وابستگی رشد اقتصاد جهانی به آسیا در سال ۲۰۱۲

در حالیکه منطقه اروپا همچنان با بحران بدهی دست و پنجه نرم می کند و آمریکا نیز به بهبود کند خود ادامه می دهد، انتظار می رود که اقتصاد جهانی در سال پیش رو، 3.3 درصد رشد داشته باشد. در نتیجه تنها آسیا به عنوان محرک اصلی پیش برنده اقتصاد جهانی براساس نظرسنجی روز پنج شنبه رویتر، باقی می ماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از پارسی بانک، به نقل از رویتر انتظار می رود که اقتصاد  آسیا نیز مانند آمریکای لاتین قدم بعدی را در سال جاری  براساس محرک های پولی بردارد. اقتصاد آمریکا آن طور که امید می رفت، پیش نرفته و تقریبا بدون برجستگی باقی می ماند، با این حال از همتاهای غربی خودش وضعیت امیدبخش تری دارد.

اندرو کنینکگهام، اقتصاد دان ارشد جهانی می گوید: "  اقتصاد آمریکا به طور نسبی بهبود پایدار و منطقی را تجربه می کند، اما از آنچه که در منطقه اروپا اتفاق می افتد، کاملا در امان نیست."

داستان در اروپا کاملا متفاوت است. انتظار رکود در سال جاری وجود دارد.

آرای بیش از 700 اقتصاددان جهان در طول مذاکرات  وزرای اقتصاد گروه 20،  حاکی از پیش بینی رشد جهانی 3.3 درصدی در سال جاری است که تفاوتی با نظرسنجی سه ماه قبل ندارد.

اوضاع در سال 2013 به نظر می رسد که کمی بهتر باشد و 3.8 درصد رشد با انتظار از بین رفتن بحران منطقه اروپا، بهتر شدن آمریکا و گام برداشتن آسیا به جلو پیش بینی می شود.

بهتر شدن تدریجی اوضاع بازار کار آمریکا چشم اندازها را روشن تر می نماید و پیش بینی می شود که بزرگترین اقتصاد دنیا 2.3 درصد در سال جاری و 2.4 درصد در سال آینده رشد خواهد داشت.

بهبود اقتصاد آمریکا به همسایه های جنوبی اش و به خصوص برزیل کمک خواهد کرد. در مقابل انتظار می رود که منطقه اروپا 0.4 درصد در سال جاری کاهش رشد داشته باشد و در رکود نسبتا ملایمی تا قسمت سوم سال باقی بماند. با این وجود، تفاوت عظیمی بین اقتصادهای قوی تر منطقه مانند آلمان و فرانسه و اقتصادهای ضعیف تر مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان وجود خواهد داشت.

رشد اقتصادی آسیا به طور محتمل در سه ماهه اول سال براساس آراء اقتصاددانان رخ خواهد داد.

فردریک نئومان، سرپرست پژوهش های اقتصادی آسیا در HSBC می گوید: اعتماد به طور تدریجی در حال برگشت است.  در چین اقدامات تهاجمی تری برای محافظت از رشد اقتصادی دیده ایم و چین به عنوان موتور اقتصاد منطقه باقی می ماند. علاوه براین ریسک های مالی که سال گذشته از جانب اروپا انجام گرفت، شروع به محو شدن کرده اند.

نئومان اضافه می کند که سه ماه اول سال نقطه رشد است و همه چیز در حال ثبات یابی و دوباره سرعت گرفتن احتمالی در سه ماهه های بعدی سال است.

انتظار می رود که اقتصاد چین 8.4 درصد در سال جاری رشد داشته باشد.

دیوید کاربن از DBS سنگاپور می گوید: در دو سال ونیم گذشته به ما آموخته است که آسیا به رشد عظیمی در G3 احتیاج ندارد. تمام آن چیزی که آسیا به آن نیاز دارد، نبود رشد منفی است.

بانک های مرکزی به تلاش خود برای حمایت از رشد و کنترل تورم ادامه خواهند داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  86  =  92