بهمنی:چاره ای جز انتشار اسکناس درشت‌تر نخواهیم داشت

اگر مجلس راضی نشود:

رییس کل بانک مرکزی گفت: جمع‌آوری ایران چک‌ها تنها در صورتی ممکن خواهد بود که انتشار اسکناس با رقم اسمی بالاتر در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل ازفارس،محمود بهمنی افزود: افزایش هزینه های انتشار اسکناس یکی از مهم‌ترین دلایلی است که جمع‌آوری ایران چک ها را با چالش روبه رو می کند.

بهمنی اظهار داشت: هم اکنون چاپ هر برگ اسکناس و ایران چک به طور متوسط 48 تا 52 تومان هزینه دارد، بنابراین پر واضح است که جمع‌آوری ایران چک ها و جایگزین کردن آن ها با اسکناس چه هزینه سنگینی دربردارد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس قواعد مدیریت پول باید در صورت جمع‌آوری ایران چک‌ها، ترکیبی از اسکناس های موجود را منتشر و جایگزین کنیم در صورتی که حتی این جایگزینی با اسکناس ده هزار تومانی انجام شود در واقع هزینه چاپ پول 5 برابر می شود.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: به عبارت دیگر اگر متوسط هزینه هر برگ ایران چک را 50 تومان هم درنظر بگیریم، در صورت حذف هر برگ ایران چک حداقل باید 5 برگ اسکناس 10 هزار تومانی چاپ کرد

 وی ادامه داد: این به معنای 5 برابر شدن هزینه هاست و تاکید می‌کنم این در حالی است که جایگزینی تنها با اسکناس 10 هزار تومانی انجام شود که قطعاً روش درستی هم نیست و باید ترکیبی از اسکناس‌ها را جایگزین کرد.

بهمنی گفت: توضیحات مفصلی به مجلس در مورد شرایط استفاده از ایران چک هاداده ایم و تشریح کرده ایم که مکانیزم انتشار این ابزار پولی دقیقا مانند اسکناس است یعنی به‌ازای هر برگ ایران چکی که در اختیار بانک ها قرار می گیرد حسابشان به بانک مرکزی بدهکار می شود و در اصطلاح پول بلوکه می شود.

وی افزود: به این ترتیب دغدغه خلق پول با گردش ایران چک ها وجود ندارد چرا که در شرایط فعلی این ابزار پولی کارکرد اسکناس را دارد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با توضیحات ارایه شده به مجلس  گمان می کنم تا حدود زیادی دغذغه های دوستان برطرف شده و در صورت باقی ماندن نکته ای هم چنان امکان ارایه توضیحات بیشتر وجود دارد.

بهمنی گفت: در صورتی که با وجود این توضیحات مجلس هم چنان بر جمع اوری ایران چک ها اصرار داشته باشد، چاره ای جز انتشار اسکناس درشت‌تر نخواهیم داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  73  =