تنها شرکت خدمات مي تواند کاپیتان طراحی کربنکینگ داخلی باشد

فرامرز خالقي در گفتگو با «بانکداری الکترونیک» :

معاون بازاريابي و فروش شركت خدمات انفورماتيك معتقد است : هیچ شرکتی جز شركت خدمات انفورماتيك نمی تواند محوریت پیاده سازی نظام بانكداري متمركز داخلی را برای بانکهای بزرگ عهده دار شود زیرا تجربه 17 ساله کربنکینگ موجود در بانک های ملی وصادرات به خصوص در زمان هدفمندی یارانه ها این مساله را ثابت کرده است.

فرامرز خالقي معاون بازاريابي و فروش شركت خدمات انفورماتيك در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري بانکداری الکترونیک با اشاره به بحث نظام بانكداري متمركز گفت: تعبیر بانک بزرگ در ایران نسبت به آنچه در دنیا وجود دارد متفاوت است به طوریکه در ایران بانک بزرگ بر اساس تعداد شعبه سنجیده می شود در حالیکه در دنیا بیشتر روی مقوله سرمایه و تراكنش  تاکید می شود که اگر ما بانک های موجود در کشور را طبق این دو مقوله بررسی کنیم هیچ کدام بانک بزرگ محسوب نمی شود حتی بانک ملی که به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام مطرح است؛ بنابراین مقیاس معمول در ایران برای سنجش بانک بزرگ تعداد شعبه است .

وی در ادامه عنوان کرد :حال باید دید کری که توان پاسخگویی به بانک بالای سه هزار شعبه را دارد برای بانک تازه تاسیسی که زیر 300 شعبه دارد پاسخگو است یا خیر ، به طور یقین پاسخگو است ولی اتلاف انرژی ومنابع خواهد بود.

خالقی افزود: مثال واضح برای این مقوله این است که با تریلی می توان تنها یک یخچال را حمل کرد اما منطقی ترین شکل حمل با یک وانت بار است بنابراین کری که شرکت خدمات دارد با توجه به قدمت 15 ساله پاسخگوی بسیاری از نیازهای بانکی کشور است وبرای بانک مثلا 70 شعبه ای مستلزم هزینه وصرف انرژی زیادی خواهد بود .

وی افزود: بنابراین کربنکینگی که بانک مرکزی عنوان کرد چهار ماهه راه انداز ی می شود که راه اندازی هم شد نقش یک وانت را ایفا می کند به طوریکه برای بانکی با شعب پایین قابل استفاده است.

خالقی خاطر نشان کرد: شرکت خدمات روی این پروزه از مدت ها قبل کار کرده بود وچهار ماهه توانستیم بر اساس نیاز مشتری آن را بومی سازی کنیم که حدود یک ماه پیش در بانک مرکزی افتتاح شد .

وی  با اشاره به بانک های بزرگ عنوان کرد: طراحی وپیاده سازی یک کر منسجم برای بانکهای بزرگ یک کار چهار وپنج ساله است.

معاون بازاريابي و فروش شركت خدمات انفورماتيك در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توانیم یک کربنکینگ یکپارچه داخلی طراحی کنیم گفت: برای این کار باید کل نظام بانکی وارد عمل شود وکار یک شرکت نیست جناب آقای نجفی نیز در همایش بین المللی بانکداری الکترونیک تاکید کردند تنها یک شرکت نمی تواند به تنهایی این کار  را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا نیاز به یک ارگان منسجم برای هدایت این کار است گفت: معتقدم که محوریت باید با شرکت خدمات باشد زیرا شرکت خدمات بازوی اجرایی بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک محسوب می شود .

خالقی معتقد است، تجربه 17 ساله شرکت خدمات باید مورد توجه واقع شود واگر از این مساله چشم پوشی شود به عبارتی چرخ را دوباره اختراع کرده ایم وساخته ایم.

وی تاکید کرد : اگر قرار است که این 5 سال را برای طراحی وپیاده سازی کربنکینگ جامع ومنسجم داخلی برای کلیه بانک ها  برنامه ریزی کنیم هیچ شرکتی جز خدمات نمی تواند محوریت پیاده سازی کر داخلی را برای بانکهای بزرگ عهده دار شود زیرا تجربه 17 ساله کربنکینگ موجود در بانک های ملی وصادرات به خصوص در زمان هدفمندی یارانه ها این مساله را ثابت کرده است.

خالقی عنوان کرد: در مورد کربنکینگ  باید روی قسمت core    (centralize online realtime exchenge) یعنی سیستم جامع متمرکز تاکید و توجه بیشتری کرد ضمن اینکه یک  سیستم"کر" باید مقیاس پذیر وانعطاف پذیر باشد.

خالقی در پاسخ به این سوال که نارضایتی های موجود را چگونه ارزیابی می کنید ، اظهار داشت: نگاه مردم را باید نسبت به شتاب اصلاح کرد بطوریکه در خصوص سیستم داخلی شتاب مسلما شرکت خدمات باید پاسخگو باشد اما قبل از اینکه وارد پایانه سوییچ های شرکت خدمات شود در اختیار بستر مخابراتی است ومخابرات باید پاسخگو باشد وقسمت های مرتبط با سوییچ بانک در اختیار شبکه بانکی است که باید آسیب شناسی شود .

وی افزود:وقتی  در زمان بالا بودن حجم تراکنش ها بانک ها کارت سایر بانک های دیگر را پذیرش نمی کنند این منصفانه نیست که شتاب را مقصر بدانیم.

خالقی تاکید کرد : آمارهای مکانیزه گویای این است که شتاب می تواند بالای 99 درصد ترنزکشن ها را پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به مرحله تولید کربنکینگ داخلی برای همه سایز بانک ها خواهیم رسید ، گفت: بهترین راه حل ایجاد تفاهم ویا کنسرسیومی از بانک های بزرگ وشرکت خدمات است قطعا خدمات نیز نیازمند کمک ویاری شرکت های این حوزه است زیرا تجربه تخصص آنها می تواند کارساز باشد ولی فراموش نکنیم که در پروزه بزرگی مانند پیاده سازی کربنکینگ باید نهایتا یک پیمانکار وجود داشته باشد در غیر این صورت مشکل ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد این پروزه یک کار ملی محسوب می شودکه تنها باید یک متولی داشته باشد .

معاون بازاريابي و فروش شركت خدمات انفورماتيك در پاسخ به این سوال که ایا فکر نمی کنید باید شرایط رقابتی نیز وجود داشته باشد گفت: شرایط رقابتی می تواند در فاز دوم ایجاد شود به طور مثال در مراحلی که باید اینترنت بنکینگ ایجاد شود و… می توان از شرکت هایی که در این زمینه تبحر دارند بهره جست .

وی در ادامه تاکید کرد: اما به هر حال کار تیمی تنها یک کاپیتان نیاز دارد واین کاپیتان باید شرکت خدمات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون موفق به این عمل نشدید ، گفت :شاید اگر رقابت سالم در دستور کار قرار می گرفت ومنافع ملی بر منافع شرکتی ترجیح داده می شد قطعا این کار زودتر انجام می شد.  

خالقي  افزود: نباید فراموش کرد که ته یک سرخط بیزینس است یعنی در کنار صنعت بانکداری وit بیزینس نیز مهم است به طوریکه یک پروزه اگر منجر ضرر مالی شود شرکت ها عطایش را به لقایش خواهند بخشید همچنین شرکت ها باید توان سرمایه مالی این کار واطمینان از بازگشت سرمایه را داشته باشند بنابراین باید گفت شرکت خدمات هم توان مالی را دارد وهم به راحتی برای اهداف مورد نظر سرمایه گذار ی کرده وباز گشت سرمایه را نیز طی چند سال آینده خواهد داشت.

معاون بازاريابي و فروش شركت خدمات انفورماتيكدر ادامه خاطر نشان ساخت : در حال حاضر بانک مرکزی در حال سامان دهی حوزه بانکداری الکترونیک است مانند طرح شاپرک وساماندهی پایانه های فروشگاهی که البته طرح های دیگری نیز در این راستا در دست انجام است که همه این ها منجر به یکپارچگی سیستم بانکی خواهد شدو سیستم از حالت جزیره ای خارج می گردد بنابراین قطعا تحللی وبررسی ها برای طراحی وپیاده سازی یک کربنکینگ راحت تر خواهد بود وبه واقعیت نزدیک تر می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. کارشناس Core Banking می گوید

    جناب خالقی به چه دلیل شما از کلمه باید استفاده میکنید. 17 سال تجربه شرکت خدمات شامل پیاده سازی یک حساب جاری online (و نه کربنکینگ) برای 2 سال و 15 سال پشتیبانی همان سیستم قدیمی و فشل دهه 1980 میباشد. چه بروز رسانی تکنولوژیک و انتقال دانشی در این 17 سال گذشته در خدمات انفورماتیک انجام شده که شما فکر میکنید کاپیتان این امر باید خدمات باشد. در ضمن همه میدانند که سیستم کر 4 ماهه شما همان سیستم ضعیف شرکت … میباشد که بعد از چند سال پیاده سازی تازه شده این که هست و استفاده کنندگان قبلی هم ناراضی هستند. به نظر من بهتر است بجای Show off
    فکر اساسی تری بشود.

  2. سعيد می گوید

    گرچه ازصحبت اقاي خالقي بوي رانحصارورانت مي ايد ولي همين كه مديريت فعلي شركت بر خلاف اسلافش به فكر توليد كر بنكينگ با استفاده از توان شركت هاي داخلي درگير است قدم مباركي است ولي توصيه من به عنوان يكي از پيشكسوتان اين حرفه بازنگري عملكرد گذشته خدمات بصورت منصفانه و نقادانه و ممانعت از خطاهاي گذشته است.
    پيشنهاد ميكنم گردهمايي شامل متخصصين جوان وپيشكسوتان اين حرفه تشكيل ونتايج وخروجي هاي ان منتشر ودر اختيار خبرگان كار قرار گيرد.

  3. تا حدي كارشناس می گوید

    هیچ شرکتی جز شركت خدمات انفورماتيك نمی تواند محوریت پیاده سازی نظام بانكداري متمركز داخلی را برای بانکهای بزرگ عهده دار شود زیرا تجربه 17 ساله کربنکینگ موجود در بانک های ملی وصادرات به خصوص در زمان هدفمندی یارانه ها این مساله را ثابت کرده است.
    دو ايراد اساسي در اين جمله وجود دارد: اول 17 سال تجربه در سيستم core بانك هاي صادرات و ملي دليلي براي رهبري شركت خدمات نيست دوم: مگر سيستم core بانك هاي ديگر در زمان هدفمندي يارانه ها دچار اشكال شده بود كه شما بر اساس كارايي سيستم بانك صادرات و ملي به اين نتيجه رسيده ايد كه سيستم بانك ايران بهترين سيستم در ايران مي باشد؟ لطفا در دفاع از يك سيستم استدلال خود را قوي كنيد

  4. ناشناس می گوید

    خالقی تاکید کرد : آمارهای غیر انسانی گویای این است که شتاب می تواند بالای 99 درصد ترنزکشن ها را پاسخگو باشد

    آیا منظور آمارهای بدست آمده از سیستم ها است؟

  5. کارشناس پایگاه داده می گوید

    با سلام، تا جایی که بنده اطلاع دارم سیبای بانک ملی و سپهر بانک صادرات کربنکینگ نیستند و در ضمن توسط شرکت خدمات طراحی و تولید نشده اند، بلکه نرم افزاری خارجی بوده که سالها پیش خریداری شده و شرکت خدمات فقط 17 سال آن را نگه داشته است. پایگاه داده آن IMS و برای سیستم تسهیلات، پایگاه داده DB2 است. حتی شرکت خدمات به تعهدات خود برای ارتقاء این نرم افزار برای بانکهای ملی و صادرات عمل نکرده است!

  6. بیطرف می گوید

    من با آقای خالقی کاملاً موافقم.

  7. ناشناس می گوید

    گاهي سكوت بهترين پاسخ است براي كساني كه گذشته را انكار مي كنند بي انكه بدانند و تحقيق كنند و به يقين برسند و از اينده نيز بي اطلاع و نا اگاهند و فقط به اغراض شخصي خود مي انديشند.

  8. مدير ارشد و نيز نيمه کارشناس می گوید

    به عنوان فردی که از نزديک با ظرفيت های سيستم های سپهر و سيبا و چند کر بانکينگ فعال در بانکهای کوچک و بزرگ کشور آشنائی دارم عرض می کنم که فقط تجربيات تجميع شده نزد تعدادی از همکاران در شرکت خدمات آنفورماتيک و برخی که از آن شرکت رفته اند البته ارزش بهره برداری در توليد کر ملی را دارد ولی ساختار شرکت مزبور و زبان و فرهنگ مستقر در آنجا چنين چيزی را اقتضاء نمی کند ، من تا اندازه زيادی سه نظريه اول را قبول دارم و کر شرکت خدمات بخشی از کربانکينگ مورد نياز کشور و با ساختاری بسيار قديمی است که بومی سازی شده است و بس ، آن هم با هزينه های بسيار گزاف مشتريانش

ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32