ما و دنیا

نوآوری، مدیریت، فرهنگ‌سازی، فناوری، امنیت، مسائل حقوقی و نظارتی، مدیریت ریسک و حجم انبوه داده از مهمترین چالش های صنعت بانکداری الکترونیک در کشور است.

با توجه به هشت چالش مورد اشاره درباره صنعت بانكداري الكترونيك در ايران،  نگاهی به نگرش بانک ها ي دنيا به مقوله فناوری در قالب آمار ، تصویر ملموسی از موانع پیش رو در اختیار ما می‌گذارد.

بر اساس آماری که IBM ارائه کرده است در حال حاضر 95 درصداز بانک ها محصولات سیستم محور دارند که از مشتری محوری جلوگیری می کند.

70درصد هزینه‌های فناوری اطلاعات بانک صرف نگهداری می‌شود در حالی که فقط 30 درصد آن صرف اقدامات خلاقانه می‌شود.همچنین 90 درصد از بانک‌های دنیا معتقدند که سیستم‌های Core غیرقابل انعطاف مانعی بر سر راه مدیریت خلاقانه بازار است. 85 درصد دشواری انطباق نرم افزارهای خارجی با عملیات بانکی را حائز اهمیت دانستند ونکته مهم این که 80 درصد بانک‌ها در کنار سیستم های جدید دارای سیستم‌های سنتی نیز هستند.

در خصوص چالش های مدیریتی باید به شکاف فناوری و کسب و کار در صنعت بانکی کشور اشاره کرد . گاه شاهد هستیم نگاه مشترکی بین متخصصین فن‌آوری و مدیران بانکی در مقوله توسعه بانکداری الکترونیک وجود ندارد که این مساله روند پیشبرد امور را با کندی مواجه می کند.

در کنار چالش های یاد شده بحث حجم رو به افزایش داده ها به طور جدی در شبکه بانکی مطرح است.

افزایش حضور در فضای مجازی،سازمان‌یافته شدن تهدید کنندگان امنیت سیستم‌های مالی،عدم یکپارچگی سیستم، فقدان نگرش به امنیت بعنوان یک فرایند مستمر، پایین بودن قابلیت اطمینان‌ ارتباطات شبکه‌های زمینی موجود،اختصاصی نبودن شبکه را نیز باید به عنوان چالش های امنیتی این حوزه برشمرد.

هم اکنون در دنیا سرویس‌های بانکداری همراه با رشد 94 درصد از سال 2006 تا 2010 جایگاه استراتژیکی  یافته است همچنین  45 درصد بودجه IT بانک‌های پیشرو صرف نوآوری می شود و استفاده از استانداردها و معماری نوین در بانکداری پیشرو به گونه ای است که در این بانک ها با استفاده از 300 نرم افزار کسب و کار خود را مدیریت می‌کنند ولی بانک‌های سنتی و ضعیف تر از حدود 1250 نرم افزار برای این امر بهره می برند.

امید است با رفع چالش های موجود روند توسعه بانکداری الکترونیک از سرعت بیشتری برخوردار شود.

*مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

توضیح:این یادداشت بر اساس سخنرانی مهندس نجفی در ششمین همایش تجارت و اقتصاد الکترونیک تنظیم شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =