انقلاب دیجیتال و قابلیت رمزارزها برای تبدیل شدن به پول رایج آینده

رمزارزها و فرصت تاریخی در ایران

نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته در ایران نشان می دهد 65درصد مردم ایران معتقدند آینده متعلق به رمزارزها است.همچنین تخمین زده می شود که حدود 17درصد از مردم جامعه رمزارز داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مطالعه عمیق سیر تحول پول در تاریخ ایران، منجر به شناسایی 4الگوی تکرار شونده می شود.

اول آنکه سرمایه گذاری، رفتار پولی نوظهور در میان مردم ایران است، سپس این نیازهای مردم و پاسخ های غیررسمی آنهاست که فاز بعدی تحول پول را مشخص می کند، همچنین دنیای رمزارزها و شاخص های پولی در این دوره یک روند تجربه شده در تاریخ هستند و نهایتا یک فرضیه که ویژگی های پولی رمزارزها، با بهبود همه جانبه شرایط جامعه رابطه مستقیم دارد.

تکنولوژی بلاکچین که آن را انقلاب بعدی عصر دیجیتال می نامند، با معرفی رمزارزها در حال رقم زدن یکی از اصلی ترین پارادایم های صنعت مالی دنیاست.

بیت کوین اولین و شناخته شده ترین رمزارزی است که ارزش سرمایه گذاری در آن در سال گذشته تقریبا به 10 درصد ارزش کل طلای دنیا رسید. این در حالی است که هرچند رمزارزها اکنون در کشور ما بیشتر تحت عنوان رمزدارایی مورد استفاده قرار می گیرند اما قابلیت آنها در جایگزینی به جای پول نیز در سال های آتی به علت بروز هرچه بیشتر ویزگی های پولی رایج، قابل چشم پوشی نیست.

نقش رمزارزها در زندگی امروز مردم ایران

طبق مطالعه میدانی انجام شده و با نظرسنجی از بیش از 5620نفر، نفوذ رمزارزها در جامعه ایران بسیار بالا تخمین زده می شود بطوریکه 65درصد مردم معتقدند آینده متعلق به رمزارزها است.

تنها 11درصد نام رمزارز و انواع آنها را نشنیده اند و همچنین تخمین زده می شود حدود 17 درصد از مردم جامعه رمزارز داشته باشند که این امر همزمان با مشاهداتی همچون خرید چند نفر با یک حساب کاربری که ممکن است از اعضای خانواده، دوستان یا حتی محل کار افراد باشد، قابل تصور است. همچنین در حال حاضر انگیزه اصلی مردم از خرید رمزارزها سرمایه گذاری و مدیریت کاهش ارزش ریال است.

رشد بازار رمزارزها در ایران

بررسی ها نشان می دهد حدود 55درصد از پاسخ دهندگان طی 6ماه گذشته به خرید رمزارزها روی آورده اند. همچنین رشد تعداد کاربران پلتفرم های داخلی(رشد حداقل 13برابری تنها در سال99) خبر از رشد روزافزون استقبال از سرمایه گذاری و خریدوفروش رمزارزها(رشد حداقل 45برابری تنها در سال99) و رمزدارایی ها در ایران دارد.

نکته قابل توجه اینکه عدم وجود بسترهای داخلی و رویکرد فعالانه برای شکل دادن به اکوسیستم رمزارزها، منجر به خروج سرمایه ها به سمت بسترهای خارجی خواهد شد.

عدم رشد متوازن اکوسیستم رمزارزها در ایران

اکوسیستم رمزارزها در کشور ما به صورت ارگانیک و نامتوازن در حال شکل گیری است. با نیم نگاهی به مطالعه میدانی صورت گرفته، نیاز به آموزش و اطلاعات و دغدغه قانون گذاری و تنظیم گری، مهم ترین نیاز و دغدغه مردم در حوزه رمزارزها شناسایی شده است.

اکوسیستم فعلی رمزارزها با سرعتی کم و به صورت بخشی در حال گسترش بوده و نیاز به توسعه خدمات تخصصی در این حوزه کاملا ملموس است.

پیش‌بینی شده است که طی ۱۰ سال آینده رمزارزها در کشور تسلط نسبی پیدا خواهند کرد، از همین رو تنها با اتخاذ رویکرد مثبت از سوی دولت و حاکمیت نسبت به این مقوله است که علاوه بر تامین رضایت همه ذی‌نفعان این حوزه، می‌تواند خودش نیز به میزان دلخواهش از این اکوسیستم بهره برد و در نهایت این اکوسیستم می‌تواند موجب حفظ و تقویت اقتدار ملی و حتی بین‌المللی شود.

رویکرد برخی کشورها و حاکمیت ها

در دنیا، کشورهای مختلفی (به ویژه کشورهای توسعه یافته)به اتخاذ رویکرد مثبت درباره رمزارزها و رمزدارایی ها اقدام نموده اند. اقدامات سوییس، بحرین، کره جنوبی و ژاپن برای توسعه زیرساخت و قوانین این حوزه تنها مثال هایی هستند تا این امر را که آینده متعلق به رمزارزهاست، اثبات کنند.

دریافت فایل

منبع: شرکت مشاوره مدیریت ایلیا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  ⁄  19  =