نتایج امیدوارکننده یک طرح جنجالی: لقاح مصنوعی با دو مادر و یک پدر!

محققان آمریکایی اعلام کردند که به نتایج امیدوار کننده‌ای در روش لقاح مصنوعی با سه والد (دو مادر و یک پدر) دست یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محققان دانشگاه علوم و سلامت اورگان جنین‌هایی با ژن مشتق از سه اهداکننده شامل یک مرد و دو زن تولید کرده‌اند و نتایج آزمایشات بالینی این روش بر روی انسان و حیوان در مجله Nature منتشر شده است.

 

در آزمایش حیوانی، جنین میمون با ژن های سه والد تولید شده و این حیوانات که در حال حاضر سه سال سن دارند، در سلامت بسر می برند.

 

محققان آمریکایی تأکید می کنند که جنین های انسانی تولید شده در این روش صرفا جنبه تحقیقاتی و مطالعاتی داشته و به نوزاد تبدیل نخواهند شد.

 

در این روش، ژن های معیوب یکی از اهداکنندگان زن با ژنهای سالم اهداکننده دیگر جایگزین می‌شوند و DNA فرد اهداکننده تنها یک درصد از ژن‌های جنین را تشکیل می‌دهد.

 

اجرای این طرح همواره با مخالفت دانشمندان همراه بوده است؛ چراکه تغییر DNA نخستین گام برای «طراحی کودک» محسوب می‌شود که می‌تواند امکان تعیین رنگ چشم، پوست، رنگ مو یا قد کودک را فراهم کند.

 

همچنین نگرانی از ایمن بودن این روش از دیگر دلایل مخالفت دانشمندان با این طرح است که نه تنها کودک، بلکه نسل های آینده را نیز مورد تهدید قرار می دهد.

 

مرکز باروری و جنین شناسی (HFEA) دانشگاه نیوکاسل از دیگر مراکزی است که از سال 2008 میلادی تحقیقات در حوزه لقاح مصنوعی با سه والد را آغاز کرده است.

 

در این روش ژن های معیوب و دارای میتوکندری ناقص مادر حذف شده و ژن اهدایی از زن دیگری جایگزین آنها می‌شود که می‌تواند در آینده از انتقال ژنتیکی این نقص به نسل‌های آینده پیشگیری کنند.

 

دو تکنیک مطرح شده در روش لقاح مصنوعی سه والد شامل: انتقال اسپیندل (spindle transfer) است که شامل جداسازی مواد هسته ای از تخمک مادر و قرار گرفتن آن در پوسته تخمک اهدایی حاوی میتوکندری سالم و فاقد هسته سلول است که با اسپرم پدر لقاح داده ی شود.

 

تکنیک دوم، انتقال هسته ای (pronuclear transfer) نام دارد که شامل ایجاد دو جنین آزمایشگاهی یکی با اسپرم پدر و تخمک مادر و دیگری از اسپرم پدر و تخمک اهدایی است؛ مواد ژنتیکی مرکزی تخمک اهدایی جدا شده و با مواد ژنتیکی گرفته شده از تخمک مادر جایگزین می شود.

 

بدلیل وجود تردیدهای فراوان درخصوص ایمن بودن این روش و مخالفت های گسترده، زمان و امکان عملی شدن این تکنیک مشخص نیست.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =