تهاتر یکی از روش های بی‌اثرکردن تحریم‌هاست

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه انجام تهاتر با سایر کشورها، نیاز به بازار ارز جهانی را کم می‌کند، افزود: از این طریق می‌توان به جای تراکنش‌های متعدد، تنها یک تراکنش در سال انجام داد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی درباره ایجاد زمینه های تهاتر با کشورهای طرف تجاری ایران به عنوان یکی از راهکارهای بی‌اثرکردن تحریم‌ها در دریافت و پرداخت ارزی، گفت: تهاتر خیلی به دریافت و پرداخت کاری ندارد، نیاز کشور را به بازار ارز جهانی کم می‌کند. به عنوان مثال با ترکیه قرداد بسته می‌شود و جنس‌هایی خریداری می‌کنیم و می‌توانیم آن را با ارزی دیگری بر فرض دلار سوری به کنترل در آوریم. پایان سال تفاوت اجناس دریافتی و پرداختی گرفته یا پرداخت می‌شود و تنها یک تراکنش صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به بیان مثالی پرداخت و تاکید کرد: قراداد تهاتر را چنانچه با یکی از کشورهای آسه آن مثلا مالزی انجام دهیم براساس آن بانک این کشور مادر خرج خواهد شد و در صورتی که از سنگاپور، کره یا چین خریدی صورت گیرد، پول آن را مالزی پرداخت خواهد کرد و ما هم یک حساب با این کشور باز می‌کنیم. با اتحادیه اروپا هم همین کار را می‌توان انجام داد، بنابراین با داشتن فرضا سه حساب به صورت تهاتر تقریبا بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از تجارت کشور پوشش داده می‌شود و این کار امکان‌پذیر است.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: مسئله تهاتر بسیار کمک کننده خواهد بود زیرا اولا روزانه دچار نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی نمی‌شویم و ثبات به آن در برابر ارز خارجی برگردانده می‌شود. بنابراین کسانی که قصد خرید اجناسی را دارند، دیگر به قول معروف هل نمی‌زند و بیشتر از نیازشان خرید نمی‌کند، زیرا این احساس را دارد که همواره تا پایان سال این قیمت تغییر نخواهد کرد، بنابراین خرید خود را منظم و در حد نیاز انجام می‌دهد، نه اینکه پول انبوهی دهد بعد آن کالا را وارد انبار سازد.

دانشمند در این باره که بانک مرکزی اعلام کرده سیاست فوق را در دوره اخیر به کار برده، توضیح داد: حرکت مورد اشاره خیلی هم کار دشواری به حساب نمی‌آید، بانک مرکزی می‌تواند با این دو سه تا کشور قراردادی را امضا کند و آن را تضمین نماید.

وی دراین رابطه اضافه کرد: ایران باید حوزه‌هایی که تجارت زیادی با آن‌ها دارد را مورد توجه قرار دهد. کشور ما با کشورهای آسه آن، خلیج فارس(ترکیه، امارات، عراق، عمان و…) و اروپا روابط تجاری دارد، بنابراین باید این سه حوزه را پوشش دهد، نباید با یک کشور به تنهایی تهاتر را امضا کند، پس از این کار توقع حل مشکل تجاری هم داشته باشد. اجرای تهاتر کار سختی به حساب نمی‌آید و شدنی است.

منبع:ایبِنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =