پیش نیازهای یک بانک برای پارادایم شیفت به مدل کسب‌وکار جدید

در گفتگو با ساسان شیردل عنوان شد؛

مدیر فناوری اطلاعات بانک مسکن معتقد است مهم ترین هدف بانکداری نوآور، ایجاد تجربه ای خاص برای مشتری طی انجام سفر دریافت خدمات بوده و لازمه ورود به این حوزه، تغییر نگاه مجموعه بانکی از بازار محور به مشتری محور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، خلق ارزش در صنت بانکداری با توسعه و تقویت فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری در این حوزه ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل صنعت بانکداری در سطح بین‌الملل در دهه‌های گذشته به واسطه حرکت به سمت بانکداری الکترونیک، بهرة زیادی از صنعت فناوری اطلاعات برده است. در ایران نیز اهمیت فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته و بانک‌ها در تلاش‌اند به پر رنگ‌تر کردن فعالیت‌های خود در این حوزه بیش از پیش به سمت بانکداری نوین حرکت کنند.
در همین راستا طی گفتگویی با ساسان شیردل، مدیر فناوری اطلاعات بانک مسکن به اهمیت ورود بانک ها به حوزه بانکداری باز و مشخصه های شش گانه یک بانک در عصر جدید پرداختیم که با هم می خوانیم:

* از نظر زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وضعیت موجود بانکی را چگونه ارزیابی می‌کنید.

در ارتباط با زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، باید تأکید نمود که بانک‌ها نیز متاثر از وضعیت کشور در حوزه‌های مربوطه می‌باشند. ولیکن باید اذعان داشت که با توجه به ماهیت کسب و کار بانک، شبکه بانکی هم بلحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری در شرایط بهتر و بالاتری نسبت به سایر حوزه‌ها بوده و بسیار جلوتر هستند و باید تأکید نمود که نقض پیش برنده در سایر حوزه‌ها را نیز دارا بوده و یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد این صنعت در کشور و زیرساخت‌های مربوطه می‌باشند. ولیکن در مقایسه با شاخص‌های جهانی با توجه به محدودیت‌ها و… باید با تامل بیشتری ارزیابی نمود.

* بانک متبوع شما از نظر زیرساخت از جمله استقرار و کیفیت کربنکینگ در چه وضعیتی قرار دارد؟

در مورد استقرار و کیفیت Core Banking در بانک‌ها اختلاف نظر‌هایی وجود دارد و تعاریف مختلفی ارائه شده است. لیکن چیزی که در تعریف اصلی Core Banking وجود دارد، ایجاد عملیات و راهبری خدمات پایه تراکنش‌های بانکی بصورت متمرکز با رویکرد چابکی بانک در ارائه خدمات جدید طراحی و پیاده سازی گردد. در بانک‌های داخل کشور، مجموعه‌های مختلفی نسبت به ارائه سامانه Core Banking  اقدام نموده‌اند. همچنین برخی بانک‌ها با استفاده از سامانه‌های خارجی اقدام به راه‌اندازی Core Banking نموده‌اند.

لازم بذکر است بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ایی، ابتدا به بررسی دقیق بازار و همچنین سامانه‌های خارجی اقدام و در نهایت اقدام به تهیه سامانه ایی با مشخصات مورد نیاز خود نموده است. ما بر این اعتقاد هستیم که بتوانیم هر نیاز ذینفع را در هر زمان و مکان، با هر ابزار بطور پیوسته، متمرکز و پایدار ارائه دهیم. همچنین بتوانیم زیرساختی ایجاد کنیم تا به تمام اکو سیستم مالی تعمیم داده شده و متناسب با روندهای کسب و کار و تکنولوژی انعطاف در برابر هرگونه تغییر و نوآوری را ایجاد نمائیم. انتخاب یک معماری برای بانکی با قدمت بانک مسکن و با توجه به محصولات متنوع و ماهیت توسعه ایی و تخصصی بودن بانک مسکن، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. لذا در این راستا، حوزه IT بانک، با دقت این موضوع را بررسی و بگونه ایی پیگیری می‌نماید تا علاوه بر پوشش نیازهای کنونی، بتوان نیازهای آتی بانک مسکن را پوشش داد.

همچنین با توجه به اینکه در کشور استعدادهای خوبی در زمینه نرم‌افزار وجود دارد و با عنایت به اینکه استفاده از سامانه‌های تولیدی در داخل کشور مدنظر بوده است، بانک مسکن نیز اقدام به تهیه و راه‌اندازی Core Banking با استفاده از توان شرکت‌های داخلی نموده است. در زمینه وضعیت کنونی پروژه یاد شده، باید بیان کرد که مراحل شناخت سامانه به صورت کامل صورت گرفته و مراحل طراحی و تولید و استقرار بخش‌های آن (بر اساس نیازهای بانک) در دستور کار قرار دارد. بدین صورت که برنامه استقرار بر اساس اولویت‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی و همچنین متمرکزسازی کلیه حساب‌های سنتی، تدوین و در حال اجرا می‌باشد. لذا بخش‌های مهمی از قبیل سپرده‌ها، بخش‌های مربوط به محصولات ارزی، راه‌اندازی بخش‌های تسهیلات از قبیل عقود مشارکتی، اعتبارسنجی مشتریان، فاز اول کارت اعتباری مرابحه و همچنین بخش‌هایی از سامانه خزانه داری، هم اکنون در کلیه شعب راه‌اندازی شده و بخش‌های دیگر نیز بر اساس اولویت‌های یاد شده، در دست اجرا می‌باشد.

* شرکت طراح و پشتیبان کربنکینگ بانک شما چه شرکتی است، میزان رضایت مدیران بانک در خصوص دریافت خدمات پشتیبانی و حاکمیت سرویس نسبت به این شرکت چقدر است و پیشنهادتان برای ارتقاء روابط فی مابین چیست؟

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، به عنوان یک شرکت صددرصدی بانک، عهده‌دار بخش مهمی از این مسئولیت (با همکاری برخی شرکت‌های توانمند داخلی) می‌باشد. مخاطراتی که سایر شرکت‌های آی‌تی در کشور (و حتی در خارج از کشور) وجود دارد، در این شرکت نیز وجود دارد. ولیکن توجه به الزامات فوق‌الذکر مطمئنا تاخیرات و به تبع آن نارضایتی‌هایی را ایجاد می‌نماید ولیکن چشم‌انداز متصوره و ارائه تدریجی محصولات بمرور استقبال از سیستم و رضایت را بدنبال دارد، که در حال مشاهده هستیم.

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مهم در راه‌اندازی یک سامانه جدید در سطح بانک، ایجاد فرهنگ استفاده از آن و پشتیبانی از سامانه می‌باشد. لازم به ذکر است سهولت کاربری و همچنین به ارمغان آوردن امکانات جدید در سامانه‌ها، رغبت کاربران برای استفاده از آن را زیاد و قطعاً روال‌های پشتیبانی را تسهیل می‌بخشد.

باید به یاد داشت که قبل از راه‌اندازی سامانه‌های متمرکز بانکی، شعب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند؛ اما حالا با راه‌اندازی و متمرکز شدن سامانه‌ها، این مشکلات در شعب به حداقل رسیده است. علی ایحال اعلام نیازمندی‌های جدید و مستمر توسط همکاران در شعب شاهد این مدعا می‌باشد.

* شبکة بانکی را از نظر ترکیب کانال‌های ارائة خدمات به مشتریان در چه نقطه‌ای می‌بینید؟

کانال‌های ارائه خدمات به مشتریان به شدت در حال توسعه می‌باشد و بانک‌ها نیز تمایل به رشد این کانال‌ها و ارائه خدمات به مشتریان بدون حضور در شعب دارند؛ چراکه این روال می‌تواند گام مهمی در راستای دولت الکترونیک و همچنین کمک زیادی به کم کردن هزینه‌های فردی و اجتماعی دارد.

با عنایت به تصویب قانون تجارت الكترونيك در دي ماه سال 1382 و آغاز فعالیت بانک‌ها در حوزه بانکداری الکترونیکی، ايران در زمينه تجارت و بانكداري الكترونيك بسيار جوان می‌باشد. همچنين شرايط تحريم تحميلي به كشور نيز عملاً امكان اتصال به اكوسيستم هاي بين‌المللي و استفاده از قابليت هاي موجود در عرصه ديجيتال را با محدوديت روبه‌رو نموده است. ليكن با تلاش هاي صورت گرفته و همت دست‌اندركاران مجموعه بانكي و فني فعال در بخش بانكداري الكترونيك، مخصوصاً طي چند سال اخير، قدم هاي بسيار مثبتي در حوزه ارائه خدمات در بستر كانال هاي جديد و متنوع بالاخص در بخش خدمات غير حضوري و مجازي برداشته شده است.

ضمن آنكه طي حدود يك سال اخير و با شیوع ويروس كرونا در سطح كشور، اين تلاش ها دو چندان شده و اثرات آن را مي توان در ارائۀ خدمات متنوع بانكي كه در گذشته مستلزم حضور مشتري در محل شعبه بوده است، بر روي بسترهاي مجازي توسط بانك هاي كشور و همچنين شركت هاي حوزه پرداخت در همكاري تنگاتنگ با مجموعه بانكي، مشاهده نمود. گرچه نمي توان وضعيت موجود را با استانداردهاي جهاني قابل قياس دانست؛ ولي اقدامات صورت گرفته ستودني بوده و در بسياري از موارد با خلاقيت هاي به كار رفته، مكانيزم هاي جايگزين براي پياده سازي و طراحي فرآيندهاي ارائه خدمات به مشتريان، در نظر گرفته شده است.

علی ایحال نقش منحصر به فرد و مؤثر بانک‌ها در توسعه فرهنگ فضای دیجیتال را نمی‌توان کتمان نمود و شاید بتوان ادعا نمود که اگر بانک‌ها با محدودیت‌های زیرساختی کشور مواجه نبود الان شاهد شرایط بهتر و قابل رقابت با شرایط جهانی بودیم.

بانك مسكن همواره در ارائه خدمات نوين به مشتريان در زمره بانك هاي پيشرو بوده و همواره تلاش شده است كه سبد كاملي از محصولات به مشتريان عرضه شود. در حال حاضر بيش از 1800 دستگاه خودپرداز، بيش از 1000 دستگاه كيوسك، بیش از 71000 دستگاه پایانه فروشگاهی فعال به همراه بيش از 6000 دستگاه پايانه شعبه در مجموعه بانك مسكن در حال ارائه خدمات به مشتريان مي باشند كه در گستره وسيع و با توجه به نيازهاي شناسايي شده، مستقر شده‌اند.

همچنين در شرايط حاضر بيش از دو ميليون و ششصد هزار مشتري از خدمات همراه بانك و در همين حدود نيز از سرويس اينترنت بانك مسكن استفاده مي نمايند و تلاش مجموعه بانك مسكن بر ارائه هر چه بيشتر خدمات در بسترهاي مجازي به مشتريان عزيز استوار بوده و متنوع ترين مجموعه خدمات بانكي در بستر اينترنت بانك، موبايل بانك و تلفن‌بانك در بين شبكه بانكي در اختيار مشتريان محترم بانك مسكن قرار دارد.

* از منظر نوآوری و بانکداری باز و گذار به بانکداری دیجیتال شبکة بانکی را چگونه ارزیابی می‌کنید و اساساً چقدر به مقولة بانکداری باز و تحول دیجیتال اعتقاد دارید؟

به جرات می‌توان گفت شبکه بانکی کشور، یکی از عوامل رشد فناوری اطلاعات و همچنین استفاده مردم از دستاوردهای حوزه IT می‌باشد. توجه نمائید در همین 5 ساله اخیر، رشد سرویس دهی بانک‌ها نسبت به سایر سازمان‌ها چگونه بوده است ؟ به گونه‌ای که حتی مردم برای پرداخت کرایه تاکسی خود، از سامانه‌های پرداختی و سرویس‌های بانکی استفاده می‌کنند! در همین دوران شیوع بیماری کرونا، روال‌های نوظهور بانکی، پررنگ‌تر از قبل گردید و رغبت بیشتر مردم از استفاده از این سرویس‌ها، نوآوری بیشتری را طلب کرد. قطعا اگر بانکی، در سال‌های آتی بدون درنظر گرفتن تحول دیجیتال حرکت نماید، از این قافله عقب مانده و توان رقابت را از دست خواهد داد. بهتر است بگوییم یکی از مهم‌ترین بازیگران تحول دیجیتال در کشور، بانک‌ها هستند و انصافاً یکی از بهترین بازیگرهای این حوزه هستند.

با تحولات ايجاد شده و حضور بازيگران جديد در حوزه بانكداري ديجيتال، روش هاي سنتي قادر به ادامه فعاليت نبوده و مجموعه بانكي مي بايست با درك درست توانمندي های موجود نسبت به تدوين نقشه راه مناسب اقدام نموده و با تغيير نگاه به مشتري، رقابت ها و چگونگي ارائه خدمات، حركت پيوسته و درستي به سمت بانكداري باز داشته باشد.

ضمن آنكه در موضوع نوآوري و بانكداري باز اقدامات خوبي در مجموعه بانكي و شركت هاي فعال در حوزه¬هاي مرتبط صورت گرفته است كه البته نیازمند تسریع و تکامل می‌باشد. با نگاه به فعاليت هاي انجام پذيرفته در خصوص تعامل في مابين استارتاپ‌ها و فينتك‌ها با مجموعه بانكي و همچنين ايجاد اكوسيستم هاي بانكداري باز در طي سال‌هاي اخير، در حال حاضر وضعيت شبكه بانكي از شرايط مناسبی برخوردار است که با توجه به پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل موجود، چشم‌انداز مطلوبي براي اقتصاد مبتني بر API متصور مي باشد.

بنده به شخصه يكي از طرفداران ايده تحول ديجيتال در بانكداري بوده و اساس اعتقاد دارم که گریزی از این امر نیست و تلاش هاي زيادي در بخش زيرمجموعه اينجانب در اين زمينه صورت گرفته است كه از جمله آن مي توان به تهيه نقشه راه تحول ديجيتال بانك اشاره نمود كه شروع آن پيش از ارائه سند بانكداري آينده و تحول ديجيتال در فروردين ماه سال 1398 از سوي وزارت اقتصاد و امور دارايي بوده است و پس از انتشار سند مذكور مشخص شد كه نقشه راه تهيه شده در بسياري از جهات با سند مورد اشاره داراي مشابهت مي باشد. همچنين در جهت فراهم سازي زيرساخت هاي موردنياز براي ارائه خدمات در اكوسيستم بانكداري باز، ضمن پیاده سازی بیش از 200 خدمت بانکی در قالب وب سرویس، اقدامات متعددي جهت نقش‌آفرینی در اکوسیستم بانکداری باز صورت پذیرفته که نتایج حاصله در آینده نزدیک نمایان خواهد گردید.

* به نظر شما معدل نظام بانکی در تغییر نگرش به سمت تحول دیجیتال را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا به فرآیند دستوری و آیین‌نامه‌ای اعتقاد دارید؟ پیشنهاد شما چیست؟ اساساً نوع رابطه با کسب و کارهای نوین مالی (فینتک‌ها) باید چگونه باشد؟

شیردل: همان‌طور که قبلاً نیز بیان شد، حرکت به سمت تحول دیجیتال، بدون حضور بانک‌ها، به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگرها، نمی تواند امکان پذیر باشد. بانک‌ها خود یکی از عوامل این حرکت بوده و ذاتاً در این مسیر گام‌های مهمی را برداشته‌اند. اکثر بانک‌ها در این زمینه، اقدام به تدوین اسناد نقشه راه نموده‌اند و بانک مسکن نیز سند نقشه راه را تدوین و همچنین پروژه‌های خود را شناسایی و زمان‌بندی نموده است و با دقت این روال نظارت و مدیریت می‌شود. لازم به ذکر است ایجاد فرهنگ تحول دیجیتال و دیجیتالی فکر کردن در بانک یا هر سازمان دیگر، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران ارشد سازمان می‌باشد.

با توجه به تمامي ابعاد و محدوديت هاي موجود در حوزه بانكداري ديجيتال، در مجموع مي توان نمره قابل قبولي به اقدامات صورت گرفته، اختصاص داد و البته سرعت بخشیدن به اقدامات و رفع موانع موجود می‌بایست در اولویت شبکه بانکی قرار گیرد. ضمن آنكه ايجاد امكان اتصال به اكوسيستم هاي بين‌المللي با توجه به پتانسيل هاي به وجود آمده در كشور، مي تواند علاوه بر رشد و شكوفايي خدمات بانکداری الکترونیک، تحولي اساسي در نحوه و كيفيت ارائه خدمات به مشتريان ايجاد نمايد.

مسلماً وجود آيين‌نامه و دستورالعمل هاي مدون در کنار مفهوم فعالیت باز براي طي مسير پرچالش گذار از بانكداري سنتي به بانكداري ديجيتال از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. در شرايط حاضر يكي از محدوديت هاي موجود براي طي اين مسير، عدم وجود دستورالعمل ها و قوانين مدون از جمله براي تعيين نحوه و سطح ارائه خدمات، نحوه تعامل با مشتريان و تعيين مالك دارايي هاي مشتريان مي باشد كه عملاً منجر به پياده سازي روش هاي مختلف از طرف متوليان و دست‌اندركاران حوزه بانكداري ديجيتال گرديده است.

ذكر اين نكته لازم است كه وجود آيين‌نامه و نه فرآيند دستوري براي پيمودن مسير تحول ديجيتال ضروری بوده و هرگونه اتخاذ و تصميم‌گيري دستوري براي طي اين مسير بدون در نظر گرفتن شرايط موجود و همچنين نظرات و وضعيت متوليان اين حوزه علاوه بر حذف خلاقیت و رقابت از چرخه تحول دیجیتال، مي تواند تبعات جبران ناپذيري بدنبال داشته باشد.

براي حصول نتيجه مطلوب در اين راه، لازم است كه از تجربيات موفق جهاني از جمله اقدامات صورت گرفته ذيل اسناد تهيه شده از جمله PSD2 و GDPR براي طراحي دستورالعمل‌های مناسب و متناسب با شرايط كشور اقدام نمود. لذا وجود رگولاتور براي انجام اين مهم از ضروريات ايجاد تحول ديجيتال در بخش بانكي و بالاخص در زمان تعامل با شركت هاي ثالث از جمله فينتك ها مي باشد. همانطور كه مي‌دانيد در حال حاضر دستورالعمل واحدي براي تعيين جايگاه حقوقي ذينفعال بانكداري ديجيتال و در ذيل آن بانكداري باز و ميزان و نحوه تعامل في‌مابين بخش هاي مختلف تبيين نشده است كه مي بايست تعجيل لازم در خصوص تبيين دستورالعمل هاي مرتبط و شفاف نمودن موضوعات اين حوزه ها صورت گيرد.

همچنين مي بايست نگاه تحول محور به بانكداري باز ايجاد شود و با طراحي و ايجاد زيرساخت هاي نرم‌افزاري مورد نياز و همچنين فراهم‌سازي اكوسيستم هاي نوآوري، نسبت به تعامل با فينتك‌ها با رويكرد سرمايه‌گذاري و خلق فرصت هاي جديد براي ارائه خدمات متفاوت، اقدام شود.

* بانک متبوع شما در حوزة نوآوری باز، بانکداری باز و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال چه اقداماتی انجام داده است و اساساً نگاه مدیران ارشد بانک در این مورد چیست؟

بر اساس تحول ایجاد شده ناشی از مدل بانکداری باز، از سال 1391 تغییر رویکرد بانک مسکن به منظور واگذاری بخشی از فعالیت خود در زنجیره ارزش بانکداری به سایر بازیگران و تغییر وضعیت از جایگاه مدیریت بانک به جایگاه مدیریت اکوسیستم در دستور کار قرار داشته و در حال حاضر بر اساس نقش «توزیع‌کننده»، قابلیت‌ها و سرویس‌های بانکی در قالب زیرسیستم وب سرویس مشتریان خاص در اختیار سایر نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله کارگزاری بانک مسکن (در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری)، شرکت ارتباطات سیار، شرکت کارگزاری تدبیر، شرکت جیرینگ، شرکت ناواکو و … قرار گرفته است. همچنین پروژه «تدوين طرح جامع بهبود فضای کسب و کار و نقش‌آفرینی مؤثر بانک در حوزه استارتاپ‌ها و فینتک‌ها» به منظور امکان سنجي، طرح‌ريزي و اجراي ارائه خدمات بانکي از طريق فينتک‌ها به منظور حرکت به سمت بانکداري باز و ارائه سرويس‌هاي بانکي از طريق پروتکل‌های استاندارد به مشتريان هدف در حال پیگیری و انجام می‌باشد.

ذکر این نکته اساسی حائز اهمیت می‌باشد که استراتژی و رویکرد انتخابی در اجراسازی بانکداری باز، نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان و نوع فعالیت‌های فنی ایفاء کرده و فعالیت‌های فنی به تبع استراتژی انتخاب شده (ارائه پلتفرم اختصاصی، پیوستن به سایر پلتفرم‌های بازار و …)، متفاوت خواهد بود. از جمله گزینه‌های قابل تامل، اتخاذ رویکرد مشارکت یا پیوستن به پلتفرم‌های اشتراکی با سایر بانک‌ها می‌باشد. پلتفرم‌های مشترک می‌تواند در کاهش زمان و هزینه‌های بانکداری باز و ایجاد هم افزایی اقتصادی و کسب و کاری، بسیار تأثیرگذار باشد و قطعاً این مورد از سوی کاربران و شرکت‌های ثالث نیز مورد استقبال خواهد بود چرا که در پلتفرم‌های مشترک، شرکت ثالث به جای تعامل فنی با پلتفرم‌های مختلف بانک‌ها با یک پلتفرم واحد تعامل خواهد نمود و مشتریان نیز تجربه کاربری مناسب‌تری در ارائه دسترسی به کلیه حساب‌های خود در بانکداری باز خواهند داشت.

از این‌رو بر اساس تصمیم مديران ارشد بانك مسکن و با هدف نوآوری بیشتر و تقویت اکوسیستمی مبتنی بر واسط‌های برنامه‌نویسی باز و همچنین شناسایی اشخاص ثالث (شرکای جدید) هم راستا با استراتژی بازار و مشتری، اقدام به شناسایی و تعامل با شرکت‌های توزیع‌کننده سرویس‌های بانکی و غیر بانکی نموده و ضمن بررسی میزان رعایت استانداردها و قوانین مربوط به داده‌ها، جنبه‌های فنی و امنیتی مرتبط با به اشتراک‌گذاری داده‌ها در محیط واسط برنامه‌نویسی توسط شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله شرکت‌های خدمات انفورماتیک، فرابوم و فینوتک، با در نظر گرفتن جنبه‌های کسب و کاری و مدل‌های درآمدی و به اشتراک‌گذاری منافع حاصل از ارائه سرویس به مشتریان، آغاز به همکاری نموده است.

* در خصوص 1400 در حوزه فناوری بانکی و مدیریت هزینه و توجه به تجربه مشتری نظر و پیشنهادتان چیست؟

اصولاً مهم‌ترين هدف بانكداري نوآور، ايجاد تجربه¬اي خاص و عالي براي مشتري طي انجام سفر دريافت خدمات ايشان مي باشد. براي ورود به اين حوزه باید نگاه مجموعه بانكي از بازار محور به مشتري محور تغيير يابد. لذا براي ارتقاء وضعيت موجود و رسيدن به اين هدف، ضمن حمايت از استارت آپ‌ها و فينتك ها، ايجاد شبكه همكاري في‌مابين ساير سازمان ها و بازيگران ساير بخشها در راستای توليد خدمات متنوع‌تر و فراتر از خدمات صرف بانكي ضروری می‌باشد كه اين امر علاوه بر اينكه سرعت و كيفيت ارائه خدمات را افزايش خواهد داد، در مقابل باعث كاهش هزينه هاي توليد و توزيع خدمات مي‌شود و بالاخص با توجه به اينكه طول عمر خدمات در بانكداري ديجتيال بطور معمول كوتاه مي‌باشد، هزينه تغييرات و بروزرساني خدمات و سرويس ها نيز به شدت كاهش خواهد يافت.

با توجه به روند موجود و بر اساس سند ارائه شده توسط وزارت اقتصاد و امور دارايي، اميد زيادي به شكوفايي بيشتر اين حوزه در سال آينده و ايجاد ساختارهاي مناسب براي حمايت بيشتر از متولیان و بازیگران این حوزه وجود دارد و انتظار مي رود در آينده اي نه چندان دور، خلاهاي قانوني و دستورالعملي نيز مرتفع گردد. شایان تأکید است که یکی از مشخصه‌های بانک‌های آینده حضور و ایفای نقش در سراسر سفر مشتری می‌باشد که بر همین اساس بانک مسکن اقدام به متناسب‌سازی فرایند‌های کسب و کاری خود نموده است.

* درباره بانک متبوع شما چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید و ریسک‌های پیش‌رو را چه می‌دانید؟

بانک مسکن ذیل ماموریت بانکی خود یک بانک توسعه‌ای در یک حوزه تخصصی با ماموریت‌های متنوع می‌باشد، لذا باز تعریف مدل‌ها و فرایندهای کسب و کار بانک بر اساس روندهای کسب و کار و تکنولوژی‌ها با توجه به تنوع مشتریان و نیازمندی‌های آنان یکی از اقدامات اساسی پیش روی بانک می‌باشد و بانک مبتنی بر این شاخص‌ها یک بانک تمامی دیجیتال با لحاظ مشخصه‌های کسب و کاری و کاربردهای روندها برای خود متصور شده است. بر این اساس بانک مواجه به یک روند تدریجی و بطور قطع سخت خواهد بود ولیکن گریزی از آن نیست. در این مسیر قطعا مخاطراتی در حوزه‌های ابزارها، منابع انسانی، بضاعت فنی تأمین‌کنندگان، تأمین، امنیت، زیرساخت‌ها، قوانین و … پیش روی بانک می‌باشد که باید در سطح ملی نیز به این مخاطرات توجه گردد.

* جمع‌بندی از سخنان خود با نگاه به پارادایم شیفت در مدل کسب و کار، خدمات و سازمان و در مدل‌های همکاری با ذی‌نفعان ارائه کنید.

بنده عرایض خودم را با مشخصه‌های شش‌گانه یک بانک در عصر جدید به شرح ذیل جمع‌بندی می‌کنم:
1-    ارتقاء سیستم متمرکز بانکی به سایر اکوسیستم‌های مرتبط
2-    ایجاد یک سوپرمارکت مالی
3-    افزودن ارزش‌ها به تمامی مراحل سفر مشتری
4-    درآمدزایی یا به عبارتی ارزش‌آفرینی از داده‌ها
5-    تبدیل شدن به یک کارخانه تولید مستمر زیرساخت‌ها و محصولات
6-    تبدیل شدن به یک پیشرو دیجیتالی

لذا توجه، تأکید و الزام به ایجاد شاخص‌های فوق به عنوان اصلی‌ترین راهبردهای فناوری بانک مسکن مطرح بوده و تحول بانک و آماده‌سازی آن برای مواجحه با آینده بر این ارکان استوار می‌باشد.

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  ⁄  5  =