آیا طلا در ۱۷۵۰ دلار تثبیت می شود؟

کیتکو گزارش داد:

فدرال رزرو روز 5 شنبه خریداری سهام آزاد را اعلام کرد و این خبر در آخرین ساعات کاری به بازارهای مالی 5 شنبه و جمعه شوک وارد کرد. تاثیر اظهار نظرو اقدامات فدرار رزرو ولوله ای در هفته آینده ایجاد می کند و بازارها همچنان درگیر تاثیرات این تصمیم بانک خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از پارسی بانک به نقل از  کیتکو ، طی روزهای هفته گذشته قیمت طلا نوسان داشت. پرطرفدارترین قرارداد طلای تحویل دسامبر در بخش کامکس بازار نایمکس  به ازای هر اونس به 70/1772دلار رسید که در مقایسه هفتگی نشانگر 85/1 درصد افزایش است. قرارداد نقره  تحویل دسامبر در روز جمعه کاهش یافته و به 656/34دلار به ازای هر اونس رسید با این وجود در مقایسه هفتگی قیمت این کالا 87/2 درصد افزایش یافته بود.

در تحقیق هفتگی سایت کیتکو میان  33 شرکت کننده 29 نفر پاسخگو بودند. بین آنها 24 نفر افزایش قیمت را پیش بینی می کردند. این درحالی بود که فقط یک نفر کاهش قیمت را پیش بینی کرد و 4 نفر دیگر تغییری در قیمتها را قابل حدوث نمی دانستند.

 تصمیم فدرال رزرو برای  اجرای برنامه خرید دارایی های آزاد  سبب شگفت زدگی شرکت کنندگان در بازار شد. حتی افرادی که  مرحله سوم  محرکهای اقتصادی را پیش بینی کرده بودند، انتظار نداشتند فدرال رزرو قبل از بهبود وضعیت کار واز سرگیری رشد اقتصادی، برنامه خرید سهام را آغاز کند. علاوه برآن،  این بنیاد  اعلام کرده است اگر تورم از 2درصد بگذرد برنامه محرکهای اقتصادی را ادامه خواهد داد. همچنین فدرال رزرو دستور العمل خود برای نرخ سود بسیار کم   یا چشم اندازی برای کاهش نرخ سود تا میانه 2015 را امتداد داده است.

 این بنیاد  40 میلیارد دلار بدهی با پشتوانه خزانه داری را می خرد و برنامه عملیات چرخشی خود را ادامه می دهد، بنابراین 85 میلیارد دلار دارایی را تا پایان سال خواهد خرید.

به طور تصادفی، شنبه مصادف با چهارمین سالگرداعلام ورشکستگی موسسه برادران لهمن است که دلیل آن ناتوانی موسسه برای کاهش بدهی های با پشتوانه خزانه داری بود.  این امر بزرگترین ورشکستگی تاریخ  آمریکاست  که اخبار مربوط به آنها دنیای تجارت و امور مالی را تکان داد و علاوه برآن بحران اقتصادی را سبب شد.

ناظران بازار معتقدند این دو واقعه برای بازار فلزات گرانبها حیاتی هستند:  ماهیت اظهار نظر آزاد که نشاندهنده تغییرات عظیم در فدرال رزرو است و اظهار نظرهای دیگر درباره  حد تورم همه و همه برای تعیین قیمت طلا حیاتی محسوب می شوند.  به عقیده آنان بیشترین تاثیر روی بازار طلا خواهد بود.
 بارت ملک نائب رییس بخش استراتژی کالا، تحقیق درباره نرخ گذاری و ارز خارجی در موسسه TD Securities دراین باره می گوید: برنده اصلی طلاست. 

زیرا فرصتی که با نرخ سود صفر درصد فراهم می شود، در بلند مدت کاهش می یابد. همزمان خطر بالارفتن تورم افزوده می شود که دلیل آن هم ماهیت این برنامه است….  تمایل برای حفظ سیستم مالی با جریان مالی بالا نشان می دهد فدرال رزرو تصمیم دارد تورم را کمی دامن زند،  و شاید  جریان مالی را به اندازه کافی کم نکند ( تا از افزایش احتمال تورم جلوگیری کند).

  دارین نیوسام  تحلیلگر ارشد Telvent DTN  می گوید:  بالاترین قیمت طلا در 2012 مربوط به ماه فوریه و 1793 دلار بود. در دومین مرتبه اوج گیری قیمت، بهای طلا به 70/1802 دلار رسید.

 برخی ناظران کهنه کار بازار  معتقدند تازمانیکه روند بلند مدت طلا همچنان پرنوسان است، طلا سعی می کند تا افول قیمت خود در ماه آگوست را جبران کند.

نیوسام در ادامه می افزاید: در این بازار خرید و فروش ازحد معمول گذشته است و همزمان فهرست قیمت دلار نیز ازمرز طبیعی خود گذشته است. بنابراین این روند صعودی به زودی تمام خواهد شد.
 
جورج گیرو نائب رییس موسسه بازار سرمایه RBC و یکی از استرات‍ژیستهای فلزات گرانبها  می گوید در هفته آینده سود سرشاری نصیب طلا می شود زیرا ولوله ای که در بازار افتاده، قدرتمند است. او در ادامه می افزاید: تصور نمی کنم همه خواهان فروش باشند اما معتقدم هفته آینده بازار طلا آرامتر باشد  و همزمان سعی می کند وضعیت خود را تعیین کند. بنابراین سود سرشاری نصیب طلاو نقره خواهد شد.
 
ادل تولی استراتژیست فلزات گرانبها در UBS دراین باره می نویسد: در فاز اصلاح  قیمت حدود 1790 تا 1802 دلارمقاومت میکند. اما از قیمت 1765و 1750 حمایت می شود.

 اکنون که اقدامات محرک مرحله سوم  تایید شده است

 البته ناظران بازار فلزات  اتفاقات خاورمیانه را نیز از نظر دور ندارند. درحالیکه به عقیده برخی کارشناسان  این ناآرامی ها به سود طلاست.اما برنده اصلی این خبرها نفت است چون بیم از کاهش تولید نفت به سرعت میان سرمایه گذاران منتشر شده است
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  16