ساختارشکنی دیجیتال، صنعت بانکداری را تغییر می‌‌دهد

فرزانه طهرانی؛ یک بانک دیجیتال برای رضایت مشتری ارزش ویژه‌ای قائل است و محور خدمات آن بر مشتری مداری استوار است. بانک‌‌ها، توسط ساختار شکنی و نفوذ دیجیتال تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند و آنها می‌‌دانند که برای مدیریت آن، باید سریع عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه بانک‌های دیجیتال مسیری را که بانک‌های سنتی در طی ده‌ها سال طی کرده‌اند، در یک زمان بسیار کوتاه طی کرده و در حال سبقت از بانک‌های سنتی هستند. بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن کامل بانک‌‌ها و تمام فعالیت‌‌ها، برنامه‌‌ها و کارکردهای آن است.

بانکداری دیجیتال، نه تنها مربوط به دیجیتالی نمودن خدمات و محصولات شما است، یعنی مواردی که مشتریان مشاهده می‌‌کنند (Front End)، بلکه همچنین مربوط به خودکارسازی فرآیندهای شما (Back End) و مرتبط نمودن این دو جهان با میان‌‌افزار است. بانکداری دیجیتال، مربوط به خودکارسازی هر مرحله از ارتباط بانکداری و بسیار فراتر از یک پلتفرم بانکداری آنلاین یا موبایلی است.

بانکداری دیجیتال، متکی به کلان داده

بانکداری دیجیتال، شامل یک تحول کامل به یک محیط دیجیتال برای مشتریان و کارکنان است. این محیط دیجیتال، به معنای Front End و Back End و هرچیزی در میان این دو است. بانکداری دیجیتال، متکی به کلان ‌‌داده، تجزیه و تحلیل و پذیرش تمام فناوری‌‌های جدید به منظور بهبود تجربه مشتری است. تنها در صورتی یک بانک، دیجیتال تلقی خواهد شد که تمام کارکردهایی که دارد، از توسعه محصول گرفته تا خدمات پس از فروش را دیجیتالی کرده باشد.

دولت ها تمام تلاش خود را می کنند تا افراد بتوانند از خانه و از طریق اینترنت بسیاری از امور زندگی خود را انجام دهند. برای مثال خرید های اینترنتی بیش از پیش رواج یافته اند. یا بسیاری از دانشجوویان و دانش آموزان در سراسر دنیا اکنون به آموزش آنلاین دسترسی دارند. بانک ها نیز در این شرایط سعی می کنند بسیاری از خدماتی که در گذشته در محل شعبه بانک انجام می شد را حالا به دستگاه های بانکی یا اینترنت بانک انتقال دهند.

مشتری مداری

علاوه بر در دسترس بودن تمام اطلاعات مشتری، بانک‌ها بایستی مشتریان خود را و آنچه را که انجام می‌دهند یا به دنبال آن هستند را  از طریق ایمیل، چت آنلاین، تماس تلفنی شخصی و… ارزیابی و تحلیل نمایند. یک بانک دیجیتالی برای رضایت مشتری ارزش ویژه‌ای قائل است و محور خدمات آن بر مشتری مداری استوار است. ساختارشکنی دیجیتال، صنعت بانکداری را تغییر می‌‌دهد بانک‌‌ها، توسط ساختار شکنی و نفوذ دیجیتال تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند و آنها می‌‌دانند که برای مدیریت آن، باید سریع عمل کنند.

شرکت‌‌کنندگان یا استارتاپ‌‌های جدید، در حال تغییر انتظارات مشتری و اثرگذاری بر جریانات درآمد هستند. اگر بانک‌‌ها خواهان موفقیت در یک اقتصاد دیجیتال هستند، باید تجربه مشتری را بهبود ببخشند، کارآیی عملیاتی را افزایش دهند و نسبت به تغییرات صنعت، واکنش سریعتری نشان دهند.

آنها باید در فعالیت‌‌های (روزانه) خود، تغییری پایه ایجاد نمایند و در عین حال، به هویت خاص خود پایبند باشند؛ آنها باید فناوری دیجیتال را به گونه‌‌ای به کار ببرند که مناسب سازمان، مشتریان و نیروی کار آنها باشد. درباره شیوه‌‌ای که به وسیله آن، ساختارشکنی دیجیتال، در صنعت بانکداری تغییر ایجاد می‌‌کند، دو روند اصلی را می‌‌توان مشاهده کرد: بانک‌‌های بزرگ، برای سرمایه‌‌گذاری در دنیای دیجیتال، دارای منابع مالی هستند که این امر، تمایز بیشتری بین بانک‌‌های کوچک و بزرگ ایجاد می‌‌کند و همچنین، یک افزایش شدید در تعداد بازیکنان جدید و کوچک‌‌تری وجود دارد که در حال پاسخ‌‌دهی به تقاضای مشتری و یافتن جایگاه خاصی در بازار هستند. این تحولات، چشم‌‌انداز بانکداری را تغییر خواهند داد.

ارائه خدمات ویژه آنلاین به تمامی سنین

مخاطب بانک تمام دیجیتال تمام مردم کشور هستند. هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد و از اسمارتفون و یا کامپیوتر استفاده می‌کند به راحتی می‌تواند از خدمات یک بانک آنلاین بهره‌مند شود. علاوه بر آن تمام افراد کم‌توان و ناتوان می‌توانند از خدمات ویژه‌ای که بانک آنلاین برای آن‌ها فراهم می‌کنند بهره برند. برای مثال بسیاری از افراد توانایی رفت و آمد به شعبه و ایستادن در صف را ندارند. فراهم آوردن امکاناتی برای این افراد می تواند ارزش افزوده‌ای برای بانک‌های دیجیتالی باشد.

ممکن است تصور کنید که تعداد بالایی از مشتریان هنوز به خدمات مبتنی بر اینترنت عادت نکرده‌اند و تأسیس بانکی که کاملا بر مبنای اینترنت است به معنای کنار گذاشتن بخش اعظمی از مشتریان می‌باشد. این تصور نمی‌تواند غلط باشد اما زمانی که به روند رو به رشد کسب و‌کار های اینترنتی در دنیا نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که هر شرکتی که خود را با این شرایط تطبیق نداده است به مرور زمان از چرخه ی کسب و کار خارج شده است. شرکت نوکیا را در نظر بگیرید. نوکیا با نادیده گرفتن تلفن‌های هوشمند با صفحه لمسی، خود را در معرض سقوط قرار داد. او که زمانی خود را پادشاه تلفن‌های همراه می‌دانست، با ورود اسمارتفون‌ها روند سقوط را در پیش گرفت به طوری که نسل جدید حتی اسم نوکیا را نیز نشنیده است.

نگران افراد مسن نباشید. بسیاری از آن‌ها با در دست گرفتن یک گوشی هوشمند سعی بر این دارند که خود را با دنیای جدید تطبیق دهند تا بتوانند نسل جدید را بهتر درک کنند و از دنیای آن‌ها عقب نمانند. هیچ شکی وجود ندارد که تعداد مشتریان نسل‌های X و Y و Z در حال افزایش است و به زودی مهم‌تر از هر نسل دیگری خواهند بود. بنابراین نادیده گرفتن آن‌ها توسط بانک‌ها و هر کسب و کار دیگری اشتباه بزرگی تلقی می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  +    =  90