کارمندان چقدر مالیات دادند/ چقدر از خانه های لوکس گرفته شد + جدول

جزئیات مالیات‌های مستقیم در نیمه نخست سال

اجزای مالیات‌های مستقیم در نیمه نخست سال 1400 نشان می‌دهد، طی 2 سال فقط800 هزار تومان از محل خانه‌های لوکس مالیات گرفته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نیمه نخست سال جاری حدود 87 هزار میلیارد تومان از محل مالیات‌های مستقیم درآمد برای دولت کسب شد که نسبت به مدت مشابه سال 99 بالغ بر 58 درصد رشد داشته و توانسته 118 درصد رقم مصوب را محقق کند.

مالیات اشخاص حقوقی

مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت مجموع مالیات‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند و بالاترین عملکرد مربوط به مالیات اشخاص حقوقی با وصولی 45 هزار و 824 میلیارد تومان است.

در دسته‌بندی‌های صورت گرفته،‌ مالیات شرکت‌های دولتی، مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی، مالیات بنگاه‌های اقتصادی نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، اشخاص حقوقی غیردولتی، مالیات شرکت‌های آستان قدس رضوی، مالیات موضوع ماده 78 قانون الحاق و معوقات را در بر می‌گیرد.

شرکت‌های حقوقی دولتی در شش ماه نخست سال 1400، بالغ بر 3 هزار 127 میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب پرداختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 161 درصد رشد دارد و 87 درصد بودجه مصوب این مدت را محقق کرده است.

در همین مدت عملکرد شرکت‌های دولتی 23 درصد کاهش یافته و هزار و 600 میلیارد تومان مالیات داده‌اند که در مدت مشابه سال قبل 2 هزار 100 میلیارد تومان به خزانه واریز کرده‌ بودند.

شرکت‌های غیردولتی نیز حدود 41 هزار میلیارد تومان مالیات به حساب دولت واریز کردند که 111 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته و 179 درصد بودجه شش دوازدهم را محقق کرد.

جالب است بدانید مالیات معوقی در این مدت از شرکت‌های غیردولتی اخذ نشد. همچنین مشخص نیست که چه میزان از وصولی‌ها ناشی از فرار مالیاتی بوده است.

مالیات بر درآمد

اجزای مالیات بر درآمد را حقوق کارکنان بخش عمومی، خصوصی، مشاغل، مستغلات، متفرقه درآمد تشکیل می‌دهد.

کارکنان بخش عمومی در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 9 هزار 400 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد افزایش یافته و 111 درصد رقم مصوب برای این مدت را پوشش داده است. همچنین کارکنان خصوصی 7 هزار 392 میلیارد تومان مالیات حقوق دادند که 41 درصد رشد دارد و 95 درصد رقم مصوب بودجه را تامین کرده است.

مشاغل که شامل صنوف، اتحادیه‌ها و سایر بخش‌ها می‌شوند با 38 درصد رشد نسبت به دوره سال قبل، 7 هزار و 977 میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز کردند.

مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس از سال 99 تاکنون در بودجه وجود دارد. سال قبل عملکرد این بخش صفر ریال بود، اما در این مدت 800 هزار تومان مالیات ستانده شد، در حالی که باید 350 میلیارد تومان رقم مصوب محقق می‌شد.

مستغلات نیز در این مدت افت یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 99 تجربه کرد و در بخش درآمدهای متفرقه 387 درصد افزایش شاهد هستیم، در این مدت 9 هزار و 100 میلیارد تومان وصولی به چشم می‌خورد.در مجموع 34 هزار 744 میلیارد تومان از محل درآمد مالیاتی اخذ شد.

مالیات بر ثروت

مالیات بر ارث، درآمدهای اتفاقی، نقل و انتقال سرقفلی، سهام، املاک، حق تمبر و اوراق بهادار، مالیات واحدهای مسکونی و خودروهای لوکس و مالیات بر واحدهای مسکونی خالی مجموعا مالیات بر ثروت را تشکیل می‌دهند.

وراث در شش ماهه امسال 492 میلیارد تومان مالیات بر ارث دادند که 35 درصد بیشتر از سال قبل بود. همچنین سهامداران نیز 3 هزار 375 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام و مردم هزار و 400 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال املاک پرداختند.

مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس از سال 99 تاکنون در بودجه وجود دارد. سال قبل عملکرد این بخش صفر ریال بود، اما در این مدت 800 هزار تومان مالیات ستانده شد، در حالی که باید 350 میلیارد تومان رقم مصوب محقق می‌شد.

از خودروهای لوکس نیز 114 میلیون تومان گرفته شده است. همچنین عملکرد مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه صفر گزارش شد. در مجموع مردم 6 هزار 360 میلیارد تومان مالیات بر ثروت داده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  62  =  67