جدول رشد پهنای باند اینترنت در کشور/ نرخ بالای دسترسی به اینترنت

آمارهای منتشره از وضعیت پهنای باند اینترنت ایران، رشد 100درصدی این شاخص را نشان می دهد اما برخلاف سایر کشورها که افزایش پهنای باند، رشد تولیدناخالص داخلیشان را رقم می زند، توسعه پهنای باند در کشور ما نقش پررنگی در GDP نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر برای سالهای متمادی بحثهای مختلفی در مورد تاثیر انقلاب اطلاعات بر بهره وری وجود داشت و با وجودیکه در مطالعات اولیه رابطه روشنی بین این دو مورد مشاهده نشده بود اما رفته رفته پژوهشگران موفق شدند نظریه های متفاوتی درباره تکنولوژی اطلاعات و تاثیر مثبت آن بر بهره وری و در نهایت رشد اقتصادی، ارائه کنند.

براین اساس در آخرین بررسی های صورت گرفته رابطه رشد بهره وری و به تبع آن رشد اقتصادی با ابزار فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری های مرتبط با آن رابطه مستقیم تعریف و براساس آن مشخص شد که تفاوت میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را می توان در این شاخص جستجو کرد؛ به همین دلیل رشد فناوری اطلاعات و به تبع آن رشد پهنای باند اینترنت به عنوان عامل زیرساختی از جمله مهمترین عوامل تعیین کننده پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها و به تعبیری دیگر توسعه یافتگی مورد توجه قرار گرفت.

روند توسعه ظرفیت پهنای باند اینترنت در کشور

به گزارش مهر، براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرفیت پهنای ‌باند اینترنت کشورمان طی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، از 12 لینک STM1 در سال 84 به 137 لینک STM1 در پایان این برنامه 5 ساله افزایش یافت که این رقم رشد 11 برابری، معادل 1140 درصد را در این زمینه نشان می‌دهد.

وزارت ارتباطات همچنین آمارهای دیگری نیز از توسعه چندین برابر پهنای باند اینترنت ارائه می کند که در آخرین آمارهای اعلام شده در اواخر سال 90  پهنای باند داخلی کشور 16 برابر شده است. به نحوی که از سال 88 تاکنون، ظرفیت پهنای باند داخلی کشور از حدود 35 گیگابیت برثانیه به 500 گیگابیت بر ثانیه رسیده که حدود 16 برابر رشد داشته است.

ظرفیت پهنای باند اینترنتسال
12 لینک stm184
137 لینک stm189
200 لینک stm190
400 لینک stm191

در این زمینه حتی گفته شده که براساس پیش‌نویس برنامه پنجم توسعه کشور، پیش بینی شده بود این حجم پهنای باند داخلی در پایان برنامه محقق شود اما با بازنگری در این برنامه مقرر شد این شاخص در پایان برنامه با رشدی چهار و نیم برابری به بیش از دو ترابایت بر ثانیه افزایش پیدا کند.

ظرفیت پهنای باند اینترنت داخل کشور براساس برنامه پنجم توسعهسال
35 گیگابیت برثانیه88
500 گیگابیت برثانیه90
2 ترابایت بر ثانیه95

شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرده که حجم واگذاری پهنای باند اینترنت بین الملل به مشتریان در یک سال اخیر برابر کل ده سال گذشته بوده به نحوی که اوایل سال گذشته ظرفیت پهنای باند اینترنت کشورمان حدود 200 لینکSTM1 بود که در حال حاضر به حدود 400 لینکSTM1 رسیده و تقریبا دوبرابر شده است.

جدول رشد پهنای باند در ایران

به گزارش مهر، اطلاعات منتشر شده در سالهای اخیر در مورد وضعیت پهنای باند اینترنت در ایران از رشد چند صد درصدی این شاخص نسبت به سالهای گذشته خود حکایت دارد به نحوی که برای مثال حجم پهنای باند ایران در سال 85 نسبت به سال 84 با 119 درصد رشد همراه بوده و 3 هزار و 726 مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. همچنین در سال 86 پهنای باند اینترنت در کشور به 9 هزار و 600 مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به ابتدای برنامه چهارم توسعه، 700 درصد رشد را نشان می دهد.

در همین حال پهنای باند اینترنت در کشور در سال 87 حدود 12 هزار و 734 مگابیت بر ثانیه اعلام شده که رشد حدود 3 برابری را نسبت به سال 84 نشان می دهد. این پهنای باند در پایان سال 87 نیز به بیش از 15 هزار و 222 مگابیت بر ثانیه رسید که نشان می داد در کمتر از یک سال و در سال 88 بیش از سه هزار و 100 مگابیت بر ثانیه به ظرفیت اینترنت کشور افزوده شده است.

حجم پهنای باندسالمیزان رشد(نسبت به ابتدای برنامه چهارم توسعه)
3 هزار و 726 مگابیت برثانیه85119 درصد
9 هزار و 600 مگابیت برثانیه86700درصد
12هزار و 730 مگابیت برثانیه873 برابر
15هزار و 222 مگابیت برثانیه885 برابر
26.8گیگابیت بر ثانیه899 برابر
35 گیگابیت بر ثانیه90 
500 گیگابیت بر ثانیه9120 برابر

در همین راستا و در آخرین آمارهای ارائه شده در سال 89 پهنای باند اینترنت 26.8 و در سال 90 پهنای باند اینترنت به نزدیک 35 گیگابیت بر ثانیه رسید که قرار است حتی تا پایان برنامه پنجم این حجم به 20 برابر حجم فعلی افزایش یافته و 500 گیگابیت بر ثانیه شود.

جدول نرخ پهنای باند در ایران

به گزارش مهر، هم اکنون نرخ پهنای باند اینترنت بر مبنای یک STM1 حدود 46 میلیون و 860 هزار تومان، ‌نرخ پهنای باند بر مبنای یک STM4 برابر 176 میلیون تومان و قیمت پهنای باند یک STM16 معادل 672 میلیون تومان برای خریداران پهنای باند که اغلب بخش خصوصی هستند برآورد می شود و با وجود این ارقام، دسترسی کاربران نهایی به شبکه اینترنت بسیار هزینه بر تلقی می شود. 

نرخ پهنای باند اینترنت برمبنای یک stm146 میلیون و 860 هزار تومان
نرخ پهنای باند اینترنت برمبنای یک  stm4 176 میلیون تومان
نرخ پهنای باند اینترنت برمبنای یک stm16 672 میلیون تومان

موضوع نرخ دسترسی اینترنت برای کاربران نهایی و نرخ پهنای باند برای توزیع کنندگان در ایران به حدی با ارقام جهانی و کشورهای همسایه تفاوت دارد که کارشناسان قیمت اینترنت در ایران را 11 برابر قیمت اینترنت در کشوری مانند ترکیه و چندصد برابر ژاپن می داند.

سهم 3 درصدی فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ایران

به گزارش مهر، در حالیکه در کشورهای در حال توسعه به ازای هر 10درصد افزایش نفوذ شبکه اینترنت باند پهن به طور متوسط 1.4 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی به وجود می آید شواهد نشان می دهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات و حتی توسعه پهنای باند در ایران به کمک رشد اقتصادی نیامده و به دلیل محدودیت در دسترسی کاربران به اینترنت باندپهن، این کاربران حتی از سطحی ترین نوع خدمات فناوری برای دریافت خدمات استفاده نمی کنند.

این درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر سهم فناوری اطلاعات از تولید ناخالص ملی کشورمان را 3 درصد اعلام کرده است.

رضا تقی پور با تاکید بر ارتقای نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص ملی براساس برنامه های مدنظر دولت دهم تاکید کرد: در سال 89 حدود 3 درصد از تولید ناخالص ملی در کشور سهم فناوری اطلاعات بود و این درحالی است که در سالهای قبل از دولت دهم این سهم حدود 2.2 درصد برآورد شده است؛ با این وجود یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه این است که بتوانیم سهم فناوری اطلاعات را در شاخص GDP کشور حداقل به رقم 4 درصد برسانیم.

رشد اقتصادی کشورها مدیون افزایش سرعت دسترسی به اینترنت

به گزارش مهر، آخرین آمارهای ارائه شده از موسسات جهانی حاکی از آن است که تاثیر 17درصدی در GDP کره جنوبی سال 2007، تاثیر 35درصدی در صادرات کره جنوبی در سال 2007، تاثیر 2درصد از 1/5 درصد رشد اقتصادی کره جنوبی در سال 2006 و تاثیر 6/1درصد از 5 درصد رشد اقتصادی کره جنوبی در سال 2007 مدیون دسترسی شهروندان به اینترنت با سرعت بالا بوده است و در همین حال در کشورهای توسعه یافته نیز به ازای یک درصد افزایش تعداد کاربران اینترنت با سرعت بالا، حدود 240 دلار به سرانه GDP مردم آن کشورها افزوده شده است.

این درحالی است که برخی از کشورهای در حال توسعه منافع قابل‌توجهی از انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت رشد به دست آوردند که در این راستا می توان به سنگاپور، هنگ‌کنگ، مالزی، کره، چین، تایوان و ویتنام در آسیا، کلمبیا، شیلی و برزیل در آمریکای لاتین، چک، مجارستان، اسلواکی و لهستان در اروپای شرقی و آفریقای جنوبی در آفریقا اشاره کرد. در همین حال کشورهای توسعه یافته‌ای چون ایتالیا، استرالیا، یونان و اسپانیا با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی و بهره وری از دیگر کشورها پیشی گرفته اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  71