پایانی بر فضای خاکستری مبادلات و استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

متولی رمزارزها در ایران/ دولت، مجلس یا بانک مرکزی

در گزارش به روزشده مجلس، به جای بانک مرکزی دولت مرجع تنظیم مقررات رمز دارایی ها انتخاب و مکلف شده ظرف مدت سه ماه نسبت به ساماندهی ایجاد، استخراج و بازار مبادلات داخلی رمزارزها اقدام نماید. بانک مرکزی نیز به عنوان رگولاتور مبادلات رمزارزها مکلف شده ظرف مدت سه ماه از اجرایی شدن این قانون، مقررات اجرایی ایجاد و نظارت بر بازارهای مبادلات رمزارزها را به شورای عالی بورس پیشنهاد نماید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در گزارش قدیم مجلس برای قانونگذاری رمزارزها آمده بود که  بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات رمزارزها در داخل کشور است. اما در گزارش به روزشده مجلس، به جای بانک مرکزی دولت مرجع تنظیم مقررات رمز دارایی ها انتخاب و مکلف شده ظرف مدت سه ماه نسبت به ساماندهی ایجاد، استخراج و بازار مبادلات داخلی رمزارزها اقدام نماید. بانک مرکزی نیز به عنوان رگولاتور مبادلات رمزارزها مکلف شده ظرف مدت سه ماه از اجرایی شدن این قانون، مقررات اجرایی ایجاد و نظارت بر بازارهای مبادلات  رمزارزها را به شورای عالی بورس پیشنهاد نماید.موضوعی که به نظر می رسد پایانی است بر فضای خاکستری مبادلات و استخراج رمزارزها در ایران.

به گفته برخی کارشناسان همه کریپتوکارنسی ها رمزارز نبوده و حالت پولی و ارزی ندارند و بانک مرکزی رگولاتور مناسبی برای آنها نیست.

صرافی هایی در ایران وجود دارند که علیرغم پیگیری ها و نظارت پلیس فتا و علیرغم تمام احراز هویت ها و پروتکل های قانونی خودشان رسمی نبوده و مجوز قانونی ندارند. همین موضوع باعث این میشد که افرادی هم که قصد سواستفاده دارند به نام صرافی های رمزارزی کلاهبرداری هایی را انجام دهند و به دلیل عدم قانونگذاری شفاف در ایران، تشخیص صرافی های خوب یا بد برای مردم سخت باشد.
همچنین عدم قانونگذاری برای تبادل رمزارزها باعث خروج میلیاردها تومان از دارایی ایرانی ها به صرافی های خارج از کشور شده است.
در گزارش قدیم مجلس شورای اسلامی برای قانونگذاری رمزارزها آمده بود که " بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات رمزارزها در داخل کشور است" . موضوعی که بارها توسط کارشناسان نقد شده بود.


به گفته برخی کارشناسان همه کریپتوکارنسی ها رمزارز نبوده و حالت پولی و ارزی ندارند و بانک مرکزی رگولاتور مناسبی برای آنها نیست.
اما در گزارش به روزشده مجلس، به جای بانک مرکزی دولت مرجع تنظیم مقررات رمز دارایی ها انتخاب و مکلف شده ظرف مدت سه ماه نسبت به ساماندهی ایجاد، استخراج و بازار مبادلات داخلی رمزارزها اقدام نماید. بانک مرکزی نیز به عنوان رگولاتور مبادلات رمزارزها مکلف شده ظرف مدت سه ماه از اجرایی شدن این قانون، مقررات اجرایی ایجاد و نظارت بر بازارهای مبادلات  رمزارزها را به شورای عالی بورس پیشنهاد نماید.
"موضوعی که به نظر می رسد پایانی است بر فضای خاکستری مبادلات و استخراج رمزارزها در ایران."

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  12