آزاد سازی تدریجی نرخ سود بانکها ارزش یوان در چین

چین قصد دارد به تدریج در ارزش یوان تغییر ایجاد کند و در این زمینه برای آزاد کردن نرخ سود حسابهای بانکی چندان عجله ای ندارد و همزمان با این عملیات توازن اقتصاد خود را دوباره برقرار می کند تا با این روش بازارهای مالی خود را قدرت بخشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز ژائو زیائوچان، سرپرست  بانک مردم چین  دراین باره میگوید: پکن به دنبال انقلابی یکباره و ناگهانی در حوزه ارز خود نیست و در عوض  اجازه می دهد نیروهای بازار  ارزش یوان را تعیین کنند.

 به زودی بانکها  می توانند نرخ وام خود را تعیین کنند اما  آزاد کردن سود سپرده حسابها به قدرت بانکها و دیگر وام دهندگان بستگی دارد.

 ارزش  انعطاف پذیر یوان و نرخ سود آزاد  به دولت چین کمک می کنند  میزان تقاضا در بخش اقتصادی را بهبود بخشند. در حال حاضر  که اقتصاد جهانی  در سراشیبی قرار دارد ،اقتصاد چین   وابستگی زیادی به سرمایه گذاریها و صادرات  دارد و راهکار گفته شده به سود این کشور خواهد بود.

 ژائو در ادامه میگوید:  چون تصمیم گرفته بودیم برنامه هایمان برای یوان را به تدریج اجرا کنیم، اکنون چند سال از پایه ریزی برنامه گذشته است و تقریبا به نقطه ای رسیده ایم که باید مسیررا به مدت کوتاهی ادامه دهیم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

  در جولای 2005،آزاد سازی 2.1 درصدی یوان در برابر دلار نتیجه موفقیت آمیزی داشت وتاثیر آن روی اقتصاد داخلی بسیار کمتر بود وهمزمان از فشار بین المللی نیز کاسته شد  اما حرکت کنونی شباهتی به آن ندارد.

 ژائو که  مدتها پیش از اقدام بانکها درباره این برنامه  سخن گفته بود معتقد است این امر سبب می شود  نرخ مبادله ارزیوان  انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد و به این ترتیب بانک مردم چین نیز کمتر در بازار ارز دخالت می کند.

 عرضه و تقاضا  نقش بزرگتری در بازار دارد و  بانک مرکزی نیز فقط زمانی دخالت می کند حرکت نرخ ارز فراتر از حد معمول باشد.  فرکانس دخالت دولت چین  به تدریج کمتر خواهد شدو این بر انعطاف پذیری یوان نیز می افزاید.

 انقلاب در نرخ بهره
 
درهر حال  روش چین برای آزاد کردن نرخ سود تحت تاثیر  سیستم خطرات مدیریتی بانکها و  جریان سرمایه است.

در حال حاضر ارز چین  برای سود وام حداقل و  برای نرخ سپرده حساب سقفی تعیین کرده است. در حالیکه نرخ سود وام  احتمال دارد به زودی آزاد شود نرخ سود بهره  همچنان  براساس قوانین تعیین خواهد شد.

 ژائو در این باره میگوید: در این حالت بدترین  بانکها  سعی می کنند بالاترین نرخ سود سپرده حساب را ارائه کنند. بدون  سیستم مناسب  و متداوم سرمایه رقابت  به هرج و مرج کشیده می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  47  =  50