کشورهای هدف بازار فناوری اطلاعات ایران/ ترکیه رقیب ایران در صادرات ICT

مشاور معاون وزیر ارتباطات نبود هدف استراتژیک در عرصه صادرات محصولات فناوری داخلی را دلیل تصاحب بازارهای هدف ایران توسط کشور ترکیه عنوان کرد و گفت: به دلیل مشترکات فرهنگی، کشورهایی مانند تاجیکستان و افغانستان می توانند بازار ایران در عرصه صادرات ICT باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکترعبدالرضا بهادری فرد در گفتگو با مهر، با اشاره به لزوم برنامه ریزیهای منسجم برای حضور در بازار فناوری اطلاعات جمهوری های تازه استقلال یافته و کشورهای آسیای میانه خصوصا کشورهایی که با ما زبان مشترک دارند اظهار داشت: تمرکز بر صادرات نرم افزار و دیگر محصولات فناوری اطلاعات در کشورهای هم زبان و دارای مشترکات فرهنگی می تواند توسعه بازار صادرات ایران در این حوزه را به دنبال داشته باشد.

ترکیه بازار هدف صادرات فناوری ایران را تصاحب می کند

وی با اشاره به انتخاب بازار هدف برای صادرات محصولات فناوری گفت: هم اکنون بازار بکر فناوری اطلاعات کشورهای تاجیکستان و افغانستان به دلیل گویش زبان فارسی و دارا بودن مشترکات فرهنگی می تواند برای صادرکنندگان محصولات IT بسیار مفید باشد که البته این امر مستلزم حرکت سریع دراین عرصه است تا کشورهایی مانند ترکیه که در سایر زمینه های اقتصادی در این کشورها فعال هستند این بازار را نیز تصاحب نکنند.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه این کشورها از نظر فناوری اطلاعات از ایران به مراتب عقب تر هستند، ادامه داد: بازار این کشورها تشنه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری است که محصولات فناوری اطلاعات ایرانی به دلیل همزبانی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

تاجیکستان و ازبکستان بازار مناسب نشر الکترونیک فارسی

دکتر بهادری فرد با اشاره به بازار مناسب محصولات نشر الکترونیک در این کشورها گفت: به طور مثال در بخش کتابهای دیجیتالی مشترکات فرهنگی شعر و ادب ایران و کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان می تواند زمینه ساز عرضه نرم افزارهای ایرانی به این کشورها باشد.

وی با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران و تاجیکستان برای تدریس رسم الخط فارسی در مدارس این کشور، تاکید کرد: این تفاهم همکاری با ایران کمک مناسبی برای ایجاد فضایی بهتر در جهت استفاده از نرم افزارهایی با زبان فارسی است.

ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی، بازار کشورهای همسایه را تصاحب می کند

مشاور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در زمینه سیستم های مخابراتی و کابلهای نوری و دیتا اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته و حتی در برخی زمینه ها به خودکفایی در تولید محصول رسیده ایم که در صورتیکه دقیق عمل کنیم بازارهایی را که کشور ترکیه بدون داشتن مشترکات فرهنگی در حال تصاحب آن است را زودتر از ترکیه به دست خواهیم آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به کشورهای افغانستان، تاجیکستان مربوط به خدمات فنی مهندسی به ویژه در امور زیربنایی است و ایران در زمینه فناوری اطلاعات در این کشورها سرمایه گذاری خاصی صورت نداده اظهار داشت: دولت با حمایت از بخش خصوصی در این حوزه می تواند رغبت سرمایه گذاری فناوری اطلاعات را در بازارهای هدف این کشورها ایجاد کند.

سفارتخانه ها مشاوران بازرگانان ایرانی باشند

دکتر بهادری فرد با اشاره به نقش دولت در زمینه حمایت از صادرات با ایجاد بسترهای مناسب گفت: سفارتخانه ها می توانند در این زمینه بازاریابی مشاوران خوبی برای بازرگانان ایرانی باشند و با شناسایی بازارهای هدف آنها را در این امر یاری رسانند. درهمین حال اتاقهای بازرگانی مشترک کشورها محل مناسبی برای نیازسنجی درست و حضور بجا در بازار این دسته از کشورها خواهند بود.

وی افزود: حمایت دولت در اعطای جوایز صادراتی و تخفیقات گمرکی برای صادرات تجهیزات نیز می تواند در ورود بخش خصوصی به عرصه صادرات به این کشورها ثمرات بسیار زیادی را در پی داشته باشد.

محصولات ایرانی به سختی در کشورهای آسیایی، منطقه و اروپا به فروش می رسد

دکتر بهادری فرد با بیان اینکه باید حرکتهای سریعتری برای کسب درصدی از سهم بازار کشورهای هم زبان و دارای مشترکات فرهنگی داشته باشیم به مهر، گفت: با توجه به شرایط این کشورها که طبیعتا برای بسیاری از سرمایه گذاران در عرصه فناوری اطلاعات شناخته شده نیست بدیهی است به طور مناسب عمل نکرده ایم و در همین ارتباط برگزاری سمینار در رابطه با شناساندن این بازارها و شرایط حاکم بر آن از جمله قوانین مالی ومالیاتی، حقوق و عوارض گمرکی و سایر قوانین موضوعه می توان این عدم شناخت را جبران کرد.

وی در مورد آمار دقیق از حجم صادرات و اختصاص سهم بازار و نفوذ به بازار کشورهای منطقه تصریح کرد: عمده مشکلی که هم اکنون در بحث صادرات محصولات نرم افزاری وجود دارد این است که بیشتر محصولات تولیدی بومی هستند و به خاطر نوع زبان استفاده شده در آن و شرایط ویژه ای که وجود دارد به سختی در سایر کشورهای آسیا، منطقه و اروپا به فروش می رسد.

مشاور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امر کسب و کار استانداردگذاری برای نرم افزارهای ایرانی و مطابقت آن با استانداردهای دنیا را از جمله ویژگی های مثبت برای صادرات این محصولات برشمرد و گفت: متخصصان کشور ما توانایی رقابت در زمینه نرم افزار را با دیگر کشورها دارند اما به دلیل شرایط تحریم، نمی توان درصد سهم از بازار هدف و یک استراتژی مشخص دراین زمینه داشت اما در شرایط عادی به طور قطع حرفهای بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

وی افزود: در زمینه تجهیزات مخابراتی حرفی های زیادی برای گفتن داریم اما در بعضی از زمینه های سخت افزاری و شبکه در بخش فناوری اطلاعات هنوز وارد کننده هستیم.

دکتر بهادری فرد در مورد بازار هدف محصولات فناوری ایران در جمهوری دومینیکن گفت: ممکن است نرم افزارهای کاربردی و نرم افزارهای پشتیبان ایرانی بتواند در بازار این کشور مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  4  =