درخواست ۱۳ نماینده مجلس برای توقف رایتل

در قالب بندی که به تازگی به قانون جرائم رایانه‌ای افزوده شده، مدتی است برخورد با قمارخانه‌های اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بحث شرط‌بندی و قمار از جمله فعل‌های حرامی است که در دین اسلام به آن اشاره شده و بر همین اساس انجام آن جرم محسوب می‌شود، با این حال گاه در برخی سایت‌های اینترنتی دیده‌ شده که در فضای مجازی شرط‌بندی و قمار به شکل جدیدی زنده می‌شود. در این میان با روی کار آمدن این شیوه در موارد متعدد کلاهبرداری‌های مختلفی نیز صورت گرفته است اما راه‌اندازی قمار‌خانه‌های مجازی جزو مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای قرار گرفته و در بند «ه-7» ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. بند ه ماده 21 محتواهایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌روند (محتواهای مرتبط با جرایم رایانه‌ای) را در برمی‌گیرد. بنا بر اطلاعات ویکی پدیا، قمارخانه مجازی نسخه‌های برخط قمارخانه‌های سنتی هستند که این امکان را برای قماربازان فراهم می‌آورند تا از طریق اینترنت قمار کرده و شرط ببندند.

    سیزده نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی جلوگیری‌ از راه‌اندازی اپراتور تلفن همراه رایتل را خواستار شدند. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نبویان، سلیمی،‌ سبحانی‌نیا، موسوی‌اصل، بیگی ایلانلو، سالک، رجبی، آشتیانی‌عراقی، زارعی، آقاتهرانی، سلطانی صبور، کریمی‌قدوسی و ابوترابی‌فرد نمایندگان تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری، محلات و دلیجان، نیشابور، گرمی، شاهین‌دژ، اصفهان، مینودشت، کلاله، مراغه تپه، قم، رزن، مشهد و کلات در تذکری کتبی به رییس‌جمهور و وزیر اطلاعات، جلوگیری از راه‌اندازی اپراتور تلفن همراه رایتل را خواستار شدند.

 

    مروری بر لیست آلوده و پاک‌ترین استان‌های اینترنتی گویای آن است که تهران همچنان در صدر استان‌های آلوده اینترنتی قرار دارد. به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دی‌ماه امسال استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر یک با داشتن شش آدرس ارسال‌کننده بدافزار به عنوان آلوده‌ترین استان اینترنتی کشور شناخته شدند. پس از این دو استان کرمانشاه با داشتن سه سایت ارسال‌کننده بدافزار در رتبه‌ی دوم آلوده‌ترین اینترنتی قرار می‌گیرد. اصفهان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، مرکزی و مازندران نیز هریک با داشتن دو آدرس ارسال‌کننده‌ی بدافزار دومین استان‌های پاک و سومین‌های آلوده کشور به‌شمار می‌روند. بنابر اعلام مرکز ماهر، استان‌های البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، همدان، هرمزگان و گلستان نیز با داشتن یک آدرس ارسال‌کننده بدافزار عنوان پاک‌ترین استان‌های اینترنتی دی‌ماه امسال به خود اختصاص داده‌اند. آذرماه امسال تهران و یزد هر یک با داشتن 11 آدرس ارسال‌کننده بدافزار به عنوان آلوده‌ترین به‌طور مشترک و استان های گیلان، کرمانشاه، کرمان، کردستان، زاهدان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری هریک با یک سایت آلوده به عنوان پاک‌ترین‌های اینترنتی کشور شناخته شدند.

    نگاهی کوتاه به آمارهای ضریب نفوذ تلفن ثابت گویای آن است که تا پایان سال 1390 حدود 34.8 درصد از جمعیت کشور دارای تلفن ثابت بوده‌اند و به عبارت دیگر به ازای هر 100 نفر جمعیت کشور حدود 35 نفر از تلفن ثابت بهره‌مند شده‌اند. مروری کلی بر آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور گویای آن است که طی سال‌های 84 تا 90 بهره‌مندی از تلفن ثابت در کشور حدود پنج درصد رشد داشته‌ است. بنا بر آمارهای رسمی وزارت ارتباطات، در سال 1384 حدود 29.7 درصد از جمعیت کشور و در سال 85 حدود 32.6 درصد به تلفن ثابت دسترسی داشته‌اند. این رقم در سال 86 به حدود 33.5 افزایش پیدا کرده و در سال 87 به 34 درصد رسیده است. اما در سال 88 میزان بهره‌مندی مردم از تلفن همراه با کاهش 0.2 درصدی مواجه شده و با دیگر آمار ضریب نفوذ به 33.8 درصد کاهش پیدا می‌کند و در سال 89 بار دیگر به 34 درصد می‌رسد. تا پایان سال گذشته نیز آمار بهره‌مندی از تلفن همراه به 34.8 درصد رسیده و به عبارت دیگر به ازای هر صد نفر جمعیت کشور حدود 35 نفر به تلفن ثابت دسترسی داشته‌اند. همچنین بنا بر آمارهای جدید، در سال جاری هم در استان تهران ضریب نفوذ تلفن ثابت به 49.2 درصد رسیده و به عبارت دیگر از هر 100 نفر حدود 49 نفر به تلفن ثابت دسترسی دارند. در شهر تهران هم این آمار به 61.8 درصد رسیده است.

    رقابت بین‌المللی میان برترین‌های دنیا در حوزه برنامه‌نویسی، شنبه با حضور 10برنامه‌نویس صاحب نام خارجی و 50 برنامه‌نویس نخبه ایرانی، در تهران برگزار می‌شود.  به گزارش خبرنگار مهر، مرحله فینال مسابقات بین‌المللی برنامه‌نویسی، شنبه 28 بهمن ماه میان 10 برنامه‌نویس صاحب رتبه خارجی و 50 برنامه‌نویس صاحب مدال ایرانی برگزار و در نهایت 3 برگزیده آن معرفی خواهد شد. مسابقه برنامه‌نویسی بیان از جمله مسابقات معتبر جهانی در زمینه برنامه‌نویسی است که امسال اولین دوره بین‌المللی آن با حضور شرکت‌کنندگانی از روسیه، چین، بلاروس، ژاپن، لهستان، کره جنوبی و سوئیس و ایران برگزار می‌شود.

    درحالیکه قرار بود روز گذشته سرتیپ نامی سرپرست جدید وزارت ارتباطات برای ارایه برنامه در مجلس حضور یابد این جلسه به یک هفته تاخیر افتاد. در هفته آینده سرتیپ نامی در صنایع و معادن مجلس برنامه های خود را به اعضای کمیسیون ارایه می دهد. پس از دو ماه از برکناری رضا تقی‌پور از وزارت ارتباطات و سرپرستی علی نیکزاد بر این وزارت‌خانه, رییس جمهوری در حکمی “محمدحسن نامی” را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد. نامی که پیش از این فعالیت به معاون وزیر دفاع، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و معاون ستاد مشترک ارتش را در کارنامه داشته از این پس قرار است با حضور در وزارت ارتباطات به پیگیری مسوولیت‌های این وزارت‌خانه بپردازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −  21  =