نگاه طلا به اتفاقات اروپا

تحلیلی از دبی کارلسون در سایت کیتکو

پس از یک دورِ اخبار اقتصادی پایین تر از حد انتظار در چین، آمریکا و اروپا، صحبت ها پیرامون پتانسیل موجود برای محرک های مالیِ بیشتر، قیمت طلا را در روز جمعه افزایش داد و به احتمال زیاد قیمت این فلز زرد رنگ را در هفته ی آتی نیز بالا نگه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از کیتکو پس از یک دورِ اخبار اقتصادی پایین تر از حد انتظار در چین، آمریکا و اروپا، صحبت ها پیرامون پتانسیل موجود برای محرک های مالیِ بیشتر، قیمت طلا را در روز جمعه افزایش داد و به احتمال زیاد قیمت این فلز زرد رنگ را در هفته ی آتی نیز بالا نگه خواهد داشت.

فعالترین قرارداد مبادله طلا تحویلی در آگوست در نیویورک با قیمت 1622.1 دلار در هر اونس انجام شد که یک افزایش 3.2 درصدی نسبت به هفته اخیر را نشان می داد در حالیکه بازارهای لندن روزهای دوشنبه و سه شنبه به مناسبت جشن الماس( شصت سالگی سلطنت) ملکه الیزابت دوم  بسته هستند.
در نظرسنجی این هفته کیتکو از 22 شرکت کننده، 20 نفر افزایش قیمت طلا و 2 نفر کاهش آن را پیش بینی کردند.
شرکت کنندگان شامل فروشندگان شمش، بانک های سرمایه گذاری، تجار، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکی نمودارهای بازار بودند.
شواهد دیگری همچون آمارهای منتشر شده ی پایین تر از حد انتظار از صنعت ساخت چین و اروپا و افزایش آمار بیکاری در حوزه ی اروپا به بالاترین حد خود از تاسیس واحد پولی یورو – هفده کشور با آمار بیکاری 11 درصدی- نشان از سقوط اقتصاد جهان می داد.

از آمریکا هم خبرهای خوبی به گوش نمی رسد.بطوریکه تنها 69000 شغل در ماه می به وجود آمدند که با توجه به آمار دفتر کار ایالات متحده، کمترین میزان در طول سال جاری است.این مقدار حتی بسیار کمتر از میزان  پیش بینی شده برای این برهه ی زمانی است. نرخ بیکاری با افزایشی 0.1 درصدی به 8.2 درصد رسیده، بگونه ای که مردم بیشتری بی توجه به کاهش فرصت های شغلی، به دنبال کار می گردند.در صدر اخبار ماه می، فرصت های شغلی افزایش یافته در ماه های آوریل و مارچ، دوباره کاهش پیدا کردند.

آدام کلابفینستن، استراتژیست بازار شرکت خدمات مالی آرچر می گوید: قیمت طلا با توجه به نگرانی در مورد سقوط اقتصاد دنیا و بویژه پس از آمار ضعیف مشاغل ایجاد شده در آمریکا، افزایش پیدا خواهد کرد.

او عقیده دارد: ما شاهد یک جهش در میان هراس ایجاد شده ایم.مردم فکر می کردند آمریکا همیشه امن است اما اکنون نگرانی هایی در مورد سقوط اقتصاد آمریکا بوجود آمده است.ما شاهد افزایش تقاضاها به سمت بازار طلا خواهیم بود.

بسیاری از تحلیلگران بازار می گویند که طلا قادر خواهد بود به پشتوانه ی حمایت های بیشتر بانک مرکزی آمریکا یا بانک مرکزی اروپا  مقاومت 1600 دلاری را بشکند و از ان فراتر رود.

آندره بوش، استراتژیست ارز جهانی و سیاست های عمومی برای بازارهای سرمایه BMO عقیده دارد بحث در مورد محرک های ممکن بی ثباتی بیشتری را برای بازارهای اقتصادی بوجود آورده است.واکنش طلا مثال بسیار خوبی برای اثبات این قضیه است که سرمایه گذاران همواره به دنبال پناهگاهی در طوفان هستند بگونه ای که قیمت این فلز زرد رنگ تا روز جمعه 60 دلار افزایش قیمت داشته است.در هر حال، داده ها و عکس العمل بازار نشان می دهند که اتفاقاتی در اروپا در حال رخ دادن است.

 

دیدار هفته آتی بانک های مرکزی اروپا

هفته آتی می تواند صحنه ی نگاه تازه ای به محرک های پولی باشد، اگرچه ناظران بازار می گویند: بعید است بانک های مرکزی به این زودی عکس العمل نشان دهند.

روز چهارشنبه کتاب وضعیت اقتصادی بانک مرکزی منتشر می شود.این کتاب قبل از نشست کمیته بازار در 19-20 ژوئن آماده شده است.تحلیلگران اعتقاد دارند این کتاب باید لحن محتاط تری را برای توصیف وضعیت اقتصادی بکار ببرد اما نباید الهام بخش یک تغییر سیاست در نشست  ژوئن FOMC باشد.
همچنین بانک های انگلیس در روز پنجشنبه با هم دیدار میکنند البته اتخاذ سیاست جدیدی در پی این نشست مورد انتظار نیست.

کلابفینستن می گوید: اوایل این هفته جدید می تواند لحن مشخصی برای طلا ترسیم کند.اگر طلای تحویلی در آگوست بتواند این حرکت را حفظ کند، طلا ممکن است به نرخ 1645 تا 1650 دلار برسد.حرکت طلا به بالای 1650 دلار می تواند آن را حتی به نرخ 1680 دلار برساند.

نوشته ای از دبی کارلسون

ترجمه: پیمان یزدانی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +    =  13