سامانه یکپارچه SAB فرانسه در ایران بومی سازی و اجرا شد

فریبرز رحمانی،مدیرعامل شرکت سپهرنت ایرانیان خبر داد:

سامانه یکپارچه بانکی SAB با همکاری شرکت سپهرنت در موسسه مالی و اعتباری کارسازان آینده که دارای بیش از 300 شعبه در کشور است بومی و پیاده سازی شد و در ایام دهه فجر(20 بهمن ماه) در شعب نمونه موسسه مذکور رسما به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فریبرز رحمانی ، مدیرعامل شرکت سپهر نت ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک گفت: این شرکت به عنوان نماینده انحصاری شرکت SAB  فرانسه با موسسه مالی و اعتباری کارسازان آینده در سال 88 قرارداد پیاده سازی سیستم جامع بانکی SAB  را منعقد و با تیمی متشکل از   کارشناسان شرکت SAB  و سپهرنت نرم افزار را طی مدت دو سال بومی سازی کرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان  SAB  به مدت  2 سال در ایران حضور دایمی داشتند افزود: در عین حال ما از کارشناسان ارشد بانکی کشور نیز برای بررسی قوانین بانکداری اسلامی وپیاده سازی آن کمک گرفتیم.

ماژول های پیاده سازی شده

مدیرعامل شرکت سپهر نت ایرانیان عنوان کرد: حدود 20 ماژول سامانه یکپارچه SAB تا کنون بومی سازی و فارسی سازی شده که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سیستم مدیریت مشتریان
  • سیستم مدیریت حساب ها
  • انواع حساب های قرض الحسنه ،جاری ، پس انداز
  • چاپ دفترچه پس انداز و دفترچه اقساط وام
  • مدیریت واگذاری چکها و مدیریت دسته چک
  • سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت
  • پیاده سازی تسهیلات در قالب عقود اسلامی مانند قرض الحسنه ، فروش اقساطی ، مضاربه ، جعاله ،…
  • محاسباتانواع سود سپرده
  • پیاده سازی کلیه عملیات تجاری روی سپرده های بلند مدت از جمله برداشت های فقره ای
  • ضمانت نامه ها
  • معوقات واقساط مشکوک الوصول
  • عملیات پایان روز ،ماه وسال
  • ماژول بانکداری الکترونیک

رحمانی در ادامه خاطر نشان ساخت: پیاده سازی  ماژول های ارزی وبین المللی در قالب فاز دوم پروژه از خرداد ماه سال 91 آغاز خواهد شد.

نحوه مهاجرت از سیستم قدیم به جدید

وی درتشریح چگونگی مهاجرت از نظام متمرکز قدیم به جدید (SAB ) افزود: سیستم جدید در ابتدا به شکل موازی در شعب نمونه کارسازان امتحان شد بدین معنا که در کنارسیستم قدیم مستقر شد وتمام اسناد که در سیستم قبلی ثبت بود  در سیستم جدید نیز وارد و طی یک دوره حدود 5ماه امتحان انجام شد واز 20 بهمن ماه جاری شعب نمونه کارسازان کار خود را با سیستم SAB   شروع کرده اند.

رحمانی با اشاره به اینکه انتقال اطلاعات از سیستم قبلی به جدید به طور کامل انجام شده ، اظهار داشت: برای اولین بار در ایران کلیه تسهیلات و وام ها  وهمچنین معوقات اسناد حسابداری به طور کامل به سیستم جدید منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت سپهر نت با بیان اینکه حدود 60 گزارش فارسی در بخش ها وماژول های متفاوت روی سیستم وجود دارد گفت: برای اولین بار گواهی عدم پرداخت چک نیزتوسط سیستم تولید می شود.

وی صدور وچاپ دفترچه پس انداز ، صدور وچاپ دفترچه اقساط ووام را نیز از دیگر کاربردهای موجود این سیستم  دانست.

معماری سامانه

رحمانی در ادامه به مزیت های سیستم  سب اشاره کرد وافزود:قابلیت پارامتریک بودن این نرم افزار یکی از مهمترین شاخص های این سامانه محسوب می شود واین قابلیت این امکان را می دهد که خیلی از بخش های بومی سازی را با تغییر پارامترها انجام دهیم .

رحمانی افزود: در حال حاضر چهار شعبه نمونه کارسازان با نرم افزار SAB  آغاز به کار کرده است وشعب جدیدکارسازان نیز که در آینده نزدیک راه اندازی می شوند با این نرم افزار کار خواهد کرد.

به گفته وی در ابتدای سال 91 کلیه شعب تهران وشعب استان البرز و تا پایان سال 91 در صورت آماده بودن زیر ساختهای شبکه ای موسسه کلیه شعب این موسسه مالی واعتباری تحت پوشش این نرم افزار قرار خواهد گرفت .

درباره نرم افزار خارجی

رحمانی در ادامه عنوان کرد:نرم افزار های خارجی در صورتیکه انعطاف پذیری لازم را داشته باشند قابلیت بومی سازی را خواهند داشت همانطور که SAB  در حال حاضر در 150 بانک و موسسه مالی در سراسر جهان پیاده سازی شده است وجزءمعدود شرکت های تولید کننده نرم افزار کربنکینگ است که پروژه شکست خورده نداشته است و 150 مشتری آن فعال هستند.

وی در ادامه عنوان داشت: یکی از مزایای نرم افزار های خارجی این است که توسط شرکت های بزرگ نوشته شده و دارای معماری و تکنولوژی بروز و پیشرفته تری هستند واز آنجا که از ابتدا با نگاه جهانی پیاده سازی شده اند، امکان انجام تغییرات و مدیریت عملیات با حجم گسترده در آنها وجود دارد.

درباره نظام یکپارچه بانکی

رحمانی یکی از پارامترهای مهم برای طراحی نرم افزار بانکداری متمرکز درداخل کشور برای پوشش باتک هایی با تعداد شعب  بالا را داشتن گروه کارشناسی قوی دانست وافزود: در ایران متخصصین و کارشناسان خوبی وجود دارد اما متاسفانه سازمانی که بتواند این ها را کنار هم بگذارد وبه خوبی مدیریت کند به چشم نمی خورد.

وی تاکید کرد :پشتیبانی سیستمSAB   توسط کارشناسان شرکت سپهرنت که پس از گذراندن آموزش های لازم و اجرای پروژه در ایران به سیستم مسلط شده اند و همچنین کارشناسان شرکت SAB    انجام میپذیرد. بعلاوه برای اطمینان خاطر بیشتر مشتریان در ایران مقرر گردیده تا متن (سورس کد) این نرم افزاراز سوی شرکتSAB  در اختیار شرکت سپهر نت قرار داده شود.

 مدیرعامل شرکت سپهر نت در ادامه خبر داد:شرکت سپهر نت در نخستین همایش بانکداری الکترونیک که با همکاری بانک مرکزی وپژوهشکده پولی وبانکی برگزار می شود حضور دارد وسیستم را به بازدیدکنندگان ارایه می دهد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −  71  =