سبقت سکه نقدی از بازار آتی

طی روز گذشته با شروع معاملات بازار قراردادهای آتی سکه طلا و پس از گذشت یک روز از زمان تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی، قراردادهای سکه آتی در تمامی سررسیدها چندین بار شاهد تشکیل صف های خرید بوده و هر چهار قرارداد موجود در بازار آتی بورس کالا نوسان قیمتی بسیاری را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک این روند در حالی بر بازار قراردادهای آتی چیره شده که قیمت سکه نقدی طرح جدید، دیروز با رشد حدود 20 هزار تومانی نسبت به روز قبل خود، تا قیمت720 هزار تومان نیز افزایش یافت.
به گزارش بینا، مریم بیگ محمدی، کارشناس معاملات قراردادهای آتی بورس کالا در خصوص دلایل این روند به بورس نیوز اظهار داشت: افزایش قیمت سکه در بازار آزاد تا 720 هزار تومان و پیش افتادن آن از معاملات آتی سکه طلا، موجب افزایش نوسان در قیمت سکه آتی شده است.
البته در ایجاد این نوسانات افزایش بهای دلار به 1850 تومان و سردرگمی فعالان بازار نیز تأثیر گذار بوده است.

وی افزود: اگرچه از روز گذشته تحویل سکه های پیش فروش شده نیز آغاز شده، اما در بازار شایع شده که امکان تحویل این حجم از سکه طلا وجود ندارد. اما از این حجم محدود سکه تحویل داده شده به سرمایه گذاران، عرضه قابل توجهی در بازار صورت نگرفته است. در عین حال استقبال زیادی از سوی سرمایه گذاران برای تحویل سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی انجام نشده و به نظر می رسد با تحویل بیشتر سکه از هفته دوم اجرای این برنامه، میزان عرضه سکه در بازار آزاد افزایش یافته و با کاهش تقاضا، قیمت ها نیز کاهش یابد.

این فعال معاملات آتی در بورس کالا خاطر نشان کرد: به دنبال بروز این روند در بازار نقدی سکه طلا، بازار معاملات قراردادهای آتی سکه نیز با نوسانات زیادی همراه شد، بطوریکه از ابتدای معاملات روز گذشته، تمامی قراردادها چندین بار صف های خریداران را شاهد بودند. بطوریکه در سر رسید تیر ماه 91، قیمت قراردادها تا 732 هزار تومان نیز افزایش یافت و پس از کاهش قیمت نقدی سکه به 705 هزار تومان، این رقم در این سررسید به 720هزار تومان نیز افت کرد.

وی به عدم وجود اطمینان از قیمت های اعلام شده در بازار سکه نقدی و نیز بهای ارز در میان صرافان اشاره کرد و افزود: به دلیل بی اعتمادی صرافان به نحوه حرکت بازار سکه و ارز در روزهای آینده، میزان اختلاف قیمت خرید و فروش سکه و ارز طی روز گذشته در میان صرافی ها بسیار بالا بوده است. بطوریکه قیمت خرید سکه از سوی صرافی ها 695 هزار تومان عنوان شده که با 10 هزار تومان افزایش، سکه طرح جدید به قیمت 705 هزار تومان فروخته شده است.

همین رویه در خرید و فروش ارز نیز وجود داشته، بطوریکه صرافان دلار را 1785 تومان خریده و به قیمت 1805 تومان به بازار عرضه کرده اند که نشان دهنده اختلاف 20 تومانی در قیمت است.

بیگ محمدی در خاتمه سخنان خود احتمال کاهش قیمت سکه در بازار نقدی با شروع هفته دوم تحویل سکه های پیش فروش شده بانکی را پیش بینی کرد که می تواند با ثبات قیمت ارز، در کنار کاهش قیمت ها، آرامش را به بازار آتی نیز بازگرداند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄    =  11