خداحافظی با سوییفت در صورت راه اندازی ارز دیجیتال بانک های مرکزی

در صورت اجرای ساز و کارهای ارز دیجیتال بانک مرکزی توسط کشورها، می‌توان در آینده شاهد جایگزین شدن SWIFT به‌ عنوان سیستم انتقال بانک به بانک بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شورای آتلانتیک در مطلبی با عنوان "پول دیجیتال متعلق به کشورهای دموکرات یا اقتدارگراست؟" اعلام کرد: اگر چین موفق به اجرای یوآن دیجیتالی شود، می‌تواند سودهای اقتصادی و سیاسی قابل توجهی را برای پکن و الگوی دولت‌محور آن در داخل و خارج ایجاد کند. چین با راه اندازی ارز دیجیتال مرکزی و حرکت به سمت جامعه بدون پول نقد در پی به‌دست آوردن مزایای پول دیجیتالی است و کنترل سرمایه و تسلط بر همه معاملات تقویت می‌کند.

براساس این گزارش، ارز دیجیتال از طریق بانک‌های چین توزیع می‌شود و از بخشی از نرم‌افزارهای فناوری مانند Alipay استفاده می‌کند که به گفته رئیس بانک خلق چین چالش‌ها و خطرات مالی خاصی را دارد.

چین تجارت و استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌دلیل ترس از هزینه‌های زیست‌محیطی، کلاه‌برداری و پولشویی متوقف کرده و به‌طور فعال در حال شکل‌دهی مقررات بین‌المللی برای افزایش مشخصات یوآن در مبادلات جهانی، به چالش کشیدن سیستم بانکی جهانی تحت سلطه دلار و اطمینان از قابلیت همکاری و به اشتراک‌گذاری داده‌ها بین کشورها برای اطمینان از انطباق است.

اگر کشورها بتوانند ساز و کارهای ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده‌فروشی و فرامرزی را در مقیاس وسیع پیاده کنند، این سیستم‌های پرداخت می‌توانند جایگزین سیستم بانکی SWIFT  تحت حمایت آمریکا به‌عنوان سیستم انتقال بانک به بانک شوند. این امر می‌تواند سهم تجارت بین‌المللی و جریان سرمایه را به دلار کاهش دهد. این جنبه معاملاتی تسلط بر دلار است و آمریکا می تواند تا از منابع مالی جهانی مراقبت و تحریم‌های قدرتمندی را در سراسر جهان وضع کند.

با وجود این تحریم‌های آمریکا حتی در میان متحدان و شرکا بحث‌برانگیز است و چین تنها کشور مخالف با اقدامات آمریکا است.

بسیاری از دموکراسی‌های لیبرال نیز در تلاش برای نوسازی سیستم‌های پولی، حفاظت از کنترل حاکمیت بر ایجاد پول و بهبود شمول مالی هستند. از این میان، بانک سوئد پیشرو است و در حال حاضر در مرحله آزمایش ارز الکترونیکی است. مشابه چین، ارز دیجیتالی پیشنهادی بانک مرکزی سوئد از طریق کیف پول‌های دیجیتالی و سیستم‌های پرداخت شخص ثالث عمل می‌کند اما برخلاف ارز دیجیتال چین قصد جایگزینی پول نقد را ندارد.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو گفت: درباره مزایای کلی ارز دیجیتال بانک مرکزی به‌طور قانونی تصمیم گرفته نشده است. درحالی‌که کنگره به‌دلیل مقررات پیشنهادی رمزنگاری در بن‌بست است. در چند ماه علاقه به ارز دیجیتال بیشتر شده است. از جمله از طریق معرفی قانون مطالعه ارز دیجیتال در کنگره و به دنبال آن برگزاری جلسات مجلس نمایندگان و سنا در این زمینه. همچنین مشابه اتحادیه اروپا، ذی‌نفعان و نمایندگان آمریکا طیف وسیعی از نگرانی‌ها را مطرح کرده‌اند که منعکس‌کننده مبادلات مختلف دموکراتیک ذاتی ارزهای دیجیتال است.

سرسخت‌ترین حامیان از نیاز به سیستم پولی آمریکا برای رقابت پذیری برخوردار هستند. زیرا دیگران از نوآوری استقبال می‌کنند.

نها نارولا از معروف ترین افراد در فناوری بلاکچین ماه ژوئن به قانون‌گذاران اعلام کرد: دلار دیجیتال طراحی مجدد سیستم‌های پرداخت را ارائه می‌دهد. اگر بتوان رابط کاربری خوب برای ارز دیجیتال بانک مرکزی ایجاد کرد ، می‌توان آنچه را اینترنت برای انتقال اطلاعات انجام داد یعنی ایجاد بستری برای نوآوری برای انتقال ارز انجام داد .

سوال دیگر نیاز به حفظ حریم خصوصی مصرف کننده است. درحالی‌که با واسطه‌های خصوصی برای مبارزه با تامین مالی غیرقانونی و پولشویی کار می‌کند. توصیه‌های متفکرانه بانک مرکزی کانادا برای طراحی حریم خصوصی برای ارزهای دیجیتال و همچنین انتقاد پاول از یوآن دیجیتالی چین به‌دلیل اجازه به دولت برای پرداخت هرگونه پرداخت به تفاوت اساسی ارزش‌ها بین دموکراسی‌ها و کشورهای خودکامه اشاره می‌کند.

به نظر می‌رسد سایر سیاستگذاران دموکراتیک و بانکداران مرکزی از برهم زدن وضع موجود و ایجاد بی‌ثباتی در سیستمی که برای اقتصاد آنها به خوبی کار می‌کرد، عصبی هستند. چنین ارز دیجیتالی همچنین باید از یک اکوسیستم رقابتی پشتیبانی کند. بنابراین باید با نوآوریه‌ای جدید در امور مالی غیرمتمرکز و پرداخت‌های دیجیتال قابل همکاری باشد.

کارشناسان معتقدند دولت‌های دموکراتیک به احتمال زیاد سیستم‌های ارز دیجیتال را بر اساس رویکردی مبتنی بر ریسک پایه گذاری خواهند کرد. کیف‌های بزرگ‌تر با دارایی‌های بیش از یک‌میلیون دلار مستلزم حمایت‌های قوی‌تر از مشتریان هستند. در حالی‌ که کیف‌های اصلی با دارایی‌های کوچک نیازی به دقت لازم ندارند و امکان پرداخت‌های ناشناس و نقدی را فراهم می‌کند.

این امر به توازن استانداردهای مبارزه با پولشویی با نیاز به افزایش شمول مالی کمک می‌کند. در نهایت، ارزهای دیجیتالی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای ایمن‌سازی، فراگیری و کارآیی بیشتر اقتصاد ارائه می‌دهند اما به احتمال زیاد تفاوت بین جوامع دموکراتیک و اقتدارگرا را بیشتر می‌کند.

ارزهای دیجیتال پیچیده و غیر متمرکز می‌توانند تشخیص فعالیت‌های غیرقانونی را دشوارتر و منابع بیشتری را در پی داشته باشند. درحالی‌که یک ارز دیجیتال متمرکز می‌تواند حریم خصوصی دولت را به خطر بیندازد. همان‌طور که دموکراسی‌ها درگیر بحث‌های طولانی و قوی درباره عواقب و خطرات ارز دیجیتال هستند، دولت‌های اقتدارگرا همچنان به دنبال یک دید ساده‌تر و متمرکز هستند که قدرت را با پیامدهای قابل توجه ژئوپلیتیک و حقوق بشر تقویت می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1