آیا راه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکز در ۶ ماه امکانپذیر است/موانع استقرار کربنکینگ در بانکها

کارشناسان بررسی کردند:

بر اساس دستورالعمل «الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ریالی » بانک ها و مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف شدند نسبت به را ه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکزظرف مدت 6 ماه از ابلاغ این الزامات یعنی تا پایان مرداد ماه 91 اقدام نماید. اما کارشناسان اعتقاد دارند این بند از دستورالعمل به دلایل مختلف قابلیت اجرا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کارشناسان در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عنوان کردند که به سه دلیل این مصوبه امکان اجرایی شدن ندارد اول آنکه بانک مرکزی مشخص نکرده منظورش از کربنکینگ به صورت کامل چیست. دوم انکه اصولا تعریف بانک مرکزی از نظام بانکداری متمرکز  که بتواند به عنوان یک معیار و وحدت رویه در حوزه بانکی منظور شود هنوز وجود ندارد. سوم آنکه حتی اگر دو عامل مورد اشاره وجود می داشت بانکها قادر نیستند وضعیت موجود خود را به شرایطی که مورد نظر بانک مرکزی است ارتقا دهند.

ابهام در راه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکز

یکی از ابهام موجود آن است که مفهوم دقیق  راه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکز مشخص نیست. به عبارت دیگر بانک مرکزی بایاد در ابتدای امر طی دستورالعمل دیگری مشخص کند منظورش از راه اندازی کامل نظام بانکداری متمرکز چیست. آیا تنها وجود حساب های متمرکز کافی است یا باید سیستم تسهیلات و سپرده نیز متمرکز باشد. آیا سیستم ثبت اسناد اعتباری لازم است آیا اتصال به سامانه اعتبار سنجی هم در این بخش گنجانده شده است. در همین راستا سیستمهای مورد اشاره باید چه مشخصاتی را دارا باشند. معماری کلی باید چگونه باشد و سوالات زیادی از این دست. در عین حال اگر بانک مرکزی  بخواهد این مشخصات را از بانکها انتظار داشته باشد در ابتدا باید خود مشخص کند که تعریف استاندارد بانک مرکزی از نظام بانکداری متمرکز چیست.

نبود تعریف مشخص از نظام بانکداری متمرکز

نبود تعریف مشخص از نظام بانکداری متمرکز نزد بانک مرکزی یکی دیگر از موانع محسوب می شود. هنوز بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر تعریف استانداردی از نظام بانکداری متمرکز ارائه نداده است و یکی از مشکلاتی که اکنون در حوزه طراحی کربنکینگ وجود دارد فقدان همین تعریف به عنوان یک رویه وحدت بخش است. طبعا تنها رسیدن به این تعریف خود چند ماه طول خواهد کشید.

وضعیت ناهمگون بانکها درباره نظام بانکداری متمرکز

 از سوی دیگر وضعیت ناهمگون بانکها در حوزه استقرار نظام بانکداری متمرکز باعث شده تا عملا رسیدن به نقطه مطلوب در کوتاه مدت غیر ممکن باشد. برخی گفته ها و  مقایسه برخی ارقام تا حدی نشاندهنده وضعیت ناهمگون بانکها در حوزه بانکداری الکترونیک است. برای مثال شرکت خدمات انفورماتیک در اوایل سال جاری اعلام کرد برنامه ریزی سه ساله ای را برای طراحی نظام بانکداری متمرکز صورت داده است.همچنین شرکت فناپ اعلام کرد که برای مهاجرت از سیستم قدیم به جدید بانکداری متمرکز در بانک صادرات دو سال وقت صرف کرده است. هنوز بین مدیران بانک ها اختلاف نظر هست که به طراحان ایرانی یا خارجی نظام بانکداری متمرکز اعتماد کنند. بر این اساس توصیه میکنند که نهاد صنفی بانکها و بانک مرکزی به تاسیس یک نهاد تخصصی برای طراحی یک نرم افزار با استانداردهای مشخص اقدام کنند. همچنین طراحان داخلی هنوز برای طراحی نظام بانکداری متمرکز بانکها بالای هزار شعبه گام عملی برنداشته اند و … بنابراین به نظر می رسد قبل از آنکه بانک مرکزی دستوالعمل های بدون ضمانت اجرایی صادر کند بهتر است بستر بهبود وضعیت موجود در حوزه نظام بانکداری متمرکز را فراهم کند.

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1