مجوز فعالیت بانک آرین لغو شد/داستان بی سرانجام بانکهای مجازی در ایران+واکنش بانک آرین

بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار :

یک عضو شورای پول و اعتبار درباره مجوز فعالیت بانک آرین اظهار داشت: «در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم بر آن شد که مجوز فعالیت این بانک لغو شود.» آیا این تصمیم شورای پول و اعتبار را می توان پایان داستان بی سرانجام بانکهای مجازی در ایران دانست یا باز هم قرار است متقاضیان دیگری در گسل تصمیم گیری شورای پول و اعتبار تعلیق شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از فارس یک عضو شورای پول و اعتبار درباره مجوز فعالیت بانک آرین  اظهار داشت: در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم بر آن شد که مجوز فعالیت این بانک لغو شود.

وی افزود: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصوب کرد‌ه اند که بانک آرین هیچ گونه اقدامی برای کسب مجوز و انجام فعالیت نداشته باشد.
پیشتر برخی خبرها حکایت از آن داشت که قرار است بررسی های مربوط به کسب مجوز بانک آرین در شورای پول و اعتبار انجام شود.

فضل الله معظمی عضو شورای عالی بورس نیز طی روزهای اخیر با اشاره به روند آغاز به کار بانک آرین گفته بود: بانک مرکزی در ابتدا اجازه ثبت بانک آرین را صادر کرد و پس از این موضوع بانک مزبور در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید، اما پس از طی این روند، برخی از مسائل که هیچ ربطی هم به این بانک نداشت، موجب شد که وضعیت این بانک مجازی بلاتکلیف بماند.

معظمی ادامه داد: در شرایط کنونی که بانک مرکزی برای راه اندازی نخستین بانک مجازی مجوز ثبت صادر کرده وحتی سهام آن هم از ابتدا وارد بازار سرمایه شده است، منطق حکم می کند که بانک مرکزی کار راه اندازی نخستین بانک مجازی ایران را هم به سرانجام رسانده و سهامداران این بانک را از بلاتکلیفی دربیاورد.

وی تصریح کرد: پیش از این، سهام و حق تقدم بانک آرین در بورس خرید و فروش می شد و بسیاری از مردم سهام این بانک را خریده اند و تجربه نشان داده که مردم اصولا به نهادهای دولتی اعتماد می کنند و نام بانک مرکزی برای مردم دارای اعتبار خاصی است.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک الکترونیکی آرین از 70 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان گفت: بررسی روند تاسیس این بانک نشان می دهد که تمام مراحل لازم از نظر حقوقی به درستی انجام شده و مانعی از این بابت برای شروع به کار بانک الکترونیکی آرین وجود ندارد.

داستان بی سرانجام بانکهای مجازی در ایران

فصل سرد سال 87 بود که خبر در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه دو بانک صددرصد الکترونیکی در کشور ایجاد خواهد شد. و حالا در پایان همان فصل سرد زمستان 90  بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه پولی خبر از لغو امتیاز فعالیت بانکی می دهد که البته هنوز این مجوز به صورت کامل ارائه داده نشده بود.

سوال اینجاست که برنامه ریزان الکترونیکی حوزه بانکداری الکترونیک در بسترسازی برای ایجاد بانک مجازی در ایران اشتباه کرده اند یا مراجع تصمیمگیر هنوز به درستی ظرفیتهای الکترونیک بانکی را درنیافته اند.

وقتی رئیس کل نگاهی اطمینان بخش ندارد

در جهان امروز کسی شک ندارد که بانک مجازی هم از لحاظ امنیت و هم نظارت از ضریب بالاتری نسبت به بانکداری متعارف دارد اما رئس کل بانک مرکزی عقیده دیگری دارد و طبیعی است که دیگر اعضای شورای پول که اکثریت آنها از حوزه های غیر پولی مامور حوزه پولی شده اند هم نظر رئیس شورا باشند.

بهمنی در شهریور ماه امسال اینگونه گفت: "گاهی اوقات فکر می کنیم این بانک ها (بانک های مجازی)چه کار الکترونیکی می خواهند انجام دهند که سایر بانک های موجود انجام نمی دهند ."

 رییس کل بانک مرکزی ، در گفتگو با خبرنگار "بانکداری الکترونیک" اظهار داشت:"در حال حاضر می خواهیم به دو بانک کاملا الکترونیکی (مجازی) مجوز بدهیم وگاهی اوقات فکر می کنیم این بانک ها چه کار الکترونیکی می خواهند انجام دهند که سایر بانک های موجود انجام نمی دهند ."

وی افزود:" در این نوع بانک خانه و موبایل شعبه بانک محسوب می شود واین سوال مطرح است که آیا به این نقطه رسیده ایم و آیا برای پیاده سازی این بانک آماده هستیم ."

به اعتقاد وی باید به مرور به این نقطه رسید.

محمود بهمنی در حالی در خصوص صدور مجوز تاسیس بانکهای مجازی مردد بود که دو بانک آرین و امین تا آن زمان  برای دریافت مجوز فعالیت سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده اند.بانک آرین علاوه بر پذیره نویسی حتی با برگزاری کلاس های آموزشی و سپس جذب نیروی انسانی مورد نظر خود برای تاسیس شمارش معکوس خود را آغاز کرده بود و حتی ساختمان مرکزی خود را نیز در همسایگی بانک مرکزی احداث کرد. اگر چه این بانک از نظر سرمایه هنوز با کسری مواجه است اما به نظر نمی رسد پوشش سرمایه تا 400 میلیارد تومان مانعی باشد که باعث عقب نشستن این متقاضیان تاسیس بانک مجازی باشد.

از سوی دیگر بانک امین نیز نیروهای اصلی خود را جذب کرده و در حال ایجاد زیرساختهای لازم بود. همچنین ساختار کلی بانک مجازی امین مشخص شده و مسئولان این بانک منتظر دریافت موافقت اصولی و مجوز فعالیت هستند.موسس اصلی بانک امین نیز کسی نیست جز دکتر الهی از پایه گذاران اصلی بانکداری الکترونیک در ایران.

سال 87 چه گذشت

بحث تاسیس بانک مجازی در زمستان سال 87 از سوی شریفی رئیس وقت اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی رسانه ای شد.

 در بهار آن سال سرمایه مورد نیاز برای تاسیس بانک مجازی 70 میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی اعلام شد. گفته می شود پیش از آن سرمایه 40 میرارد تومانی نیز برای تاسیس بانک مجازی کافی اعلام شده بود. البته بعد از شش ماه   سرمایه مورد نیاز تاسیس  این نوع بانکها به 200 میلیارد تومان افزایش یافت و پس از تدوین و ابلاغ آیین نامه فعالیت بانکهای مجازی شورای پول و اعتبار بودجه لازم را به 400 میلیارد تومان افزایش داد.

کلیت بانکهای مجازی
 بحث اساسی اکنون فعالیت کلیت بانک های مجازی است و اینکه بانک مرکزی مشخصا چه موضعی در این خصوص دارد.نکته اساسی آن است که در حقیقت  یک مقام مسئول از خود بانک مرکزی بحث تاسیس بانک مجازی را در سال 87 رسانه ای کرده است.

 بعدها نیز  درباره میزان سرمایه و آیین نامه تاسیس و فعالیت این بانک مسایل زیادی در این بانک مطرح بود. برای مثال ابتدا سرمایه مورد نیاز 70 میلیارد تومان سپس 200 میلیارد تومان و در نهایت در قالب آیین نامه 400 میلیارد تومان اعلام شد.

در خصوص تدوین مقررات نیز ابتدا از سوی بانک مرکزی اعلام شد تاسیس بانک مجازی به مقررات جدید نیاز ندارد اما سپس یک آیین نامه مطول 61 ماده ای برای تاسیس و فعالیت بانک مجازی تصویب و ابلاغ شد و اکنون نیز بالاترین شورای پولی کشور با لغو مجوز بانک آرین عملا در خصوص تاسیس این گونه   بانکها  ابراز تردید می کند.

واکنش بانک آرین/ در صورت ابلاغ اقدام قضایی انجام خواهد شد

در همین حال ایسنا نوشت:مديرعامل بانك الكترونيكي آرين با اعلام اينكه موضوع لغو مجوز اين بانك هنوز به او ابلاغ نشده است، گفت:‌ تا زمان ابلاغ اين موضوع نمي‌توان درباره آن اظهارنظر دقيقي داشت.

 حسن زعفراني با بيان اين‌كه خود او امروز صبح در جريان اين موضوع قرار گرفته است درباره علت تصميم شوراي پول و اعتبار براي لغو مجوز اين بانك گفت: علت را بايد از اعضاي شورا جويا شد اما واقعيت اين است كه پس از سوءاستفاده سه هزار ميليارد توماني در سيستم بانكي بانك مركزي در فعاليت‌هاي بانك‌ها نظارت جدي‌تر و بيشتري دارد.

او ادامه داد: بانك مركزي دو سال است سرمايه بانك را در اختيار خود قرار گرفته و تكليف ما را مشخص نمي‌كند.
زعفراني با تاكيد بر اينكه بانك مركزي بايد درباره اين تصميم شوراي پول و اعتبار پاسخگو باشد، گفت: به اعتقاد من بايد دست كم درباره 70 ميليارد تومان سرمايه اوليه بانك، مجمع تصميم‌گيري كند.

مديرعامل بانك الكترونيكي آرين با بيان اين‌كه پس از ابلاغ رسمي لغو مجوز، كميته قضايي بانك تشكيل و موضوع را دنبال خواهد كرد، درباره اين كه آيا اعضاي هيات مديره و يا شخص مديرعامل اين بانك با گروه امير منصور آريا ارتباط داشته‌اند يا خير؟ گفت: نه من و نه اعضاي هيات مديره اصلا اين فرد را نمي‌شناسيم و با او هيچ ارتباطي نداشته و نداريم.

شوراي پول واعتبار در آخرين جلسه خود مجوز بانك آرين را لغو كرد. هنوز درباره علت اين تصميم چيزي اعلام نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. احسان می گوید

    مقامات عضو شورای پول و اعتبار :
    وزیر امور اقتصادی و دارائی یا معاون وی
    رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون وی
    دو تن از وزرا به انتخاب هیأت وزیران
    وزیر بازرگانی
    دو نفر کارشناس و متخصص پولی و بانکی به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تائید ریاست جمهوری
    دادستان کل کشور یا معاون وی
    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن
    رئیس اتاق تعاون
    نمایندگان کمیسیون‌های امور اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی (هر کدام یک نفر) به عنوان ناظر با انتخاب مجلس.
    چرا هیچ خبرگزاری با این مقامات صحبتی نکرده؟ یعنی این موضوع آنقدر بی ارزش بوده که هیچ کدام از آقایان حاضر به حرف زدن نبودن؟
    رییس این شورا همان رییس بانک مرکزی است یعنی آقای بهمنی!
    همین آقای بهمنی دوهفته نیست که اعلام کرد بانک در شرف افتتاح است!
    باور این که این گروه رای به لغو فعالیت بانک داده اند مشکل است! که اگر این جور بود دوهفته پیش آقای بهمنی نمی گفت بانک افتتاح می شود!
    پس یک حکم از بالاتر آمده از کجا؟ خدا می داند !
    رییس جمهور ! گروههای فشار ! چه کسی ؟ چرا؟ فقط به خاطر یک اسم! خب می توانستند اسمش را عوض کنند. بدون دردسر .
    پس نمیتواند مساله یک اسم باشد. پس مساله چه بوده است؟
    اگر مشکل از طرف بانک آرین بود و غیر قابل حل بود ،دو هفته پیش آقای بهمنی با آن صراحت نمی گفت بانک افتتاح می شود.
    پس مساله چیست؟
    جواب به این سئوالات را فقط اعضای شورای پول اعتبار می توانند مشخص کنند

  2. امیرحسین می گوید

    بانک الکترونیکی باید راه اندازی شود

ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  42