تنها دو بانک کشاورزی و سینا دارای کربنکینگ هستند

مدیر عامل بانک سینا:بر اساس گزارش بانک مرکزی به دولت؛

مدیر عامل بانک سینا گفت:بر اساس گزارشی که هر سه ماه یک بار توسط بانک مرکزی به رییس جمهور ارایه می شود اسامی بانک هایی که دارای شرایط فصلی مطلوب به عنوان بانک های برتر در حوزه خدمات الکترونیک هستند، معرفی می شوند که در آخرین گزارش بانک کشاورزی و بانک سینا تنها بانک های دارای تمام شاخص های مورد نظر بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عبدالناصر همتی ؛ مدیر عامل بانک سینا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکتروینک، در پاسخ به این که برای استاندارد سازی سامانه بانکداری متمرکز وظیفه نهاد ناظر چیست گفت: به نظر من بانک مرکزی باید در حدود شبکه بانکی دخالت کند نه در داخل بانک ها در عمی حال  محدوده دخالت بانک مرکزی نباید از زیرساخت ها فراتر برود و این زیرساخت ها شامل سیستم های ارتباطی بین بانک هاست.

وی در ادامه تأکید کرد: دادن تعریف فنی مشخص ازcore banking  اهمیت زیادی ندارد چرا که نظر کارشناسان در این حوزه بسیار متفاوت است. core banking  چیزی جز ارایه بهترین و سریع ترین خدمات فیزیکی و مجازی به صورت آن لاین از هر شعبه از بانک به مشتریان نیست. در این سیستم آن لاین بودن و محور نبودن شعبه در ارایه خدمات حرف اول را می زند.

مدیر عامل بانک سینا تصریح کرد: بر اساس گزارشی که هر سه ماه یک بار توسط بانک مرکزی به رییس جمهور ارایه می شود اسامی بانک هایی که دارای شرایط فصلی مطلوب به عنوان بانک های برتر در حوزه خدمات الکترونیک هستند، معرفی می شوند که در آخرین گزارش بانک کشاورزی و بانک سینا تنها بانک های دارای تمام نُه شاخص مورد نظر بودند.

وی افزود:عملکرد نظام بانکی کشور در زمینه پیاده سازی نظام بانکداری متمرکز از نظر شاخص‌هایی چون کارت اعتباری، سایت Mirror، سایت DR، پایانه های غیر حضوری، انتقال وجه از طریق اینترنت، پرداخت اقساط از طریق انتقال وجه، تبدیل حساب‌های سنتی به متمرکز، واریز آنی و مستقیم وجوه دریافتی به ساتنا، راه اندازی ACH و اختصاص شماره شبا از مهم ترین این شاخص ها هستند.

وی در پایان گفت: بر خلاف برخی عقیده دارم سیستم core banking   طراحی شده در  شرکت های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار  است، البته در راه بومی و اجرایی کردن آن مشکلاتی وجود داشته اما با همکاری شرکت های پیمانکار توانسته ایم از آن در سیستم بانکی خود استفاده مطلوبی ببریم.

آیا در میان 28 بانک تنها دو بانک دارای سامانه بانکداری متمکرز هستند

گفته های همتی یک بار دیگر نشاندهنده اختلاف نظر عمیق بین فعالان بانکی است. در حالی که اغلب بانکها و حتی موسسات اعتباری معتقد هستند دارای سامانه یکپارچه بانکی هستند اما در عمل گزارشهای نهاد ناظر بر نگاه دیگری استوار است.

بنابرایی بانک مرکزی بر اساس همین نگاه به بانکها 6 ماه فرصت داد تا کربنکینگ خود را کامل کنند در عین حال انتقادی که براین آیین نامه وارد است مبهم بودن این بخش  بانک مرکزی است. به تعبیر دیگر مفهوم مورد نظر نهاد ناظر از تکمیل بودن سامانه متمرکزی چیست  و اساسا منظوز این نهاد از نظام بانکداری متمرکز چیست؟ در عین حال گفته های مدیر اداره نظامهای پرداخت نیز گویای ان است که بانک مرکزی در تلاش است طی چند ماه آینده چنین استانداردی را تعرف و در اختیار بانکها قرار دهد . اما به هر حال این سوال باقی خواهد ماند که نهاد ناظر برای استخراج چنین تعریفی ایا از بدنه نظام بانکی کمک خواهد گرفت یا همانند اغلب موارد قرار است در غیاب تجارب بانکی این نظام تعریف شود .البیته در برخی موارد همانند طرح شاپرک بانک مرکزی نظرات فعلان بانکی را اگر چه در اواخر طرح اما به هر حال دریافت کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  10