رونمایی از اتصال سامانه شمس بانک صادرات به زیرساخت «نماد»

شرکت خدمات انفورماتیک و بانک صادرات قرارداد همکاری امضا کردند؛

در مراسمی با حضور مدیرعامل بانک صادرات و مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک سامانه شمس به زیرساخت نماد متصل شد و امکان امضای دیجیتال، احراز هویت غیرحضوری و ارائه انواع گواهی های الکترونیکی به صورت آنلاین برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور در بانک صادرات فراهم گردید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در آئین رونمایی از زیست‌بوم امضای دیجیتال «صاد» که با حضور مدیرعامل بانک صادرات ایران، شرکت خدمات انفورماتیک و هلدینگ فناوری و شتاب‌دهی نوآوری سپهر برگزار شد، حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران از اقدامات انجام شده برای رونمایی از زیست‌بوم امضای دیجیتال و احراز هویت غیرحضوری برای تکمیل خدمات غیرحضوری بانک و ارتقای سامانه شمس قدردانی و ضمن اشاره به روند تحول در استفاده از خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خدمات بانکی به سرعت در حال دیجیتالی شدن است و امروزه تنها برخی خدمات بانکی نیاز به مراجعه به شعب دارد.

وی با بیان اینکه سرگذشت پیشرفت بشر همواره با تغییرات عمیق و ناگهانی ذهنیت او همراه بوده است، گفت: در عالم فناوری اطلاعات این انقلاب‌های علمی بوده‌اند که منشأ تحولات واقع شده‌اند و اگرچه سایر پیشرفت علوم همواره منشأ دستاوردهای ارزنده‌ای برای بشر بوده، اما این سیر تکاملی به تنهایی منشأ تحول در زندگی انسان نبوده و آنچه تحول آفریده، تغییرات گفتمانی عمیق و انقلاب‌های علمی بوده است.

صیدی با بیان اینکه اقدامات مناسبی از دو سال پیش تاکنون در بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، انجام شده، از ارائه مفهوم جدیدی در بانک صادرات ایران در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: برای قرن پانزدهم هجری شمسی بانک دیگری خواهیم آفرید و با تغییر ذهنیت، جلوه جدیدی از بانک صادرات ایران را رونمایی می‌کنیم تا پاسخگوی کسب و کارهای متحول شده قرن جدید باشد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار کرد: هلدینگ فناوری اطلاعات به همین منظور تشکیل شد تا این تغییر ذهنیت را انجام دهد. با رونمایی از امضای دیجیتال و احراز هویت غیر حضوری قدم بزرگی توسط این هلدینگ برداشته شد که البته بانک صادرات ایران و نظام بانکی باید قدم‌های بزرگ‌تری در این مسیر بردارند.

صیدی با بیان این‌که همکاری بانک‌های بزرگ با شرکت خدمات انفورماتیک موجب ارائه خدمات متنوع بانکی شده است، افزود: در حالی که متوسط زمان تراکنش بانکی در دنیا هشت ثانیه است، متوسط تراکنش‌ها در کشور ما زیر سه ثانیه است که برای شرکت خدمات انفورماتیک با وجود تنگناهای بین‌المللی، یک شاهکار محسوب می‌شود و به این همکاری فنی و عاطفی افتخار می‌کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران اظهار امیدواری کرد که سامانه شمس ۴۵ میلیون کاربر داشته باشد و افزود: با ارائه همه خدمات بانکی در سامانه شمس در سال ۱۴۰۱ خواهیم توانست از اولین شعبه جدید بانک، شعبه‌ای که شکل و شمایل و کارکرد آن با شعب امروزی متفاوت خواهد بود، رونمایی کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این مراسم با استقبال از دیدگاه و نگاه مثبت مدیرعامل بانک صادرات ایران در خصوص فناوری اطلاعات بانک، گفت: بانک صادرات در دوره مدیریت جدید گام‌های بلندی در جهت ارائه خدمات الکترونیک بانکی به جامعه برداشته و طرح‌های مختلفی پیاده‌سازی کرده که جای قدردانی دارد.

ابوطالب نجفی افزود: بانک صادرات ایران طی ۱۰ سال گذشته همواره در رده بهترین بانک‌ها در حوزه نوآوری و ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بوده که امیدواریم با راهبردهای جدید در سال ۱۴۰۰ به جایگاه واقعی خود دست یابد.

مهندس نجفی تصریح کرد: فرایند احراز هویت افراد به عنوان پیش نیازی برای صدور گواهی های الکترونیکی نماد محسوب می گردد و طی فرایند مزبور در کنار امکان احراز هویت حضوری افراد در دفاتر پیشخوان نماد، می توان از فرایند احراز هویت غیر حضوری نیز بهره جست که در آن از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: زیرساخت نماد (نظام مدیریت امنیت داده‌ها) بانک مرکزی ج.ا.ا یک زیرساخت حاکمیتی است که شرکت خدمات انفورماتیک مجری آن بوده و به منظور ایجاد بستری امن برای تراکنش ها و خدمات بانکی غالباً غیرحضوری در شبکه بانکی کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به حضور فین‌تک‌ها در بازار خدمات بانکی، اظهار کرد: بانک‌ها باید ضمن حمایت از فین‌تک‌ها، از فناوری‌های نوین و ابزارهای بانکداری با سرعت بیشتری استفاده کنند.

وی از عملیاتی شدن طرح پرداخت موبایلی مبتنی بر ای ام وی با سپهر کارت‌های بانک صادرات ایران خبر داد و گفت: با استفاده از این اپلیکیشن، سپهر کارت‌های بانک صادرات ایران دیجیتالیزه شده و نیاز به کشیدن کارت در دستگاه پایانه فروش نخواهد بود. در ادامه مسیری طی خواهد شد که برای انجام تراکنش‌های خرد تا سقف معین بدون نیاز به رمز صورت گیرد و بانک صادرات ایران در این زمینه نیز می‌تواند پیشتاز باشد.

در این مراسم صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری و شتاب‌دهی نوآوری سپهر نیز گفت: یکی از موضوعاتی که موجب سرعت حرکت از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال می‌شود، احراز هویت و در کنار آن امضای دیجیتال است.

وی افزود: پس از ارتقای سامانه شمس (شعبه مجازی سپهر)، مجهز کردن این سامانه به این دو ابزار جدید اقدام مناسبی است و با استفاده از آنها حرکت مشتری از ابتدای افتتاح حساب تا درخواست تسهیلات به صورت مجازی انجام خواهد گرفت.

در این مراسم همچنین "دکتر احمد عدالت" مدیرعامل و "مهندس امیررضا پارسا" معاونت تولید و پشتیبانی شرکت داده پردازی خوارزمی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تولید سامانه شمس، دموی کاملی از فرایند افتتاح حساب در سامانه شمس با استفاده از اتصال سامانه مزبور به زیرساخت نماد و سامانه امضاء همراه ارائه نمودند. در این فرایند کلیه مراحل احراز هویت فرد متقاضی، تکمیل فرم های الکترونیکی، ارتباط با اپلیکیشن امضاء همراه و نهایی سازی فرایند افتتاح حساب با استفاده از امضاء دیجیتال با موفقیت انجام پذیرفت.

در ادامه نیز "مهندس محسن قدیری نژادیان" مدیرمحصول نماد و امضاء همراه در شرکت خدمات انفورماتیک به ارائه توضیحات بیشتری در حوزه زیرساخت نماد و امضاء دیجیتال پرداخت.

وی افزود نماد شامل مجموعه‌ای از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، افراد، روش ها، سياست ها و رويه هايي است كه جهت صدور و مديريت گواهی های الکترونیکی مبتنی بر زیرساخت کلید عمومی (PKI) در نظام بانکی کشور راه اندازی شده است. گواهی الکترونیکی يک گواهي ديجيتال معتبر و متناظر با کليد عمومي و خصوصي کاربر است که توسط مرکز صدور گواهی تولید شده و در ماژول رمزنگاري کاربر (توکن سخت افزاری، فایل و یا موبایل)  نگهداری می‌شود. گواهی های الکترونیکی صادره از طریق زیرساخت نماد، در کاربردهای مختلف بانکداری الکترونیکی که مستلزم بکارگیری سرویس های امنیتی احرازهویت، انکارناپذیری، احراز تمامیت و محرمانگی است؛ قابل استفاده می‌باشند.

گفتنی است گواهی‌های الکترونیکی تحت پروفایل‌های مختلف و به منظور بهره‌برداری در کاربردهای سیستمی، اشخاص حقیقی، نمایندگان اشخاص حقوقی، نمایندگان مجاز بانکی و مهر سازمان‌ها در سه سطح اطمینان 1، 2 و 3 در دسترس خواهند بود.

پس از ابلاغ بخش‌نامه بانک مرکزی ج.ا.ا مبنی بر بهره‌برداری بانک‌ها از زیرساخت نماد به عنوان مرجع مجاز و معتبر صدور گواهی الکترونیکی در شبکه بانکی، شرکت خدمات انفورماتیک ضمن تعامل با بانک ها و مؤسسات مالی نسبت به برگزاری جلسات فنی و کسب و کاری اقدام نموده و در ادامه ضمن تبادل مستندات فنی در خصوص انجام تست‌های مشترک در حوزه اتصال به زیرساخت نماد مساعدت داشته و امروز شاهد اتصال اولین بانک به زیرساخت نماد می باشیم.

امید داریم تا با ایجاد همگرایی در شبکه بانکی بتوانیم شاهد اتصال سریع سایر بانک‌های کشور به زیرساخت امن نماد باشیم؛ چرا که با بهره‌برداری قریب الوقوع از سامانه‌هایی نظیر چکاد، مجهز بودن کاربران بانکی به گواهی‌های الکترونیکی نماد به عنوان یک الزام مطرح بوده و با عزم جدی بانک مرکزی، شاهد روند رو به تزاید این قبیل سامانه‌های مبتنی بر گواهی‌های نماد خواهیم بود.

در خاتمه ی آیین "رونمایی از اتصال سامانه شمس بانک صادرات به زیرساخت نماد و سامانه امضاء همراه" که در آن  جمعی از معاونین و مدیران ارشد بانک صادرات، هلدینگ فناوری و نوآوری سپهر، شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت داده پردازی خوارزمی نیز حضور داشتند، تفاهم نامه همکاری در حوزه زیرساخت نماد و سامانه امضاء‌همراه توشیح و تبادل گردید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8