توافق ۲۵ ساله با چین نیاز ایران به FATF را کاهش می‌دهد/ کمک ایران به رواج یوان دیجیتال

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین نیاز کشورمان به FATF را کمتر می کند گفت: در سند و خارج از سند پیش‌ بینی شده است یک بانک ایرانی و چینی تاسیس شود که این بانک فقط تجارت ایران و چین را مدیریت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فوآد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه با اشاره به سند راهبردی ایران و چین گفت: پس از طرح این سند در فضای سیاسی افرد دیگری که دغدغه دارند تلاش می کنند از این قرارداد برای تبیین و تائید حرف های سابق خودشان استفاده کنند و در این نمونه شاهد هستیم برخی قصد دارند موضوع FATF را به قرارداد 25 ساله ایران و چین پیوند بزنند. البته این موضوع در همه مسائل وجود دارد و صرفا برای یک طیف خاص هم نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ارتباط تفاهمنامه و قرارداد با FATF به آن اندازه‌ای که برخی آن را بزرگ می کنند و گره می ‌زنند نیست.

وی با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین نیاز کشورمان به FATF را کمتر می کند، بیان کرد: در سند و خارج از سند پیش‌ بینی شده است یک بانک ایرانی و چینی تاسیس شود که این بانک فقط تجارت ایران و چین را مدیریت خواهد کرد. این بانک فقط از ارزهای دو کشور استفاده می‌کند و با دلار نیز کاری ندارد.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه تفاهمنامه ایران و چین نیازهای مالی و بانکی کشور را برطرف خواهد کرد، گفت: شبکه بانکی موجود در جهان تحت نفوذ آمریکا است و طبیعتاً این تفاهم نامه محدودیت های بانکی و نظام مالی بین‌الملل را برای ایران کاهش خواهد داد.

ایزدی همچنین تفاهم‌نامه میان کشورمان با چین را برای این کشور شرق آسیایی نیز مفید دانست و عنوان کرد: کشور چین مدتی است که ارز یوان دیجیتال را طراحی و راه اندازی کرده است که این ارز دیگر ذیل بانک های جهانی تعریف نمی‌شود. ایران می‌تواند در گسترده شدن استفاده از یوان دیجیتال به چین کمک کند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7