آزمون پس از گردباد

گردبادها یکباره می آیند و بلافاصله می روند بدون آنکه از قبل جهت وزیدن و میزان سرعت و قدرتشان را مشخص کرده باشند. و طبیعی است که تنها بعد از اتمام گردباد می توان به محاسبه میزان قدرت و سرعت و جهت وزیدن و طبعا میزان تخریب برجای مانده از آنها مبادرت ورزید.

در عین حال آنان که زندگی را انتخاب می کنند می پذیرند که بخشی از زیستن را گردبادها تشکیل می دهند و بر این اساس تمام تلاش خود را بکار می گیرند که این بلیه طبیعی  کمترین اثرات تخریبی را بر بوم آنان بر جای بگذارد.

نکته اساسی اما آن است که مقدمه همه تمهیدات مقابله با گردباد در وجود خود گردباد نهفته است بنابراین روی دوم سکه این رخداد مخرب بهینه سازی بناهای زندگی است.

بر این اساس اگر چه باید همواره آرزو کنیم که گردبادی بر ما نوزد  ودرز کردن اطلاعاتی از شرکتی یا هک اطلاعاتی صورت نگیرد اما در عین حال چاره ای جز پذیرش اینگونه اتفاقات ناخوشایند وجود ندارد. بخصوص آنکه درز کردن اطلاعات به بیرون می توانست پیکره  هر یک از شرکتهای حوزه پرداخت الکترونیک در هم نوردد.

با این اوصاف اکنون باید به دوران پس از گردباد فکر کنیم و در این راستا به بهینه سازی بوم و بنای صنعت پرداخت الکترونیک همت گماریم.
در این راستا شاید سه  اقدام اساسی تر از دیگر اقدامات به نظر آید نخست ایجاد یک  نظام حقوقی قضایی مختص برای حوزه بانکداری الکترونیک است که در نتیجه ضمن پیشگیری از جرم هر شخص حقوقی و قضایی هم تاوان خطایی عمدی یا سهوی خود را بپردازد در عین حال بتواند از حقوق خود دفاع کند. طبیعی است که مقررات حوزه بانکداری الکترونیک که اکنون در دستورکار بانک مرکزی است بخشی از همین نظام خواهد بود.

اقدام دیگر توسعه نظامهای نظارتی ، تضمین امنیت فضای بانکداری مجازی با تاکید بر استانداردها و رعایت مرز تعادل است. بهینه سازی فضایی ایمن برای بانکداری الکترونیک شاید مهمترین رکن در این صنعت باشد. داشتن یک طرح مدون و جامع بر اساس رعایت استانداردهای موجود در بخش های نرم افزار و سخت افزار و نیروی انسانی که بتواند امنیت اطلاعات کاربران بانکداری مجازی را تضمین کند مهمترین اصل  توسعه کسب و کار بانکداری مجازی و تبعا پرداخت الکترونیک است.

و اقدام سوم اما تشکیل شورای واکنش سریع است.وجود این شورا  می تواند تصمیم های منطقی تری که حاصل تفکر جمعی باشد را هنگام بروز بحران اتخاذ کند. شورایی که می تواند   متشکل از نهادهای فتا(انتظامی) رگولاتور پولی(بانک مرکزی) رگولاتور مخابراتی و فضای مجازی(مخابرات) ، شبکه بانکی و ارائه دهنگان خدمات مجازی باشد. علت وجود چنین شورایی کمک می کند تا بانک مرکزی تصمیمات سخت را به تنهایی نگیرد که بعضا این تصمیمات هم سازگاری کاملی با منطق ندارند. برای مثال شاید بانک مرکزی نیازی نداشت تا در بحران اخیر اطلاعیه مهم صادر کند و اگر هم تصمیم جمعی بر انتشار چنین اطلاعیه ای قرار می گرفت بانک مرکزی به تنهایی پاسخگویی همه سوالات نبود. بر این اساس به نظر می رسد وجود یک شورای واکنش سریع کمک بسیار زیادی  در کاهش بسترهای تخریبی این گونه ناملایمات داشته باشد.

در آخر اینکه درز اطلاعات به بیرون جامعه صنعت پرداخت الکترونیک  گردبادی یکباره بود که گذشت و خرابی هایی را نیز احتمال غریب به یقین  برجای خواهد گذاشت که به مرور ترمیم و بازسازی می شوند اما نباید فراموش کرد که گردبادها هیچ وقت خبر نمی کنند ضمن اینکه برای هریک از ما می تواند گردبادی رخ دهد نکته اساسی  دراین میان  آن است که پس از گردباد، خرابی ها را با هم بسازیم نه اینکه بر هم بتازیم یا چشم تصاحب بر دارایی های برجای مانده از گردباد بدوزیم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. afsaneh می گوید

    salam.tabrik migam maghaleyeh besyar ghashangi bud

  2. حسين عابدي می گوید

    بسيار عالي بود به نظر من هم بايد هميشه حوادث محتمل را پيش بيني و راه مقابله با آن را نيز طراحي كرد مثلا ما پدافند غير عامل يا مانور نظامي دارين براي مقابله با بحران هاي امنيتي نظامي ولي براي بحران مالي ضعيف و دستپاچه عمل ميكنيم

ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  70