رونمایی از ۹ طرح ملی فناورانه

۹ طرح کلان ملی فناورانه با حضور معاون علمی و فناوری به مرحله رونمایی رسید.

به گزارش بانکداری الکترونیک به نقل از معاونت علمی و فناوری، ۹ طرح کلان ملی حمایت شده از سوی معاونت علمی و فناوری با حضور معاون علمی و فناوری رونمایی شد. این طرح های فناورانه به شرح زیر است؛

مدیریت هوشمند سیلوهای گندم

یکی از چالش‌های مدیریت منابع استراتژیک گندم کشور، مانیتورینگ و ارزیابی دقیق و برخط میزان گندم موجود در سیلوهای کشور بود و از آن‌جایی‌که اندازه‌گیری سیلوها با روش‌های سنتی و غیر دقیق صورت می‌گرفت، ارزیابی دقیقی از منابع در دسترس وجود نداشت. در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان، نرم‌افزار بومی را طراحی و تولید کرد.

نبض بیماران در گوشی‌های پزشکی ایران‌ساخت

گوشی‌های پزشکی که کاربردهای گسترده بسیاری دارند و بیش از یک سده است که در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سال‌های اخیر دست‌خوش تحولات فناورانه شده و نمونه دیجیتال آن‌ها مورد استفاده صنعت سلامت قرار می‌گیرد.

با این‌ وجود نیاز حوزه سلامت کشور به این تجهیز پزشکی تا پیش از این عمدتا از مسیر واردات و قاچاق تامین می‌شد؛ در حالی‌که نمونه‌های معمولی تا ۵۰ میلیون ریال و نمونه‌های دیجیتال تا ۱۳۰ میلیون ریال هزینه دارند، در همین راستا یک شرکت دانش بنیان موفق شد با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری، گوشی پزشکی هوشمند را با قابلیت پردازش و تحلیل اطلاعات، تجاری‌سازی و نیاز کشور به این تجهیز را تامین کند.

طیف‌سنجی و رفع نیاز پژوهشگران

طیف‌سنج نانودراپ که کاربردهای گسترده‌ای در زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادی و پزشکی دارد، نام دستگاهی پیشرفته و فناورانه است که یک شرکت دانش‌بنیان توانسته آن را با حمایت ۵میلیارد ریالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران‌ساخت کند.

از این دستگاه عمدتا برای آنالیز اسیدهای آمینه و اندازه‌گیری دی‌ان‌ای، شناسایی و تشخیص ویروس‌هایی چون کرونا استفاده می‌شود که تا پیش از این نمونه‌های آمریکایی آن با هزینه‌های گزاف وارد کشور می‌شد نمونه ایران‌ساخت آن با پشتیبانی و هزینه‌های پایین‌تر از نمونه وارداتی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.

پهپادهای ایران‌ساخت

یکی از دغدغه‌های اصلی گمرک در شناسایی و ارزیابی محموله‌های وارداتی، ارزیابی بدون دخالت کاربر و در سریع‌ترین زمان ممکن است. استفاده از پهپادهای پیشرفته و بهره‌گیری از هوش مصنوعی توسط یک شرکت دانش‌بنیان، این دغدغه را برطرف کرده به طوری‌که سیستم هوشمند نظارت بر تجارت خارجی گمرک با استفاده از پرنده بدون سرنشین، امکان ارزیابی و بازرسی محموله را محقق ساخت.

این طرح کلان ملی فناورانه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط این شرکت دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده و توسط گمرک به بهره‌برداری رسیده است.

جراحی هوشمند با دستگاه ایران‌ساخت

سامانه هدایت پروسه‌های درمانی ستون فقرات، محصول دانش‌بنیانی در حوزه تجهیزات پزشکی است که می‌تواند با بهره‌گیری از ابزارهای رهیابی پیشرفته و شناسایی موقعیت دست جراح، بیمار را در دسترسی به اندام نیازمند جراحی یاری کند. به همین دلیل یک شرکت دانش‌بنیان، کار تولید و تجاری سازی این محصول دانش‌بنیان را با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موفقیت به پایان رسانده است.

پایان عمر مگس‌های آفت با محصول ایران‌ساخت

تولید آفت‌کش مگس مدیترانه یک ترکیب نوآورانه به کمک یک شرکت دانش‌بنیان است که برای پالایش جمعیت و شکار انبوه هر دو جنس نر و ماده مگس‌های میوه به ویژه مگس مدیترانه، مگس زیتون، مگس گیلاس و دیگر میوه‌جات کاربرد دارد.

قیمت مناسب و استفاده کم‌هزینه و آسان از این محصول دانش‌بنیان که با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجاری سازی شده، می‌تواند نجات‌بخش محصولات کشاورزی از آفت‌های یادشده باشد.

ضدعفونی عمقی کاغذ با محصول ایران‌ساخت

امواج مایکروویو نخستین و بهترین روش برای ضدعفونی کردن اشیای کاغذی و قرنطینه کردن آن‌ها به شمار می‌رود. از این رو یک شرکت دانش‌بنیان این روش را بومی کرده است.

توانمندی در تولید بذرهای هیبرید

یکی از طرح‌های کلان ملی فناورانه حمایت شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در این مراسم رونمایی شد، تولید ۳ گونه بذر هیبرید خیار، گوجه و فلفل گلخانه‌ای بود که توسط یک شرکت دانش‌بنیان به مرحله تجاری‌سازی رسید. این بذرها برای صنعت کشاورزی کشور اهمیتی راهبردی دارد و تنها بر اساس آمار سال گذشته، ۹۵ درصد این بذرها وارداتی هستند و بذر هیبرید یکی از گران قیمت ترین بذرهایی است که کشاورزان از آن اسستفاده می کنند و از نظر عملکرد و کیفیت نسبت به سایر بذرها کارایی بالاتری دارد.

اشتغال مستقیم برای ۵۰ نفر و تامین نیاز کشور به بذرهای گلخانه‌ای با ارزش ریالی هر عدد بذر تا ۱۱۰ هزار ریال از دستاوردهای این طرح کلان ملی فناوری است.

تجاری سازی ۶ رقم بذر هیبرید

همچنین شرکت دانش بنیان دیگری توانسته است ۶ رقم ابتدایی بذر هیبرید جدید فلفل دلمه‌ای را تولید و تجاری‌سازی کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  56