کاهش قیمت محصولات فناوری اطلاعات

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران اعلام کرد:

در پی تصمیماتی که مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای اولویت‌های 9 و 10 اخذ شد، رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران خاطرنشان کرد: از این اتفاق مصرف‌کننده لطمه می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدمهدی میرمهدی کمیجانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی منع واردات این اولویت‌ها بی شک تنها مصرف‌کننده است که ضرر می‌کند و باید کالای مورد نیاز خود را چندین برابر گران‌تر تهیه کند. اگر چنین شرایطی ایجاد شود، تنها باید گفت که خوشا به حال قاچاقچیان چرا که ممکن است از این شرایط سود ببرند.

کمیجانی ادامه داد: مدتی بود که IT در سبد خانواده‌ها جای گرفته بود و در تمام خانه‌ها و محل‌های کار افراد از PCها و لپ‌تاپ‌های مختلف استفاده می‌کردند چرا که با پیشرفت‌های علمی که در دنیا صورت گرفته اجتناب از استفاده از این تجهیزات به نوعی غیر ممکن شده است.

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران در ادامه عنوان کرد: با توجه به نیاز مردم به این کالاها پس از نوسانات مختلف بازار ارز، بازار در حال تنظیم شدن بود و حتی قیمت‌های ما نسبت به ماه گذشته کمی کاهش هم پیدا کرده اما حال با این اتفاق شک نداریم کالاهای قاچاق با قیمت بالا وارد بازار خواهند شد.

وی ادامه داد: با این اتفاق شرایطی ایجاد می‌شود که مصرف‌کنندگان کالای مورد نیاز خود را به مراتب گران‌تر تهیه کنند.

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران همچنین عنوان کرد‌: ما به دولت پیشنهاد کردیم که حتی اگر ارز مرجع را به این کالاها اختصاص نمی‌دهد، مانع واردات این کالا با ارز آزاد نشود. چرا که در خارج از کشور هم دلارهای زیادی وجود دارد که برای ورود آن‌ها به کشور مشکلاتی موجود است اما افراد می توانند با تبدیل این پول‌ها به کالا مشکل خود را حل کنند. از سوی دیگر علاوه بر این که با این کار سرمایه‌های سرگردان آن سوی آب وارد کشور می‌شود و بازاری متعادل برای مصرف کنندگان نیز ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: بیشتر مصرف کنندگان تجهیزات فن‌آوری اطلاعات قشر دانشجو و محصل هستند به همین دلیل ما طی ماه‌های گذشته تلاش کردیم تا نوسانات قیمت ارز موجب احتکار کالا در انبارها نشود اما اکنون با شرایط فعلی دیگر نمی‌توانیم اقدام زیادی انجام دهیم.

اما کمیجانی در پاسخ به این سوال که طی مدتی که از منع واردات کالاهای اولویتهای 9 و 10 می‌گذرد چه تغییری در قیمت این کالاها ایجاد شده است، اظهار کرد: ما تاکنون اجازه تغییر ندادیم و خطاب به تمام اعضای اتحادیه اعلام کردیم که حتی اگر فردی از واردکنندگان بخواهد قیمت خود را افزایش دهد ما مستقیما او را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان معرفی خواهیم کرد و خوشبختانه دوستان و همکاران ما هم کمک کردند و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد و حتی همان‌طور که گفتم، طی روزهای گذشته مقداری کاهش هم در قیمت‌ها داشتیم.

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران در ادامه عنوان کرد: طی چند وقت گذشته قیمت‌های ما چنان نسبت به یک ماه گذشته تغییر پیدا کرده بود که شاید هر لپ تاپ حدود 200 هزار تومان و هر قطعه حتی تا مرز 70 تا 80 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

وی در توضیح دلیل این کاهش‌ها هم عنوان کرد: در جلسه‌ای که با سازمان بازرسی داشتیم، قرار بر آن شد که قیمت کالاهای صنف ما به این شکل برآورد شود که مبنای دلار در اتاق پایاپای ارزی در نظر گرفته شده و 20 درصد هم سود بر روی آن گذاشته شود. اکنون هم این معیار اگرچه هنوز به طور رسمی به ما ابلاغ نشده اما مبنای کار واحدهای مختلف صنف ما قرار گرفته است و ما به دوستانمان در صنف اعلام کرده‌ایم که باید این اصول رعایت شوند.

کمیجانی عنوان کرد: اگر حال قرار بر این باشد که این گروه از اولویت‌های ارزی خارج شوند و ارز مبادله‌ای هم به آن‌ها تعلق نگیرد دیگر نه از دست ما و نه از دست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نه از سازمان نظارت و بازرسی هیچ کاری بر نخواهد آمد و مبادلات به شکل زیرمیزی و خارج از فروشگاه‌ها صورت خواهد گرفت و بدین ترتیب بسیاری از مسائلی که در سال‌های قبل با آن‌ها مواجه بودیم دوباره شیوع پیدا خواهد کرد.

رییس اتحادیه فن‌آوران رایانه تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تحقق شعار دولت الکترونیکی مستلزم توجه به زیرساخت‌های IT است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

39  −    =  33