چرا سیستمهای بانکی تغییر نمی کند/دلایل مقاومت بانکها در ارتقای سامانه یکپارچه بانک

تجربه دیگران:

پیشرفت فناوری در سراسر دنیا خطر وابستگی بانکها به این صنعت را بیشتر می کند.از جمله اینکه بسیاری از بانکها و موسسات تجاری و ارزی در این اواخر بامشکلات رایانه ای روبرو شده اند. یکی از مهمترین این مشکلات شاید مربوط به بانک انگلیسی RBS بوده است. اما در 3 سال گذشته تعداد موسسات بیشتری به این مشکل دچار شده اندمانند مشکلات فلش در2010، مشکلات سایت ناسداک طی IPO فیس بوک و مشکل 440 میلیون دلاری موسسه نایت کپیتال.احتمال دارد شرایط از این هم بدتر شود. اما چه اتفاقی افتاده است؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از بای تکنولوژی  به نظر می رسد  این مشکلات 3 دلیل عمده دارند؛  فناوری قدیمی که قادر نیست با دنیای نوین سازگاری کند، ارتقای سیستمهای کنونی و مشکلاتی که این فرایند در بر دارد و سیستمهایی که  برای مقاصد بانکی و مالی ساخته و پرداخته شده اند اما  دچار خطرات و مشکلاتی نهان هستند.

  دلیل اول بیش از بقیه اتفاق می افتد زیرا بانکها سیستمهای قدیمی زیادی را در دفاتر عملیاتی کر بنکینگ دارند.  عوض کردن یا اضافه کردن سیستمهای خط مقدم و پایینتر بسیار آسانتر( میزهای تحریر یاتغییر کانالهای  ارائه خدمات به مشتری) از پایه های دفاتری کر بنکینگ  است مانند فرایند افتتاح حساب، خدمات بعد ا زتجارت  و سیستمهای پرداخت.چرا؟  زیرا فرایند کر باید بسیار نفوذناپذیر باشد.( 99.9999999999999999999999%) )  و از سوی دیگر باید در برابر خطاها مقاوم باشد و 7 روز هفته 24 فعال باشد.  به بیان دیگر این سیستمها بدون توقف فعایت می کنند و  اگر در عملکردشان وقفه ای ایجاد شود، بانکها با خطر مواجه می شوند.

 این سیستمها بزرگترین چالش برای بانکها محسوب می شوند. دلیلش هم آن است که به عنوان یک سیستم هسته ای  ، اغلب در دهه های  1960 و 1970 ساخته شده اند. در آن زمان فناوریهای کامپیوتری براساس ستونی از کدها بود که با کارتهایی به ماشین  القا میشد. برنامه ریزی این کارتها سالها طول می کشدو البته دسته بندیشان  نیز به روزهای متمادی نیاز دارد. دهها هزارستون کد در مخازنی بایکدیگر مرتبط می شوند. این امر به معنای آن است که هرگونه تغییری در هر لحظه ای  در هر یک ازستون کدها تمام برنامه را با مشکل روبرو می کند و احتمالا آن را ویران می کند.

 به همین دلیل است که بانکها نمی توانند این سیستمها را به راحتی تعویض کنند ،‌تازمانیکه آنها فعالیت می کنندو مشکلی ندارند بدون توقف کار می کنند. شعار بانکداران این است: « اگر خراب نیست ، آن را تعمیر نکنید» . سپس این سیستمها به لایه های جدیدی اضافه شدند که دستگاههای خودپرداز، مراکزتلفن بانک و اینترنت بانک تقسیم می شوند.

 این فرایند در دنیای سرمایه گذاری اهمیت کمتری دارد، یعنی جاییکه بسیاری از سیستمها با سیستمهای بزرگ ، قدیمی و بسته Y2Kتعویض شده اند. اما دنیای بانکداری عمومی  اجازه داده است سیستمهای کر بنکینگ چنان دستخوش تغییرات شوند که تعویض یا  کنار گذاشتن آنها غیر ممکن است. سپس  جهان به سمت  فناوریهای  مشتری محور دیجیتالی حرکت کرد. باید به این عوامل تغییرات رژیم بانکی را نیز اضافه کرد که بانکها را مجبور کرد  سریعتر به  نیازمندیها پاسخ دهند و فناوریها ی قدیمی توان انجام این کار را نداشتند.

 به همین دلیل است که بانکها  به دقت مشغول تعویض زیربناهای قدیمی خود هستند و ما شاهد مشکلات و اختلال در سیستمها هستیم. به محض اینکه سیستمی قدیمی ارتقا یابد،بانک با خطری جدید روبروست. ماشینهای  بدون توقف ناگهان متوقف می شوند و مشکلات آغاز می شود.

 یک بانک قابل اعتماد  خطر تغییرات با آزمایش می سنجد، آزمایش و آزمایش دوباره و بانک غیر قابل اعتماد نیز ممکن است آزمایشاتی انجام دهد اما شاید میزان آنها کافی نباشد. خوشبختانه اغلب بانکها و موسسات ارزی آنقدر قابل اعتماد هستند که این اعمال را با برنامه ریزی  انجام دهند.

 مشکل اصلی ارتقایا تثبیت  سیستمها آن است که باید این فرایندها را به طور مکرر با در نظر گرفتن عوامل قانونگذاری، فناوری و تغییرنظر مشتری انجام داد. دنیای اینترنت همراه از سویی به سیستمهای قدیمی فشار می آورد( به همین دلیل است که بسیاری ازبانکها با دستگاههای موبایل  و خدمات اینترنت بنکینگ مشکل دارند)ازسوی دیگر قوانین جهانی، اروپایی و ملی در هر کشور فشار بیشتری روی تغییر فرایندهای کر دارد.

  نگاهی به فرایند افزایش هزینه های  خدمات پرداخت  و ماده قانونی Durbin در قانون داد-فرانک بیندازید ومتوجه میشوید قوانین بازل 3 چه تغییراتی در بازار ایجاد کرده است.
 
در آخر  اگر بانکداران تصور می کنند  در دنیای نوین به سود خوبی دست یافته اند، باید توجه داشته باشند خطرهای بیشماری پیش رویشان قرار دارد.

ترجمه شیوا سعیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  89