راه اندازی سامانه بانک مرکزی برای ثبت چک‌های برگشتی

چک‌ها ستاره‌دار می‌شوند

مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی به برنامه راه اندازی سامانه بانک مرکزی برای ثبت چک‌های برگشتی و قابل مشاهده بودن آن قبل از انجام معاملات تجاری اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در نظر دارد طی یک دوره شش ماه ضوابط ‌مربوط به ساماندهی‌، کنترل و رنگ بندی چک‌ها را ابلاغ کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با تشریح دستورالعمل جدید مربوط به حساب‌های جاری اعلام کرد:‌ در حال حاضر 12.5 درصد چک‌های صادره برگشت می‌خورند که این آمار نگران کننده است.

 امیرحسین امین آزاد که در یک نشست خبری سخن می‌گفت با اعلام این مطلب در مورد چک‌های برگشتی اضافه کرد: این نسبت در سال 78 ، 5.8 درصد بوده که هم اکنون این میزان رشد دو برابری نسبت به سال 78 داشته است.

وی در مورد چک‌های برگشتی به بحث ساماندهی طبقه بندی چک‌ها اشاره کرد و گفت:‌ بانک مرکزی در نظر دارد طی یک دوره شش ماه ضوابط ‌مربوط به ساماندهی‌، کنترل و رنگ بندی چک‌ها را ابلاغ کند که البته در مورد رنگبندی چک‌ها می توان گفت که منظور این است که مشخصه‌هایی برای چک‌های اقشار مختلف مثلا کارمندان مشخص شود حالا ممکن است براساس الصاق ستاره باشد یا این که رنگ بندی براساس ارزیابی اعتباری مشتریان انجام شود.

مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در مورد ضوابط جدید مربوط به حساب جاری عنوان کرد: در دستورالعمل جدید بانک‌ها موظف نیستند به دو گروه از افراد برای افتتاح حساب جاری و یا دادن دسته چک اقدام کنند. یک گروه کسانی هستند که چک برگشتی دارند و برای رفع سو اثر آن اقدام نکرده‌اند و گروه دوم کسانی هستند که بدهی غیر جاری به نظام بانکی دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دسته چک به یک حساب جاری متصل است و امکان برگشت آن چک در حالی وجود دارد که آن فرد ممکن است حساب‌های بانکی دیگری نیز داشته باشد. طبق دستورالعمل جدید بانک‌ها می‌توانند این اختیار را از مشتریان خود اخذ کنند که در صورت نبود اعتبار در حساب متصل به چک آن‌ها به سراغ سپرده‌های جاری و قرض الحسنه و سپس حساب‌های مدت‌دار آن‌ها بروند.

امین‌آزاد یادآور شد:‌ همچنین اشخاص حقیقی که در جایگاه اشخاص حقوقی شرکت‌ها چک‌ها را امضا می‌کردند مشمول این قانون می‌شوند.

وی متذکر شد: طبق دستورالعمل جدیدی اشخاصی که چک برگشتی دارند و در مراودات تجارتی که خود باز هم قصد دادن چک خود را داشته باشند نمی‌توانند این کار را انجام دهند همچنین مقرر شده که افراد حقیقی بیشتر از یک حساب جاری در هر بانکی داشته باشند.

مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در مورد اجرایی کردن این دستورالعمل گفت: یک دوره شش ماه بانک مرکزی را تعیین کرده که تمام اقدامات لازم در این کار انجام شود و بانک‌ها پس از گذشت شش ماه از لازم الاجرا شدن این دستورالعمل این ضوابط را اجرا خواهند کرد.

امین‌آزاد همچنین به برنامه راه اندازی سامانه بانک مرکزی برای ثبت چک‌های برگشتی و قابل مشاهده بودن آن قبل از انجام معاملات تجاری اشاره کرد و گفت: برای رفع سو اثر چک‌های برگشتی مقرر شده طی مدت زمان هفت سال پس از اتمام مهلت رفع سو اثر چک برگشتی فرد متخلف از مراودات از تسهیلات بانکی نتواند استفاده کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. مروتعلی محبوبی می گوید

    استعلام چک برگشتی

  2. زهرا داود ابادی فراهانی می گوید

    اینجانب چند فقر چک برگشتی بانک صادرات میدان شهدا اراک داشتم ویک فقر هم بک پست با نک قم شعبه هفت تیر داشتم

  3. زهرا داود ابادی فراهانی می گوید

    چکهای برگشتی بانک صادرات میدان شهدا اراک و پست بانک قم شعبه هفت تیر والان همان بانک دسته 50 صادر نموداست

  4. محسن کروبی می گوید

    injaneb daraye chek bargashti va ya sooe pishine eghtesadi mibasham ya kheyr??? ba tashakkore faravan


    پاسخ:

  5. زهرا داود ابادی فراهانی می گوید

    گزارش چک برگشتی وموجود میبا شد ولی متاسفانه از شعبه قم بانک پست بانک شبعه هفت تیر دسته چک گرفت است و ساکن اراک میبا شد

  6. زهرا داود ابادی فراهانی می گوید

    جاری 0101224091004 بانک صادارات استان مرکزی والان دسته چک 50 برگی از پست بانک قم شعبه هفت تیر دریافت کرد که از هر دو بانک برگستی دسته اینجانب است اگر شماره فکس بدهید فکس کنم

  7. حسین لشگری می گوید

    استعلام چک برگشتی

  8. مردم ایران می گوید

    با قوانین موجود اگه مالت به به فنا رفت و چند برگ کاغذ پاره که حتی از دستمال کاغذی هم ارزشش کمتره به نام چک برگشتی رو دستت موند بهتر بری با گریه زاری و ننه من غریبم بازی یا بوسیله شر خر مالتو زنده کنی وگرنه از دادگاه و پاسگاه چیزی عایدت نمیشه جز ضرر بیشتر .

  9. ramin می گوید

    استعلام چک برگشتی

  10. مسعود شمسی معدنی می گوید

    چکهای برگشتی بانک تجارت شعبه کوتشيخ خرمشهر

  11. فرهاد جمال نیا می گوید

    می خواستم استعلام چک برگشتی خودم را بگیرم

  12. محمد رضا بشیری می گوید

    میخاستم بدون چند تا چک برگشتی در سیستم بانکی دارم کد ملی 4989797249

  13. عبدالحميد ضرغامی می گوید

    استعلام چک برگشتی

  14. سلمان ثابتی قرخلو می گوید

    ب سلام وخسته نباشید.ایا چک های من رفع سوءاثر شده است .

ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =