ایستادن پشت دیوار کارمزد

شاید دریافت کارمزد به عنوان یک راهبرد اصلی در حوزه کسب و کار پرداخت مهم تلقی شود اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و شبکه بانکی ذکر چند نکته ضروری است.

1- وقتی سهامداران اصلی و واقعی  شرکت های پی اس پی  یعنی بانکها  بنا بر شرایط حاکم فعلا حاضرند که هزینه شبکه پرداخت را بپردازند و بر تداوم این شرایط به ناگزیر اصرار دارند همواره این سوال پیش میآید که چرا  برخی افراد مدام بحث کارمزد را مطرح می کنند در حالی که خودشان نیز می دانند با توجه به شرایط  حاکم دست کم تا نیمه دوم سال 95 و حتی نیمه اول سال 96  بررسی کارمزد در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار نخواهد گرفت. به تعبیر دیگر باید مقدمات زیر برای اجرایی شدن کارمزد فراهم شود تا شورای پول و اعتبار اجازه استقرار کارمزد را فراهم کند:الف: استقرار کامل مجلس دهم.طبق عرف مجالس قبلی خرداد ماه سال 95 مجلس دهم مستقر خواهد شد و تا اعتبارنامه ها تایید شود عملا تابستان نیز سپری خواهد شد. لذا تا آن زمان دولت دست به ریسک اجرای کار مزد نخواهد زد.
ب: تا زمانی که بانکها در تنگنای کمبود منابع هستند اجازه تغییر مدل فعلی را در شبکه پرداخت نمی دهند و زمانی بانکها از این شرایط خارج می شوند که دولت بتواند سه کار مهم را انجام دهد اول بدهی خود را به پیمانکاران وبخش خصوصی پرداخت کند.همچنین بدهی خود را با بانکها تسویه نماید. در حال حاضر دولت بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان به بانکها و پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار است.همچنین دولت باید در خصوص پرداخت یارانه نقدی به ثبات رسیده و دغدغه تامین منابع در پایان هر ماه جهت واریز به حساب دریافت کنندگان یارانه را نداشته باشد. این مسئله زمانی رخ می دهد که دست کم دو تورم سالانه دیگر مشمول یارانه نقدی شود.در چنین صورتی در حالی که میزان یارانه نقدی رشد نمی کند اما دو تورم حدود 15 درصدی سالانه سالهای 95 و96 عملا ارزش واقعی این یارانه را به  شکل محسوسی کاهش می دهد. ج: بخش تولید باید به گردش درآمده و از رکود خارج شود: رفع تحریمها تا سال 2016 طول می کشد. همچنین حدود یک سال طول خواهد کشید که دولت بدهی خود را با بانک ها و  پیمانکاران تسویه کند.  بر همین اساس پیش بینی میشود طرح کارمزد در زمستان سال 95 یا بهار سال 96 زمینه اجرا پیدا کند اما با توجه به اینکه بهار 96 انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است ،لذا دولت یا در نیمه دوم تابستان 95 یا پاییز سال 96 یعنی بعد از استقرار ریاست جمهوری دوازدهم اجازه اجرای طرح کارمزد را خواهد داد.

2- بنابراین و با توجه به شرایط حاکم  استفاده از عبارتهایی  مانند «مذاکرات(درباره اجرای کارمزد) کاملا در حال پیشرفت است» امیدواری کاذب در جامعه پرداخت ایجاد می کنند و باعث غفلت مسئولا ن وفعالان  ازدیگر امور با اهمیت در این صنف می شود در حالی کارهای مهمتراز کارمزد در حال حاضر کم نیستند.

3- با توجه به شرایط فنی،حقوقی ، امنیتی و کسب و کاری شبکه پرداخت  برخی از کارهای مهمتر از کارمزد برای جامعه پرداخت به شرح زیر است؟  گام اول  مشخص کردن سرنوشت پرداخت های خرد ، کیف پول و سپاس  است. در این باره گزارش هایی منتشر شده است.

4-گام دوم مدون و مصوب کردن نظام نامه های حقوقی ، فنی و کسب وکاری صدور کارت اعتباری از بستر شاپرک با همکاری شرکت های پرداخت در مراکز ذی ربط است. در تمام دنیا کارت اعتباری کار مشترکی بین شبکه پرداخت و بانکها است. در ایران نظام نامه ای که برای این کار تدوین شده هیچ جایگاهی حقوقی و فنی برای شبکه پرداخت  پیش بینی نکرده است.

5- گام سوم سامان بخشی به کسب و کار شرکت های پرداخت در خصوص نحوه واسپاری بخش یا بخش هایی از وظایف این شرکت ها است. از جمله اینکه تکلیف  ورود شرکتهایی ارائه دهد. خدمات یو اس اس دی زیر چتر شرکت پی اس پی مشخص شود.

6- شناسنامه دار کردن پایانه ها فروشگاهی  را به نقطه قابل اتکایی برسانیم به طوری که در هر لحظه محل دقیق هر پایانه وعملکرد آنلاین آن قابل تشخیص باشد.

7- استاندار سازی مقررات ودستورالعمل  پرستاری از پایانه هاست.آسیب شناسی قشر پرستاران پایانه ها نشان می دهد که این قشر مدام در حال ریزش نیروهای توان مند و جایگزینی نیروهای  کم تخصص و کم تجربه است.

8- تقویت استانداردهای امنیتی و فنی در شبکه پرداخت سطح قابل قبول جهان گام بعدی است.
یافتن پاسخ مشخص به این سوال که  با توجه به وضعیت فعلی شبکه پرداخت ازبعد فنی وامنیتی و…آیا الان زمان مناسبی برای بومی سازی اپل پی است.آیا اساسا با فرض بومی سازی امکان پیاده سازی آن در شبکه فعلی فراهم است یا تصور می کنید که کار ساده ای است؟

9- ایجاد نوعی همگرایی در میان شرکت های پرداخت،رگولاتورو سهامدارعمده یعنی بانکهاست به طوری که شرکت پرداخت درانجام وظایف نسبت به رگولاتور وبانک به عنوان سهامدار اصلی احساس دوگانگی نکنند.در همین راستا بانک مرکزی ضروری است مالکیت بانکها را بر پی اس پی ها محترم بشمارد وآنان را در اتخاذ تصمیماتی که برای شبکه گرفته می شود دخالت دهد.

10-تقویت سطح دانش شرکت های پی اس پی از هر بعد به طوری که بتوانند استاندارهای روز  دنیا را تشخیص و پیاده سازی کنند؟ دراین خصوص روزآوری دانش پرداخت اقدامی مهم تلقی می شود.
11-برنامه ریزی برای پایان تکثر پایانه های فروشگاهی روی میز مراکزفروشگاهی گام بعدی است.

12- درنهایت اینکه به نظر می رسد باید شرایط فعلی را به فرصتی تبدیل و مشکلات شبکه پرداخت را با آرامش حل کنیم.از قراین پیداست دست کم یک سال باید برای طرح مجدد کارمزد صبرکنیم برهمین اساس بهتر است بجای تمرکز بی حاصل روی بحث کارمزد  مشکلات فعلی پرداخت (که در بالا اشاره شد) را تا حد ممکن حل کنیم مشکلاتی که برای حل کردنشان یک سال زمان زیادی است وهزینه زیادی نیز لازم ندارد اما برای شبکه پرداخت بسیار سرنوشت ساز است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. احمدی می گوید

    جناب آقای فراهانی با سلام این مطلبی که نوشته اید صحیح نیست: چرا برخی افراد مدام بحث کارمزد را مطرح می کنند در حالی که خودشان نیز می دانند با توجه به شرایط حاکم دست کم تا نیمه دوم سال 95 و حتی نیمه اول سال 96 بررسی کارمزد در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار نخواهد گرفت. به تعبیر دیگر باید مقدمات زیر برای اجرایی شدن کارمزد فراهم شود تا شورای پول و اعتبار اجازه استقرار کارمزد را فراهم کند. این موضوع به زودی به سرانجام و تعیین تکلیف خواهد رسید و از مجموعه هایی نظیر حوزه های خبری انتظار می رود برای اجرایی شدن آن تلاش کنند.

  2. محمود فراهانی می گوید

    در پاسخ به گفته های جناب آقای احمدی: پایگاه خبری بانکداری الکترونیک همواره موافق اجرای کارمزد و در راستای تسریع منطقی اجرای آن گام برداشته است و برخواهد داشت . اما این تمام مسئله نیست. وقتی به جغرافیای پرداخت نگاه میکنیم دو مسئله دیده می شود یکی خارج از این جغرافیا و دیگری درون آن است. نشانه های بیرون از مرزهای پرداخت دلگرم کننده از سمت منطقه های بانکی،اقتصادی و سیاسی ارسال دریافت نمی شود از سوی دیگر در درون جغرافیای پرداخت نیز ما کارهای نکرده بسیار داریم. ما بارها نتایج منفی تعجیل کردن را دیده ایم. توسعه کمی تعداد پایانه ها از روشن ترین مصادیق این گفته است. بر همین اساس معتقدم بدون پذیرش وضعیت موجود نمی توان وضعیت مطلوب درستی محقق کرد.به تعبیر دیگر با تحلیل عجولانه وضع موجود وضعیت مطلوب هیچ گاه محقق نمی شود. نگارنده معتقد است ضروری است نقطه ای که در آن هستیم را به درستی رصد درک کنیم و اصلاحات لازم را انجام دهیم. عمر پرداخت ما حدود 15 سال است اگر قرار است با یک سال شکیبایی کار درست را انجام دهیم چرا اینکار را نکنیم. از سوی دیگر اگر درست عمل نکنیم نه تنها در سال شانزدهم جامعه پرداخت خوبی نداریم که سال های بعد باید گرفتار این اما و اگر باشیم که اگر شکیبایی کرده بودیم اکنون مسیرها درست تر بود همان گونه که برای در توسعه کمی اکنون معتقدیم اگر کمی صبور بودیم اکنون در نقطه بهتری قرار داشتیم. بر این اساس است که معتقدم کارمزد اکنون مسئله اصلی ما نیست و برخی با تمسک به این عبارت جامعه پرداخت را در پرداختن به موضوعات اصلی و مبتلا به گمراه می کنند.

ارسال یک پاسخ

62  −    =  52