وریر اقتصاد:آغاز معاملات ارز در بورس تا پایان مرداد/راه اندازی بورس ارزی برای تک نرخی کردن ارز

برنامه های ارزی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام شد:

آنگونه که از قول منابع آگاه مختلف بیان می شود، راهکار دولت و بانک مرکزی برای پایان دادن به شرایط چند نرخی حاکم بر بازار ارز، تلفیقی از انتخاب نرخ جدیدی برای ارز مرجع همزمان راه اندازی بورس ارزی است.وزیر اقتصاد نیز از تصویب راه اندازی معاملات گواهی ارز در بورس در کمیته‌ای مشترک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه مراسم افطار به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار اعلام کرد: در کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس، رؤسای کمیسیون‌های مجلس و رئیس سازمان بورس برای راه‌اندازی معاملات گواهی ارز در بورس تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: شورای عالی بورس قبلا مصوبه‌ای داشت که آن را ارائه کرد ولی مصوبه اخیر در یک جمع‌ وسیع‌تر به بحث گذاشته و تصویب شد و کلیت مورد توافق این بود که در آینده‌ نزدیک معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صنعت و معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس تشکیل شد که جزئیات کار معاملات گواهی ارزی را پیش برده تا در مرداد ماه سال‌جاری معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

حسینی تأکید کرد: ویژگی این بازار به این شکل است که آنهایی که عرضه کننده ارز هستند و نیز صادر کنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و کسانی که ارز با منشاء خارجی دارند و حتی خود بانک مرکزی که مسئولیت این کمیته را برعهده دارد در یک ساز و کار بورس در این بازار به عنوان عرضه کننده حاضر شوند.

وی افزود: از طرفی آنهایی که برای تجارت نیاز به ارز دارند با ثبت سفارش تقاضا می‌کنند و آنهایی که ارز خدماتی احتیاج دارند مانند ارز مسافرتی می‌توانند در ساز و کار این بازار عمل کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عرضه‌کنندگان و تقاضا کنندگان ارز در این بازار همدیگر را پیدا کرده و بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع بی‌پاسخ می‌ماند در این بازار پاسخ داده می‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارز به معنای ارز چند نرخی است گفت: نه اصلا چنین چیزی نخواهد بود و امروز دو نرخ در بازار ارز وجود دارد اما شکاف بین دو نرخ زیاد است اما با ایجاد این بازار تلاش بر این است که بازار موازی و غیر رسمی ارز جمع شده و به سمت این بازار هدایت شود.

وی گفت: هر کس بخواهد عرضه و تقاضای واقعی ارز داشته باشد در این بازار حضور پیدا می‌کند و البته راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته‌بازی ارز در نظر گرفته شده است.

 

 راهکار دولت و بانک مرکزی برای پایان دادن به شرایط چند نرخی حاکم بر بازار ارز

در همین حال فارس نوشت:طی روزهای اخیز اخبار متفاوتی در مورد تصمیمات جدید دولت برای بازار ارز منتشر شده که روح کلی حاکم بر تمامی این اخبار افزایش قیمت ارز مرجع از 1226 تومان فعلی به رقمی بالاتر است. با این وجود به نظر نمی رسد دولت قصد داشته باشد برای آنچه ساماندهی بازار ارز عنوان می کند تنها به بالا بردن نرخ ارز مرجع اکتفا کند و به دنبال اقدامات تکمیلی برای این تصمیم است.

از اطلاعاتی که توسط منابع آگاه در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته است اینگونه برمی آید که افزایش نرخ ارز مرجع و ارائه گواهی ارزی برای معامله در بورس، اقداماتی است که قرار است به صورت همزمان انجام گیرد و تا زمانی که شرایط داد و ستد گواهی ارزی در بورس فراهم نشود، نرخ جدیدی برای ارز مرجع اعلام نخواهد شد.

به گفته این منابع آگاه، اهداف متفاوتی از انجام این افدام دوگانه دنبال می شود؛ ظاهرا دولت قصد دارد با بالا بردن نرخ مرجع بر درآمدهای خود بیفزاید ضمن اینکه وزارت اقتصاد هم به دنبال این است که با راه اندازی معاملات ارزی، سیطره بانک مرکزی را بر بازار ارز کاهش دهد.

در این میان بانک مرکزی و شخص رئیس کل آن نیز که تا کنون به انواع و انحاء مختلف مخالفت خود را با راه اندازی معاملات ارزی اعلام کرده است، تنها فایده افزایش نرخ ارز مرجع و معامله گواهی ارز را کاهش فشارها بر خود بابت عدم موفقیت در تک نرخی کردن ارز در بازار می داند.

با وجود تمام این گمانه زنی ها بنا بر آنچه منابع آگاه می گویند، مقامات مسئول هنوز در مورد نرخ جدید ارز مرجع به جمع‌بندی نهایی نرسیده اند و باید منتظر ماند تا در روزهای آینده این اجماع حاصل شود.

اختلافی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیست

 

وی تأکید کرد: یکی از مواردی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد این است که برخی افراد می‌خواهند بگویند بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد در حالیکه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

حسینی اضافه کرد: اگر اختلاف نظر تا زمانیکه یک مطلبی تصویب نشده وجود داشته باشد یک امر طبیعی است چون شم کارشناسی و منطق کارشناسان حکم می‌کند همه بحث‌ها مطرح شود و این به معنای اختلاف نظر نیست مهم این است وقتی که یک طرح مشترک به تصویب رسید همه باید از آن حمایت کنند.

وزیر اقتصاد افزود: دامن زدن به مصاحبه و یا بزرگ کردن نظرات شخصی ولو وزیر اقتصاد در زمانیکه ساز و کار تصمیم‌گیری در کشور فراهم شده اثر خوبی برای اقتصاد ندارد جز اینکه یک ابهام را تبدیل به یک سرگردانی می‌کند.

وزیر اقتصاد در مورد پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر قراردادن اسامی ائمه اطهار بر روی مؤسسات مالی و اعتباری و اینکه اگر اختلاس و یا خلافی در آن صورت گیرد به آن اسم نسبت داده می‌شود گفت: اصل فرهنگ اسلامی که ما اعمال، دارایی‌ها و فرزندان خود را به نام ائمه متبرک کنیم چیز خوبی است اما اگر کسی این اسم را انتخاب کرد مسئولیتش بیشتر می‌شود.

وی گفت: مثلا اگر کسی نام دخترش را فاطمه بگذارد مسئولیت او دو چندان شده و باید او را فاطمه خانم صدا بزند حال اگر نام یک مؤسسه مالی از نام ائمه اطهار نسبت داده شود باید مراقبت و مسئولیت آن مؤسسه دو چندان شود نه اینکه آن اسم را انتخاب کرده در حالیکه حتی نسبت به سایر مؤسسات مالی دیگر که از القاب ائمه هم ندارند مراقبت ما کمتر شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: هرگاه و هر جا از اسم ائمه اطهار استفاده کرده‌ایم یادمان باشد که مسئولیت ما مضاعف و بلکه چندین برابر است.

حسینی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که در کشتی المپیک چند مدال می‌گیریم گفت: تعدادش را نمی‌گویم چون مسئولیت بچه‌های تیم کشتی زیاد می‌شود.

وی گفت: من خودم در وزن 100 کیلوگرم کشتی می‌گرفتم اما در مسابقات دوستانه در وزن به علاوه 100 هم کشتی گرفته‌ام اما وزنم هیچ‌گاه بالای 100 کیلو نبوده است.

حسینی تأکید کرد: با توجه به اینکه روحیه بسیار خوبی در کاروان کشتی فرنگی و کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در المپیک حاکم است ایران قوی‌ترین تیم کشتی را با در نظر گرفتن سرجمع کشتی‌گیران آزاد و فرنگی به مسابقات اعزام کرده است.

حسینی افزود: البته در گذشته هم تیم‌های آزاد بسیار درخشانی داشته‌ایم اما سرجمع تیم آزاد و فرنگی با هم شامل 11 کشتی‌گیر است که هر کدام از آنها بوی طلا می‌دهند حال ببینیم در عمل چه می‌شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  60