رشد ۲۰۰درصدی کارت‌های اعتباری فعال طی پنج سال گذشته

مرور کارنامه اعتبار در ایران(بخش اول)

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد کارت اعتباری تراکنش‌دار در طی 5 سال گذشته از حدود 100 هزار قطعه به بیش از 330 هزار قطعه افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد 200 درصدی در تعداد کارت اعتباری است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در بسیاری از کشورهای جهان، بویژه ایالات متحده و کانادا کارت اعتباری ابزار اصلی پرداخت مردم در خرید محسوب می شود. امروزه بیش از 80درصد از مردم کانادا دارای کارت اعتباری هستند و در ژاپن نیز 68درصد از مردم از کارت اعتباری در خریدهای خود استفاده می کنند. در ایالات متحده و بریتانیا نیز به ترتیب 66 و 65درصد از مردم دارای کارت اعتباری هستند.

در سال 2021 مردم آمریکا بیش از یک میلیارد کارت اعتباری در دست دارند، در حالی که در جهان تنها 8/2 میلیارد کارت اعتباری فعال است. این امر یعنی به طور متوسط هر آمریکایی 4 کارت اعتباری در اختیار دارد.

در اروپا این رقم بسیار متغییر بوده و از 8/0 تا 9/3 کارت به ازای هر فرد متفاوت است. کشور لوکزامبورگ در منطقه اروپا پرچمدار صنعت کارت اعتباری است، اما بخش اعظم کارت های اعتباری صادر شده در این کشور مربوط به اتباع خارجی و سایر کشورهای اروپایی است.

آخرین آمارهای بریتانیا نشان می دهد که در سال 2018 در حدود 32 میلیون نفر دارای کارت اعتباری و 51 میلیون نفر دارای کارت برداشت بودند.

در مقابل در کشور ما در حال حاضر نزدیک به 120 میلیون کارت برداشت تراکنش دار (کارتی که حداقل یک تراکنش در طول ماه داشته باشد) در تیرماه داشته است و کل کارت های اعتباری تراکنش دار تنها در حدود 335 هزار قطعه است. یعنی هر ایرانی بالای 18 سال در حدود 2 کارت برداشت تراکنش دار در دست دارد، در حالی که از هر هزار نفر تنها 6 نفر کارت اعتباری تراکنش دار در دست دارند. این رقم در مقایسه با سایر کشورها فاصله قابل توجهی را نشان می دهد.

تعداد کارت های تراکنش دار

در طی 5 سال گذشته نه تنها بانک ها، بلکه مردم نیز روز به روز استفاده بیشتری از کارت های بانکی داشته اند. تعداد کارت برداشت تراکنش دار ماهانه در طی 5 سال گذشته از حدود 80 میلیون قطعه در سال 96 به مرز 120 میلیون قطعه در تیرماه 1400 رسیده است که نشان دهنده رشد حدود 50 درصدی تنها در طی 5 سال می باشد. تعداد کارت های هدیه تراکنش دار نیز در همین دوره از حدود 4 میلیون قطعه به بیش از 5/5 میلیون قطعه افزایش یافته است.

نکته مهم در این دوره، افزایش چشمگیر کارت اعتباری فعال در دست مردم است. گرچه هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم، اما تعداد کارت اعتباری تراکنش دار در طی 5 سال گذشته از حدود 100 هزار قطعه به بیش از 330 هزار قطعه افزایش یافته است که نشان دهنده رشد 200 درصدی در تعداد کارت اعتباری است. بیشترین میزان رشد در سال 1400 با صدور بیش از 140 هزار قطعه کارت اعتباری بوده است.

سهم کارت های اعتباری از کل کارت های هر بانک

در تیرماه سال 1400 کارت های اعتباری سهم بسیار کمی را از سبد کارتی بانک ها اشغال کرده اند. بیشترین سهم کارت اعتباری در بین کارت های تراکنش دار، در بانک های صنعت و معدن، خاورمیانه و بانک ملی به ترتیب با سهم حدود 2، 4/1 و 74/0 درصدی مشاهده شد. این در حالی است که بانک های خصوصی بزرگ همچون ملت، صادرات و پارسیان استقبال چندانی از کارت های اعتباری در سبد کارتی خود نداشته اند. تنها کمتر از 2/0 درصد از کارت های تراکنش دار بانک ملت اعتباری هستند.

بررسی تعداد کارت اعتباری تراکنش دار بانک ها نشان می دهد که بانک ملی با بیش از 200 هزار کارت اعتباری تراکنش دار در تیرماه 1400 فاصله قابل توجهی با سایر بانک ها دارد و نزدیک به یک سوم کارت های اعتباری تراکنش دار توسط این بانک صادر شده است. بانک های سپه و ملت نیز به ترتیب با دارا بودن 45 و 27 هزار کارت اعتباری تراکنش دار، پس از بانک ملی، بیشترین سهم را از کارت های اعتباری فعال در سطح کشور داشته اند.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  +    =  75