کلاهبرداری گام بگام از روزنامه تا ATM

پلیس ردیابی کرد:

دو زندانی که با استفاده از آگهی روزنامه و دستگاههای خودپرداز از شهروندان کلاهبرداری می کردند، در جریان ردیابی های پلیسی شناسایی و دستگیر شدند./دارنگان کارت هشدارهای پلیسی در خصوص این نوع از کلاهبرداری را جدی بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک 12 مهر امسال مردی با مراجعه به دادسرای ناحیه 31 تهران با طرح شکایتی گفت : برای دریافت پول و به درخواست شخصی که خود را مهندس جابری معرفی کرده ، به دستگاه خودپرداز ( ATM ) مراجعه و پس از انتخاب گزینه انگلیسی پیش بینی شده در دستگاه عابر بانک و انجام کارهایی که این شخص از من درخواست کرد ، در آخر به جای واریز پول متوجه کسر از حساب خود شده است .

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "کلاهبرداری به شیوه ATM " و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 31 تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

با ارجاع پرونده به اداره چهاردهم ، زن و شوهر مالباخته با مراجعه به اداره چهاردهم ، در اظهارات خود عنوان داشتند که از طریق آگهی روزنامه قصد فروش اثاثیه خانه خود را داشتند که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند .

همسر مالباخته به کارآگاهان گفت : برای فروش اثاثیه خانه خود ، در روزنامه … آگهی درج کرده بودیم که شامگاه 11 مهر شخصی با معرفی خود تحت عنوان مدیر عامل یک شرکت خصوصی و به بهانه خرید مبلمان منزل تماس گرفت و برای واریز مبلغ 25 میلون ریال ، شماره عابر بانک خود را اعلام کرد . این شخص از همسرم خواست که به نزدیک ترین دستگاه عابر بانک مراجعه کند که همسرم نیز با مراجعه به بانک شعبه کوی نصر اطلاعاتی را که توسط این شخص اعلام شده بود ، توسط دستگاه ATM انجام داد که متأسفانه در عوض واریز پول از سوی این شخص ، مبلغ یک میلیون و 495 هزار و 566 ریال از حساب اینجانب برداشت شد .

مالباخته نیز در اظهارات خود به کارآگاهان گفت : پس از گرفتن شماره حساب عابر بانک از سوی شخص تماس گیرنده ، این شخص اظهار داشت که چون حسابش "ارزی" است ، به منظور دریافت پول نیاز است تا به دستگاه عابر بانک مراجعه کنم تا او بتواند پول را به حساب من واریز کند . من نیز با مراجعه به دستگاه عابربانک همانگونه که این شخص درخواست کرده بود ، گزینه زبان انگلیسی را انتخاب کرده و کدهایی که وی اعلام می کرد را وارد دستگاه کردم که بعد از اخذ صورتحساب مالی متوجه شدم که در عوض دریافت پول ، مبلغ فوق از حساب همسرم کسر شده و به حساب فردی دیگر واریز شده است.

با توجه به کلاهبرداری به شیوه و شگرد ATM و شناخت کاملی که کارآگاهان در خصوص این شیوه دارند، کارآگاهان در اداره چهاردهم در اولین مرحله به بررسی تراکنش مالی انجام شده از حساب مالباخته پرداخته و در ادامه تحقیقات خود موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار به نام "پاستور . خ" 37 ساله در زندان شدند که به اتهام سرقت از اماکن خصوصی و تکرار جرم به زندان ، رد مال و … محکوم شده است .

با شناسایی هویت متهم ، بلافاصله هماهنگی های لازم قضایی انجام و با همکاری رئیس و پرسنل حفاظت زندان ، محل نگهداری متهم "پاستور . خ" در داخل زندان بازرسی و کارآگاهان موفق به پیدا کردن دو جلد دفترچه حاوی تلفن های استخراج شده از آگهی های روزنامه و همچنین شماره کارت های عابر بانک استفاده شده در انتقال وجوه کلاهبرداری شده توسط متهم شدند .

با توجه به دلایل و مدارک بدست آمده ، متهم به ناچار لب به اعتراف گشود و در اظهارات اولیه خود عنوان داشت : به مدت 6 ماه است که با همدستی یکی از متهمان داخل زندان به هویت محمد . ع ( 27 ساله ) و پس از تهیه عابر بانک از خارج از زندان ، با معرفی خود به عنوان مدیرعامل ، مهندس ، مأمور خرید و … اقدام به شناسایی مالباختگان از طریق آگهی های روزنامه کرده و پس از کشاندن این افراد به پای دستگاه ATM ، با انجام اقدامات روانی آنها را راضی می کردیم تا گزینه انگلیسی را انتخاب و سپس … .

با توجه به اعترافات پاستور . خ ، دیگر متهم پرونده به نام محمد . ع نیز شناسایی و با انجام هماهنگی های لازم و جهت انجام تحقیقات به همراه متهم اول پرونده ، به اداره چهاردهم پلیس آگاهی انتقال پیدا کرد .

با انتقال متهمان به اداره چهاردهم ، هر دو متهم ضمن اعتراف صریح به کلاهبرداری به شیوه فوق در اظهارات خود عنوان داشتند که از طریق برخی مجرمان سابقه دار که در حال حاضر آزاد می باشند ، اقدام به تهیه عابر بانک کرده و پس از آنکه کارت و یا شماره حساب کارت های عابر بانک در اختیارشان قرار می گرفت ، به شیوه و شگرد فوق و ضمن تماس با مالباختگان اقدام به کلاهبرداری از مالباختگان می کردند .

بررسی سوابق متهم "محمد .ع" نشان داد که وی از مجرمان سابقه داری است که پیش از این به خاطر ارتکاب جرایم مختلف "سرقت خودرو" ، "خرید و فروش مواد مخدر" ، "سرقت مقرون به آزار" و آخرین بار به اتهام "مشارکت در سرقت" ، بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

توصیه به دارندگان کارت

سرهنگ کارآگاه فریدون رهبریان – معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ – با اعلام این خبر گفت : متأسفانه با وجود اطلاع رسانی های مکرر انجام شده در خصوص این شیوه و شگرد کلاهبرداری از سوی برخی مجرمان سابقه دار و حرفه ای و ارائه هشدار و توصبه های ایمنی در این خصوص ، باز هم شاهد آن هستیم که برخی از شهروندان بدون توجه به این نکات در دام این افراد که تمامی آنها از فن و قدرت بیان بسیار بالایی نیز برخوردار هستند گرفتار شده و خودشان به خاطر بی توجهی به هشدارهای پلیس اقدام به انتقال وجه نقد به حساب عابر بانک در اختیار متهمان می کنند .

وی در پایان این خبر با تأکید بر جدی گرفتن هشدارهای پلیسی در خصوص این نوع از کلاهبرداری گفت : از کلیه شهروندان درخواست می شود که در زمان استفاده از دستگاه های عابر بانک برای انتقال وجوه نقد ، حتما از هویت شخص تماس گیرنده مطمئن شوند. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشند که برای واریز شدن وجه نقد به حساب بانکی آنها ، به هیچ عنوان نیازی به مراجعه آنها به دستگاه های عابر بانک وجود ندارد . از سوی دیگر هرگونه درخواست فرد یا افراد تماس گیرنده مبنی بر انتخاب گزینه انگلیسی را جدی گرفته و در صورت عدم آشنایی کامل با زبان انگلیسی ، به هیچ عنوان از این گزینه در انجام عملیات انتقال وجه استفاده نکنند

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  −  40  =