب بولیواری" در سرتاسر ونزوئلا و حتی آمریکای لاتین بود . چاوز به شدت گرایش های چپ گرایانه داشت و خود را یکی از رهبران مبارز آمریکای لاتین می دانست که با امپریالیسم آمریکا و سیاست های نو لیبرالیستی مبارزه می کند. با این وجود در دوران چاوز آمریکا تبدیل به بزرگ ترین شریک تجاری ونزوئلا شد.

بیشتر حامیان چاوز از قشر فقیر و حاشیه نشین شهرها و روستا نشینان هستند. همان هایی که حتی پیشتر صاحب شناسنامه نیز نبودند و در دوران ریاست جمهوری چاوز بسیاری از آنها صاحب شناسنامه شده و از بیغوله ها و حلبی آباد ها به آپارتمان های ساخت دولت منتقل شدند.

چاوز پیشتر از مردم ونزوئلا و حامیان خود خواسته است در صورت مرگ او برای ادامه راه و سیاست های انقلاب بولیواری به مادورو رای بدهند. مادورو پیش از اینکه وارد عرصه سیاست شود راننده اتوبوس بود و سپس با ورود به حزب سوسیالیست چاوز مدارج ترقی را طی کرد تا اینکه در سال 2006 به سمت وزارت خارجه کابینه چاوز ارتقا پیدا کرد. چاوز سال گذشته مادورو را به عنوان جانشین و معاون خود به مردم معرفی کرد و اعلام نمود در صورت مرگش مردم به مادورو رای دهند.
 

height=342

هوگو چاوز در کنار نیکولاس مادورو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  ⁄  13  =