شاپرک در کجای راه پرواز می کند

«بانکداری الکترونیک» در سومین میزگرد ماهانه بررسی کرد:(بخش نخست)

هم اکنون روند اجرائی کسب و کار مربوطه کامل گشته و سوئیچ شاپرک با بیش 50 هزار پایانه با 250 هزار تراکنش به آن عملیاتی است ( که روزانه این آمار رشد می کند /آیا شاپرک راهکار مناسبی برای برون رفت از فضای بن بست فعلی بود؟ هست و خواهد بود؟/زمانی از بانکها برای مشارکت در طرح شاپرک دعوت شده که تمامی ابعاد طرح، مشکلات و موانع پیش روی آن کاملاً کارشناسی نشده است/ضرورت وجود یک بخش نظارتی کامل، هم در ما به عنوان مجریان کار و هم در افرادی که کار نظارت و سیاست گذاری را بر عهده داشتند احساس می شد./آیا این روش درشرایط فعلی ضروری است یا نه؟ و با چه هدفی مطرح شده است/طرحی که بر روی کاغذ آمده عملاً اجرا شود شاپرک طرح موفقی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک آئین گشایش شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) با حضور رئیس کل بانک مرکزی ، اعضای هیأت عامل، مدیران عامل، اعضای هیات مدیره بانکها و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد. این گشایش  اما به معنی راه اندازی کامل شاپرک نبود بلکه حضور مجدد بانکها برای توزیع سهام و در عین حال ایجاد هماهنگی دوباره در تسریع روند عملیاتی شدن شاپرک قلمداد شد. چنین شرایطی به معنای آن است که شبکه مذکور همچنان نیازمند توجه و بررسی در جهت ایجاد همگرایی بیشتر بین بازیگران موثر این شبکه است. در این راستا پایگاه خبری بانکداری الکترونیک موضوع سومین میزگرد ماه خود را به بحث شاپرک اختصاص داد. تا این شبکه مجددا از سوی کارشناسان و فعالان و مسئولان این صنعت بررسی شود. در میزگرد مذکور مهندس سامان قطبی مدیرعامل شرکت شاپرک،محمد حسین خاکی،مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد،هوشنگ بشارتیان عضو هيات مديره شركت پرداخت نوين آرين،اصغرباباپور، معاون بازاریابی و انوشه معاون برنامه ریزی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و کریم خمسه کارشناس حوزه پایانه های فروشگاهی حضور یافتند. لازم به ذکر است که مهندس قطبی به دلیل ضرورت حضور درجلسه ای در بانک مرکزی مقدور نشد تا در میزگرد مستقیما حضور داشته باشد اما بعد از میزگرد به بخش های مورد نیاز اشاره کرد. بخش اول میزگرد را با هم می خوانیم.

***************************

 فراهانی: با توجه به تاکید ویژه بانک مرکزی بر بخش نظارتی، بررسی طرح شاپرک از دو بعد اجرایی و نظارتی، همچنین آسیب شناسی و موانع پیش روی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.آخرین خبری که در جلسه قبلی در اواخر  خرداد ماه با آقای قطبی داشتیم این است که ایشان اظهار داشته اند تاکنون تعداد 100  POS به سوئیچ شاپرک متصل شده است اما اکنون این تعداد باید بسیار بیشتر افزایش یافته باشد. اما قبل از اینکه آقای قطبی گزارش از روند اجرایی شدن طرح شاپرک ارائه بفرمایند خوب است در ابتدا به این سوال پاسخ داده شود که اساسا به نظرشما، به لحاظ اجرایی شاپرک در نقطه مطلوبی قرار دارد یا خیر  ؟

قطبی: بدیهی است که از نظر اجرایی در مسیر نسبتا خوبی قرار داریم.از دی ماه سال 90 تا کنون کارکارشناسی و تبادل نظر زیادی بین کلیه ذی نفعان در این حوزه انجام شده و بستر توسعه فراهم شده است، هم اکنون روند اجرائی کسب و کار مربوطه کامل گشته و سوئیچ شاپرک  با بیش 50  هزار پایانه با 250 هزار تراکنش به آن عملیاتی است ( که روزانه این آمار رشد می کند ) همچنین  تسویه مالی بطور کامل و مطابق طراحی در حال انجام است اما با توجه به راه طولانی که در پیش رو داریم می توان ادعا کرد در ابتدای راه هستیم.

سامان

فراهانی: اکنون سوال من این است که اساسا استقرار شاپرک چقدر ضرورت داشته است؟

باباپور: با توجه به ورود جدی بانکها در 7-6 ساله اخیر به حوزه پرداخت الکترونیک نیاز بود یک نظارت و نظم جدی در بخش نظام پرداخت و کارت خوان صورت گیرد که به هر حال این اتفاق صورت نگرفت و هر بانکی با توجه به نیاز و اهدافش در این حوزه سرمایه گذاری کرده بود. قبل از آن هم تجارت الکترونیک متصل به بخشی از بانکها با نام اداره خدمات کارت بود.

با ورود جدی تر بانکها به این حوزه لازم بود بانک مرکزی، نظارت بیشتری را اعمال کند و در ابتدا بنا بر این بود تا بخشهای مختلف در طرحی تحت عنوان مگا پی اس پی ها به هم متصل شوند.

 این الزام برای نظم دهی به این بازار آشفته بر همه مسجل بود؛ اما چگونگی، به چه صورت و به چه نحوی، جای بحث و تامل داشت. نتیجه بررسی نقاط ضعف و قوت طرح مگا پی اس پی ها این بود که طرح مناسبی نخواهد شد و تنها راه نظارت بر PSP ها اتصال به یک سوئیچ یا شرکتی است که مسئولیت این کار را عهده دار شود؛ تا هم بر روی تراکنش ها مدیریت کافی داشته باشد و هم در صورت بروز تخلف، فعالیت شرکت PSP تحت کنترل باشد. تا اینکه طرح شاپرک مطرح و اعمال مدیریت بانک مرکزی بر این حوزه که در مصوبه شورای پول و اعتبار هم تایید شده بود به تصویب رسید.

اعتقاد ما بر این بود زمانی از بانکها برای مشارکت در طرح شاپرک دعوت شده که تمامی ابعاد طرح، مشکلات و موانع پیش روی آن کاملاً کارشناسی نشده است تا جایی که حتی مجریان طرح سعی کرده اند در ورود به این حوزه تعجیل هم داشته باشند و همین  امر باعث شده تا در دو مقطع مختلف که قرار بوده است شاپرک اجرایی شود با تاخیر روبه رو گردد.

باباپور

فراهانی: آیا الزام وجود شاپرک وجود داشت؟

انوشه:با اتفاقاتی که در حوزه پرداخت افتاد ضرورت وجود یک بخش نظارتی کامل، هم در ما به عنوان مجریان کار و هم در افرادی که کار نظارت و سیاست گذاری را بر عهده داشتند احساس می شد. در جلسات اداره نظامهای پرداخت در بانک مرکزی نیز به تدریج این احساسات قوت گرفت که بانکها  از هدف و مسیر اصلی خود خارج شده اند و با اینکه همه بانک ها قصد داشتند به یک نقطه مشترک برسند اما مسیر رسیدن به هدف را اشتباه انتخاب کرده بودند.

برای مثال وقتی شیوه عملکرد بانک های مختلف کنار هم قرار می گرفت این احساس به وجود می آمد که بانک ها در حال تخریب و از بین بردن کارهای یکدیگر هستند.

به هر حال ما یک استراتژی و مدل استاندارد برای Business شرکتمان تعریف کرده ایم و به شکلی در این مسیر حرکت می کنیم که دوباره چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم و از تجربیات دیگران هم بی بهره نباشیم.

هر چه پیش می رفتیم می دیدیم افرادی وارد این حوزه می شوند که توانایی قانع کردنشان برای کارهای صحیحی که انجام می دادیم را نداریم (این مسئله را اتفاقات رخ داده در بازار به خوبی نشان می دهد). پس در جواب سوال شما باید عنوان کنم که این الزام برای نظارت بر بانکها و شرکت ها در قالب رگولاتوری مثل شاپرک کاملاً احساس می شد.

انوشه

خمسه : شاید سوال آقای فراهانی را باید اینگونه مطرح کنیم که آیا شاپرک جواب مناسبی برای این تغییر بوده است یا خیر؟

آیا شاپرک راهکار مناسبی برای برون رفت از فضای بن بست فعلی بود؟ هست و خواهد بود؟

خاکی: باید اول مسئله را اینگونه بررسی کنیم که آیا این روش درشرایط فعلی ضروری است یا نه؟ و با چه هدفی مطرح شده است؟

اگر بحث نظارت بر این عملکرد را مطرح می کنیم؛ بانک مرکزی پیش از این هم امر نظارتی خود را دنبال می کرد. در اینجا نمی خواهم طرح شاپرک را تایید یا رد کنم اما اکنون که بحث نظارتی مطرح می شود مگر هر بانکی CORE مخصوص به خود را ندارد؟ مگر در سایر کشورها تمام تراکنشهای روزانه بانکی از طریق سوییچ بانک مرکزی عبورمی نمایند.تا از این طریق بتوان نظارت را انجام داد.

در جواب باید بگویم هر بانکی CORE مخصوص به خود و عملیات مختص خودش را دارد و بخش نظارتی هر بانکی هم بر عملکردش نظارت دارد ضمن آنکه بانک مرکزی هم از طریق اداره نظارت بر بانکها ، مدیریت نظارتی خودرا اعمال می نماید.

با توجه به حجم بالای عملیات که سالهاست انجام می شود؛ اگر بانک مرکزی می خواهد بر این عملیات نظارت داشته باشد راههای متعددی وجود دارد مانند اداره نظام پرداخت که پیش از این به این کار می پرداخته و می تواند با بر طرف کردن ضعف هایش به عنوان واحد نظارتی برPSP ها نظارت خود را حفظ کند.

سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا برای نظارت ، همه اصناف در سطح کشور باید برای تبادلات مالی خود تماما به یک سیستم متصل باشند ؟ یا می توان این نظارت را با شیوه های ارزان تر و مناسب تر انجام داد؟

قطبی: بدون ایجاد تغییر در روندی که نظام پرداخت در کشور در آن حرکت می کرد، در آینده ای نه چندان دور به مشکلات جدی برمی خوردیم. این مشکلات ممکن بود منجر به از بین رفتن برخی از شرکت ها، بالا رفتن انواع مخاطرات و سلب اطمینان افراد از این سیستم می شد. حقیقتا راهی که در پیش داشتیم، میانبری نبود که بتواند تکاملی که نظام های پرداخت در دنیا طی 50 سال گذشته پیدا کرده اند را به ما هدیه دهد.

فراهانی: در حال حاضر شاپرک در حال اجرایی شدن است  و بهتر است بر روی نحوه اجرا صحبت کنیم.

خاکی: یکی از دلایل ضعف ما در حوزه پرداخت، عقب ماندگی و عدم توانایی در بخش کارت های اعتباری است.

معمولا رونق در حوزه کارتها در سطح بین المللی با کارتهای اعتباری شروع شده که فراوانی بیشتری نسبت به انواع  دیگر کارت دارند اما در کشورما این فراوانی از کارت اعتباری به نقدی سوق داده شده .

با نگاهی ژرف به میزان بالای تراکنش ها، پروژه شاپرک می تواند به شکل دقیق تری اجرا گردد؛ زیرا حوزه پرداخت در طول زمان در یک بستر شکل گرفته و برای ورود به مرحله جدید و به دلیل حساسیت بالای اقتصادی آن، می بایست از طراحی عالمانه ای برای اجرا استفاده نمود.

همچنین ما با توجه به سابقه طولانی و تجربیات قبلی در بخش های مختلف بانکی، بیشتر با زیرساخت های فنی و مشکلات آن آشنایی داریم! به همین دلیل، هر نظارتی راهها و شکل های گوناگونی دارد که می بایست برای هر کدام بررسی های لازم صورت بگیرد.

خاکی

خمسه: از اولین POS های بانک ملی که در سال 76 نصب شد حدود 15 سال می گذرد و در واقع این بخش یک Business جوان محسوب می شود.

در ابتدا نهادهای خارج از نظام بانکی سعی کردند مسیر توسعه POS را مانند سمین و سایپا کارت بر عهده بگیرند اما با نامه نگاری هایی که صورت گرفت؛ بانک مرکزی جلوی کار این دو کارت را گرفت؛ تا اینکه آئین نامه PSP ها تصویب و به اجرا گذاشته شد.

همچنین تصویب آئین نامه PSPها در سال 83 یک گام به جلو محسوب می شد و همین امر تحولی است که اکنون شاهد آن هستیم و اگر قوانین به شکل درستی اجرا نگردند نتیجه آن هرج و مرج در رفتار کسانی است که تا به حال پیشروان بازار محسوب می شدند.

فراهانی:به نظر شما راهکار چیست؟

خمسه: عدم اطلاع رسانی صحیح شاپرک باعث شده هر یک از افراد حاضر در این حوزه، یک تصویر و برداشت از این طرح داشته باشند.

در حال حاظر بانکی که POS های بلااستفاده داخل یک پذیرنده می گذارد؛ از مکانیزم تزریق منابع استفاده می کند در نتیجه پاسخی به مجموعه بانک ها بر نمی گردد؛ که می بایست این امر را بررسی و اصلاح گردد. غفلتی در نظام مدیریت بانک ها وجود دارد و آن هم عدم  ادراک و شناخت دقیق از این حوزه است که باعث شده دستگاه POS تبدیل به یک دستگاه بی ارزش شود.

در فضای آشفته فعلی می بایست موضع شاپرک مشخص باشد که آیا POS از account جدا می شود؟ یا خیر؟

یکی از دلایل وجود  POSهای تکراری ارتباط میان POS و account است که در شرایط فعلی جدا ناشدنی است.

بزرگترین حسن شاپرک این است که این اتصال را قطع می کند و اگر طرحی که بر روی کاغذ آمده عملاً اجرا شود شاپرک طرح موفقی خواهد شد.

خمسه

فراهانی:از زاویه دیگر باید بررسی کنیم ببینیم که اساسا الزامات وجود شاپرک چیست؟

خاکی: الزام شاپرک از دو جهت قابل بررسی است: 1- بحث نظارتی 2- هماهنگی بین PSP ها

در هر حال رقابت های ناصحیح در طول زمان ، عادات غلطی را به وجود آورده است. عمده ترین ویژگی شاپرک این است که بتواند هماهنگی لازم برای اخذ کارمزد از تراکنشهای کارت بین شبکه پذیرندگان را همانند گذشته عملی نماید .

خمسه: نگرانی موجود این است که چه الزامی وجود دارد تا تمام این تراکنش ها وارد شاپرک شده و به آن کارمزد تعلق گیرد

باباپور: مشابه این سوئیچ در همه جای دنیا وجود دارد.

مجریان و بنیانگذاران این طرح، شاپرک را از جهات مختلف بررسی کردند و در نهایت مدلی طراحی شد که قابل اجرا باشد.

با توجه به اتفاقاتی که در این هفت ساله افتاده است؛ اگر نقش ما به عنوان بازیگر اصلی درست تعریف نگردد؛ هر سیاست گذاری دیگر هم منجر به شکست شده یا ناقص اجرا می گردد. در واقع باید الزامی وجود داشته باشد تا هر بازیگری نقش خود را به درستی ایفا کند تا هدف گذاری ها و ایده های طرح شاپرک اجرایی شود.

خاکی: در واقع سوال این است که آیادر همه جای دنیا با در نظر داشتن تعداد و تعدد پایانه ها و بانکها ، ساختار و  نهادی مانند شاپرک وجود دارد؟.

بشارتیان: در مقابل سوال شما که طرح شاپرک خوب بوده یا خیر؟ جواب من این است که وجود شاپرک یک نیاز برای شرایط فعلی است زیرا شرکت های PSP ساماندهی نداشتند و روند مناسبی را دنبال نمی کردند که می بایستی با یک ساز و کار هدایتی بهبود پیدا می کردند؛ اما به طور کلی مدل کسب و کار (Payment) کشورمان با مشکل رو به روست. در نتیجه هدف گیری های شاپرک کم و بیش با راهبردهایی که مورد نیاز بوده در یک جهت قرار دارد و به دنبال درمان وضعیت فعلی است.

بشارتیان

در این راستا دو چارچوب اصلی پیشنهاد می کنم:

  1.  لاجرم از اصول اقتصادی نمی توان عدول کرد و اگر طرح ها بخواهند خلاف این جهت باشند؛ ادامه طرح امکان پذیر نخواهد بود و شاپرک در صورتی موفق خواهد شد که راه حل هایش بر اساس اصول اقتصادی باشد.
  2. شاپرک با طبیعت کار اقتصادی سازگار باشد یعنی سود شرکت PSP به شکل طبیعی قابل تامین باشد و نه به شکلی که به آن تزریق گردد.

موارد مهم برای موفقیت طرح شاپرک:

  • در صورتی شاپرک موفق خواهد شد که با تمام فاکتورهای طبیعی اقتصادی هماهنگ و هم جهت باشد.
  • مخلوط نشدن مجموعه طرح شاپرک و ساماندهی، با Business شرکت های IT وابسته به بانک مرکزی.

نکته بسیار مهم در این نظام این است که درآمدسازی برای شرکت های وابسته به بانک مرکزی که شاپرک نیز یکی از آنها محسوب می شود؛ هدف اصلی طرح را تحت تاثیر قرار ندهد.

یکی دیگر از چالش های پیش روی شاپرک در بخش فرهنگی است. در واقع عادت هایی برای افرادی که پیش از این از مجموعه استفاده می کردند به وجود آمده که اگر شاپرک نتواند گردش اقتصادی را به عنوان بند اول اجرا کند و همچنین نتواند بر ریشه درآمدسازی اقتصادی که از اصناف و پذیرنده هاست توجه کافی داشته باشد؛ طرح با شکست رو به رو خواهد شد.

 

میزگرد

معرفی افراد حاضر در جلسه

سامان قطبی

سامان قطبی مهندس الکترونیک با بیش از 20 سال سابقه اجرائی در شرکت های مخابرات ، گسترش انفورماتیک ، ایران ارقام ،فرادیس گستر کیش و  خدمات انفورماتیک ، به عنوان مدیر عامل شرکت شاپرک مسئول یکپارچه سازی نظام پرداخت الکترونیکی و مجازی کشور است.

آقای خاکی:

تحصیلات: دیپلم ریاضی ، کارشناس آمارو انفورماتیک، کارشناس ارشد آمار وانفورماتیک، سال 54 بورسیه بانک ملی در آمریکا ( کارشناس ارشد کامپیوتر – نرم افزاردردانشگاه میشیگان ) تا سال 56، دکتری کامپیوتر(ناتمام) –سخت افزار-نرم افزار-سیستم در جرج واشنگتن تا سال 58.

سوابق کاری: شعبه وسپس کارشناس در اداره سازمان و روش ها ی بانک ملی، سال 70 به بعد رییس اداره خدمات کارت و راه اندازی پذیرش کارتهای ویزا و مسترکارت. راه اندازی طرح ملی کارت

استفاده از پایانه ها ی im printerها و سیستم اتوتلکس برای پذیرش کارتهای بین المللی .در این طرح  تعداد بیش از 2500 قرارداد با پذیرنده گان در سطح کشور برای کارت های مستر کارت و ویزا کارت منعقد شده بود.

به دلایل شرایط تحریم  ابتدا پذیرش کارتهای ویزا و سپس مستر کارت قطع شد.و هم زمان راه اندازی کارت های ریالی ملی کارت آغاز شد.

با ایجاد شرکت ملی انفورماتیک توسط بانک ملی ایران و شرکت داده پردازی عضو هیئت مدیره شرکت ملی انفورماتیک شدم و پس از بازنشستگی در شرکت خدمات انفورماتیک فعالیت داشتم.

در دفتر انفورماتیک بانک ها در بانک مرکزی برای تهیه طرح جامع نظام انفورماتیک و ایجاد نرم افزار بانکی جهت Core Banking .و طرح شتاب حضور داشتم (69-71)

از سال 1384 مدیر عامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگادشدم. این شرکت عضو گروه مالی پاسارگاداست . بانک پاسارگاد در حال حاضر تنها بانکی است که سوئیچ کارت و Core بانکی  را بصورت کامل و با بهره برداری از تکنولوژی روز دنیا  خود تهیه نموده و دراختیار دارد.

سیاست بانک پاسارگادوما این است که اگر سرویس خوبی ارائه شود مشتری جذب خواهد شد.

در مجموع تعداد تراکنش های نا موفق بسیار پایین بوده و معدل مبلغ تراکنش ها نسبت به تعداد تراکنش هایی که در حال انجام است بالاست.

هدف ما این است که بدانیم پذیرنده به چه سرویس بانکی در زمینه کارت نیازدارد تا آن را تهیه نماییم باورداریم مردم ما هوشمند هستند و در مقابل ارائه سرویس ضعیف مسیر خود را تغییر می دهند. بنابراین بهترین روش تبلیغ را خشنودی مشتریان می دانیم .

آقای اصغر باباپور:

ليسانس مديريت بازرگاني و نفر اول فوق ليسانس بازرگاني هر دو از دانشگاه تهران – داراي يك تاليف در حوزه مديريت مي باشد

ايشان ابتدا در شركت دورال به عنوان مدير پروژه به مدت دو سال فعاليت داشتند سپس به عنوان مدير فروش شركت شهاب خودرو به مدت 3 سال و بعد از آن در شركت پارس الكتريك به عنوان مدير فروش به مدت دو سال و همزمان به عنوان مشاور شركت گسترش صنايع ايران خودرو در حوزه پروژه هاي تجارت الكترونيك فعاليت داشتند ايشان در شركت تجارت الكترونيك پارسيان به مدت 4 سال در سمت مديريت پذيرندگان و هم اكنون نيز نزديك به 5 سال است كه به عنوان معاون مدير عامل در حوزه بازاريابي و فروش فعاليت دارند

ايشان عنوان نمودند : اولین شرکتی هم که به شکل گسترده شروع به پخش دستگاه های کارت خوان کرد شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بود که حتی زمانی تا 90 درصد سهم بازار را در اختیار داشت.

این شرکت در سه حوزه اصلی در حال فعالیت است:

  1. کارت های پیش پرداخت
  2. پذیرندگان ( 490000 POS و فروشگاه های مجازی)
  3. ATM

490 هزار  POS شامل: 334000 بانک پارسیان، 100000 بانک تجارت، 40.000 بانک سپه، 10000 بانک حکمت، 6000 بانک توسعه تعاون، مابقی هم در قراردادی به بانک پارسیان تعلق دارد.

200 دستگاه ATM خارج از شعبه برای بانک پارسیان نصب و راه اندازي شده است و نزديك به 11.000.000 ميليون كارت پيش پرداخت از انواع كارت هاي هديه و خريد براي بانك پارسيان بازاريابي و صادر شده است

 

آقای انوشه

معاون مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در امور برنامه ریزی و توسعه

تحصیلات: کارشناس کامپیوتر، کارشناس ارشد MBA،

سوابق کاری: 6 سال ریاست اداره انفورماتیک ایران خودرو دیزل، 6 سال مدیر تولید نرم افزار تحت ویندوز شرکت همکارن سیستم، 6 سال معاون مدیرعامل در امور برنامه ریزی و توسعه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان حدود 12-11 سال سابقه کاری دارد و نصب اولین دستگاه های کارتخوان را به شکل تجاری و گسترده آغاز کرده است. در حال حاضر نزدیک به 470000 کارتخوان فروشگاهی در بیش از 520 شهر سراسر کشور داریم.

کریم خمسه:

مهندس برق و الکترونیک از دانشگاه شریف، کارشناس ارشد سیستم های صنعتی و اقتصادی و اجتماعی از دانشگاه صنعتی اصفهان (سال 75 تا78)

ورود به بازار کار از سال 78

سوابق کاری: سال 78 حضور در پروژه های مکانیزه کردن صنایع، سال 78 معاون برنامه ریزی شرکت رایان سایپا (طرح اندوخته خودرو، بیمه و …)

از سال 80 ورود به صنعت Payment و کارت

سال 80 مدیر عامل سایپا کارت، مشاور برنامه ریزی استراتژیک سمین کارت

مدیر برنامه ریزی پارسیان

مدت کوتاهی قائم مقام مدیرعامل، در اوایل تاسیس کارت اعتباری ایران

سپس مشارکت با گروه فناوا و فناواکارت را تشکیل دادیم (مشارکتی بین اشخاص حقیقی و گروه فناوا) تا ابتدای سال 84 در آنجا حضور داشتم.

به شکل موازی قائم مقام مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان و مشاور گروه صنعتی گلرنگ.

تا سال 85 شرکت پرداخت نوین آرین تاسیس شد و مانند فناوا کارت جزو سهامداران حقیقی شرکت پرداخت نوین آرین بودم و حدود 2 سال و چند ماه مدیرعامل همین شرکت بودم و عضو هیئت مدیره، سپس شرکت مهندسی سامانه های هوشمند توتال را تاسیس و در همان جا مشغول به کار هستم.

هوشنگ  بشارتیان:

کارشناس انفورماتیک دانشگاه شهید بهشتی –  موسسه آمار و انفورماتیک،

2 سال دوره عالی مدیریت سیستم ها در دانشگاه شریف

35 سال سابقه کاری

شروع کار از : وزارت کشاورزی، 10سال رئیس اداره کامپیوتر این وزارت، شورای انفورماتیک کشور، 13سال در شرکت یاس

در حال حاضر مشاور مدیرعامل در بانک اقتصاد نوین، مدیر مراکز بانکداری مجازی، عضو هیئت مدیره شرکت پرداخت نوین،

عضو هیئت مدیره شرکت IT بانک مسکن

شرکت پرداخت نوین هم اکنون حدود 70000 POS دارد که در اختیار بانک اقتصاد نوین هست و با 2 بانک دیگر هم خدمات ارائه می دهد و  ATMهایی که خدمات ارائه می دهند.

 

ادامه دارد…………

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =